Har tänkt att växla av en bärande vägg i mitt enplanshus.
Det jag undrar är ifall nån kan hjälpa mig att beräkna vilken limträbalk jag behöver samt stöttor. Den ska vara 6m lång, bifogar bilder.

Huset är enplans med källare. Ca 9,5x 8m.

Tack på förhand!
 
  • Interiör med markerad linje där bärande vägg ska ersättas med limträbalk i enplanshus med inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av enplanshus med måttangivelser, inklusive fasader och planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6 meter är en lång sträcka att växla av en sådan här hjärtvägg. Det kommer att bli en otroligt kraftig balk som på sätt och vis förstör huset. Jag kan heller inte se att det tillför så mycket. Begränsa öppningen till väggen mellan kök och angränsande rum. Eventuellt kan du ersätta de två dörröppningarna med en och något bredare, så att du får en väggbit mellan de två avväxlingarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
6 meter är en lång sträcka att växla av en sådan här hjärtvägg. Det kommer att bli en otroligt kraftig balk som på sätt och vis förstör huset. Jag kan heller inte se att det tillför så mycket. Begränsa öppningen till väggen mellan kök och angränsande rum. Eventuellt kan du ersätta de två dörröppningarna med en och något bredare, så att du får en väggbit mellan de två avväxlingarna.
ok, jag förstår vad du menar, men om man sätter en stötta i mitten?

bifogar bild.
 
  • Interiörbild med markerade mått för en stötta i en huskorridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, så kan man göra. Då minskar balkdimensionen rejält. Jag ser bara ingen poäng med öppningen till höger om den tänkta stolpen. Den bara minskar rummets användbrhet. Jag skulle sätta igen dörren till vänster och möjligen göra den andra öppningen något större.
 
J justusandersson skrev:
Jo, så kan man göra. Då minskar balkdimensionen rejält. Jag ser bara ingen poäng med öppningen till höger om den tänkta stolpen. Den bara minskar rummets användbrhet. Jag skulle sätta igen dörren till vänster och möjligen göra den andra öppningen något större.
topp, vet du vilken dimension den behöver vara?

Vi har en tänkt en öppen planlösning. Det ska vara ett barkök till vänster om stolpen, resterande rummet är vardagsrum/matrum.
 
  • Interiörbild av rum med markerade mått och framtida positioner för barkök och kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträ 90x315 bör räcka med marginal. Det är ingen nackdel om den är 6 m lång även om den har ett stöd på mitten. Pelaren måste stå på källarväggen rakt under. Lämplig pelardimension kan vara 90x135 i limträ.
 
J justusandersson skrev:
Limträ 90x315 bör räcka med marginal. Det är ingen nackdel om den är 6 m lång även om den har ett stöd på mitten. Pelaren måste stå på källarväggen rakt under. Lämplig pelardimension kan vara 90x135 i limträ.
vad bra, tack för hjälpen!
 
J justusandersson skrev:
Limträ 90x315 bör räcka med marginal. Det är ingen nackdel om den är 6 m lång även om den har ett stöd på mitten. Pelaren måste stå på källarväggen rakt under. Lämplig pelardimension kan vara 90x135 i limträ.
hej igen, vi har planer på att ev bygga en extra våning upptill, räcker fortfarande dimensionen du skrev eller ska vi gå upp ett snäpp isf?
 
J justusandersson skrev:
Limträ 90x315 bör räcka med marginal. Det är ingen nackdel om den är 6 m lång även om den har ett stöd på mitten. Pelaren måste stå på källarväggen rakt under. Lämplig pelardimension kan vara 90x135 i limträ.
Förresten, kan man använda sig av stålbalk för att komma ner lite i dimension?
 
Troligen behöver man en större balkdimension om man bygger på en våning. Den frågan går inte att besvara utan ritningar över påbyggnaden. Man kan alltid ta stål i stället för limträ. En HEA 160 är jämförbar med 90x315 limträ.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Troligen behöver man en större balkdimension om man bygger på en våning. Den frågan går inte att besvara utan ritningar över påbyggnaden. Man kan alltid ta stål i stället för limträ. En HEA 160 är jämförbar med 90x315 limträ.
ok, så en HEA 180 borde räcka?
 
Jag vill inte säga att det räcker med en HEA 180 om du bygger på en våning. Det kan gå åt olika håll beroende på hur påbyggnaden görs.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag vill inte säga att det räcker med en HEA 180 om du bygger på en våning. Det kan gå åt olika håll beroende på hur påbyggnaden görs.
ok, tack för hjälpen
 
J justusandersson skrev:
Limträ 90x315 bör räcka med marginal. Det är ingen nackdel om den är 6 m lång även om den har ett stöd på mitten. Pelaren måste stå på källarväggen rakt under. Lämplig pelardimension kan vara 90x135 i limträ.
Det verkar vara svårt att hitta pelardimension 90x135, kan man använda sig av 115x115 istället?
 
chrischris chrischris skrev:
kan man använda sig av 115x115 istället?
Jodå, men det är en fördel om balk och pelare har ungefär samma bredd.
 
  • Gilla
chrischris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.