Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Gå över med en flaska alkoholfri Glögg och be snällt att de bara låter ljuset alltid ha fast sken. Åberopa att ni inte mår bra av det blinkande ljuset och att det kan framkalla epileptiska anfall. Kan de inte förstå ert problem så är de inte värda att ödsla tid på. Att ha blinkande ljus som juldekoration vittnar dock om mycket dålig smak så förvänta dig inte någon som helst förståelse.
 
  • Haha
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Måste nog hålla med många här, lite väl fjantigt att börja gnälla och skälla på grannarna över deras julpynt. Passar det inte herrn(eller frun?) så får du vackert hänga upp gardiner, persienner, toning, brädbitar eller vad som helst för att täcka fönstret.



G MrGlad8 skrev:
Vet tex är grannar som stör sig på att det luktar från eldning i kamin kan få rätt och ge grannar eldsningsförbud vissa tider osv.

Det där är inte riktigt hela sanningen. Det finns säkert några fall där det gått att ge grannen eldningsförbud, men det är långt ifrån en norm.
Det finns många som fortfarande har eldning som enda värmekälla, och dom husen är det ju tämligen svårt att ge eldningsförbud på bara för att en granne är kinkig. Det kräver betydligt mer allvarligare orsaker för att ge en bostad med eldning som värmekälla eldningsförbud.

Det är nog vitkigt att särskilja på "elda för skojs skull" och "elda för att man måste"... Det går inte bara dra all typ av eldning över en kamm så där.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Staffans2000
Ronnie Strandberg Ronnie Strandberg skrev:
Att ha blinkande ljus som juldekoration vittnar dock om mycket dålig smak så förvänta dig inte någon som helst förståelse.
Den var rolig. Vad grundar du detta faktum på?

Staffan
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Ronnie Strandberg Ronnie Strandberg skrev:
Gå över med en flaska alkoholfri Glögg och be snällt att de bara låter ljuset alltid ha fast sken. Åberopa att ni inte mår bra av det blinkande ljuset och att det kan framkalla epileptiska anfall. Kan de inte förstå ert problem så är de inte värda att ödsla tid på. Att ha blinkande ljus som juldekoration vittnar dock om mycket dålig smak så förvänta dig inte någon som helst förståelse.
Håller med om dålig smak, men alkoholfri glögg...
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Kan vi få en lista på alla som lyckats få grannen ålagd att ta bort sitt julpynt? Jag tror att den vägen blir oerhört svår. Troligen är belysningen bedragen innan det är dags för syn på plats, sen kommer den upp igen året efter osv.
I min kommun har flertalet ålagts från kommunen att ta bort sina lampor. Hanteringen har dessutom varit snabb från kommunens handläggare. Störande, blinkande neonlampor har fått bytas ut till stämningsfulla och diskreta slingor.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag hatar blinkande lampor så har full förståelse för att det stör. Säger som ovan, försök prata med dem igen, kanske en flaska glögg med alkohol dock.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Jag kan förstå att du störs av blinkande julbelysning, de personer som sätter upp och använder sig av blinkande anser jag var vissa personer typ "reedneck" normalt funtade människor vet att något blinkande tivoli absolut inte tillhör julen.
Att prata med dem har tydligen ingen effekt och det blir svårt för dig att göra något åt detta och någon form av hämdåtgärd kan ju göra att det blir ännu värre, som har nämnts tidigare så är nog det enda du kan göra är att avskärma dina fönster samt att acceptera att du tyvärr har drabbats av en granne som inte riktigt passar in i det sociala livet.
Skulle inte alls förvåna mig om du även hos din granne sett ytterligare avvikelser från det normala
 
Karlia
Alternativt har barn, dottern älskade blinkande lampor som liten, ville gärna ha det i granen. Det fick hon aldrig för mig.
 
TS has left the building, så varför ge frågan mera krut...? Ställer man en fråga här och sedan inte kan bevaka svaren, då tappar åtminstone jag motivationen till att lägga krut på att svara... Kul grundfråga dock...! :-D
 
Humlo
J JacquesHenrik skrev:
TS has left the building, så varför ge frågan mera krut...? Ställer man en fråga här och sedan inte kan bevaka svaren, då tappar åtminstone jag motivationen till att lägga krut på att svara... Kul grundfråga dock...! :-D
Hur vet du det? Folk kanske jobbar om dagarna och bara kan svara på kvällarna! :D
 
  • Gilla
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Gardiner!
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Störande, blinkande neonlampor har fått bytas ut till stämningsfulla och diskreta slingor.
Det som är störande för en kan vara stämningsfullt för en annan, och vice versa. Tur att din kommun har kompetensen att hantera detta. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Annalinda77 Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Montera upp motsvarande på din egen husgavel och med blinkande ljus mot din grannes hus! Då kanske han fattar!
 
Återigen börjar någon gnälla över att en TS inte svarar... :rolleyes: Annalinda lade upp tråden igår! Alla lever inte sina liv på internet. Så, skaffa ett liv, stäng ner BH ett par dagar och återupptäck verkligheten! Sen kan ju diverse idiotsvar fullt förståeligt gjort att Annalinda tappar motivationen att svara...

Det mest intressanta tipset hittills som jag ser det är att ställa upp en spegel alternativt solfilm med spegeleffekt på fönstret, självklar så att ljuset speglas tillbaka mot grannen. Tyvärr tror jag inte det ger den önskade effekten då grannen uppenbarligen har den oerhört bisarra inställningen att blinkande kulörta lampor hör hemma i en juldekoration, och att då reflektera dennes ljuskakafoni lär ju bara göra grannen lyckligare.
Svårt att ge tips om något sånt här när man inte vet omfattningen, men uppenbarligen har vissa kommuner stake (ha!) nog att sätta gränser för sådant här. Så, kolla med kommunen. Har du tur bor du i en vettig sådan.
Annars vete fan. Man för ju tyvärr inte tipsa om olagligheter. Annars är ju ljuskällor oftast omgivna av tämligen sköra material...
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Först: Vidrigt att bo så nära någon och de sen kör igång med blinkande ljus.
Jag hade rådfrågat någon på kommunen om det är tillåtet att ha det så.

Sen antar jag att det är som mest störande när det är riktigt mörkt ute.. och då ser man ju ändå inte ut och behöver någon utsikt. Köp fina mörkläggningsgardiner och dra för. Om några månader blir det ljust ute på kvällen igen och då är belysningen borta. Gardinerna är ju aldrig fel om man tex vill kolla film i ett så mörkt rum som möjligt, eller om man skulle få för sig att vilja ha privacy eller gå lite lättklädd den mörka årstiden. Jag har alltid gardiner att dra för eftersom det annars känns som om jag bor i ett akvarium den mörka årstiden. Det skulle kunna stå en skolklass utanför fönstret i kolmörkret och jag skulle inte se dem eftersom jag har ljust inne. :) Jag är även ofta ute med min hund på kvällarna och jag ser mer än jag vill se inne hos folk som har tänt normalt hemma.. men inga gardiner fördragna. Jag fattar inte att folk inte tänker på det? Har de inte varit ute på kvällen och sett hur det ser ut utifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.