Det rör sig om en tvättstuga på ca 4,5 m2 i ett 70-talshus med krypgrund och träbjälklag. Det är alltså ingen betong som behöver bilas och man kan ta sig ner i krypgrunden under.

Det som ska göras är:

Riva gamla våtrumsmattor på vägg och golv
Byta golvbrunn
Byta rör för inkommande vatten
Byta vask till en ny
Flytta ut och sedan flytta tillbaka och koppla in varmvattenberedaren som står där.
Tätskikt och klinkers på golvet
Vanliga vita väggar, inget behov av tätskikt.
Jag antar att man byter avloppsrören från golvbrunnen (i krypgrunden) också?

Är det något jag missat? Jag har själv aldrig varit med om detta tidigare.


När jag kollar på andra som fått uppskattningar på renoveringar av tvättstuga så har jag blivit lite tråkigt överraskad av priser på 70k+. Men ofta verkar det ingå maskiner och byggande av bänkar osv. Vi har redan maskiner och ingen inredning behöver byggas eller monteras utan det gör jag själv sen. Det är alltså bara själva rummet som ska ordnas upp.

Är det orimligt att någon vill göra detta för säg 40k efter ROT? I Skåne om det spelar någon roll.
 
Problemet är att du behöver 3-4 yrkesgrupper.
Du vill att någon tar på sig ansvaret för de andra.
Det byter genomfakturering, dvs priset för de som går via den du anlitar lägger på ett påslag om c:a 8-12% för att detta höjer deras omsättning. samt lite vinst och lite administrativt arbete.
Du behöver en VS, EL, GOLV och kanske byggare.

Vi tar din lista och prissätter exkl moms och rot.
Riva gamla våtrumsmattor på vägg och golv,
5000kr (maskin för att riva, tid för att hantera maskinen samt utföra arbetet. Väggar behöver ny gips då väggarna antagligen hänger med vid rivningen.

Byta golvbrunn, 4000kr
kan behövas lite kortningar och ram samt rör för att koppla in brunnen.

Byta rör för inkommande vatten
Vet inte hur långt det är med c:a 5000kr

Byta vask till en ny
Här finns oändligt många typer av vask.
5000kr

Flytta ut och sedan flytta tillbaka och koppla in varmvattenberedaren som står där.
3000kr

Tätskikt och klinkers på golvet
14000kr

Vanliga vita väggar, inget behov av tätskikt.
7000kr

Jag antar att man byter avloppsrören från golvbrunnen (i krypgrunden) också?
3500kr

Gipsväggar
4500kr

Summa 51 000kr
Till detta kommer resor, kan vara långt
samt moms 13 000kr

Så totalt absolut minimum är kring 70 000kr före rot.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Problemet är att du behöver 3-4 yrkesgrupper.
Du vill att någon tar på sig ansvaret för de andra.
Det byter genomfakturering, dvs priset för de som går via den du anlitar lägger på ett påslag om c:a 8-12% för att detta höjer deras omsättning. samt lite vinst och lite administrativt arbete.
Du behöver en VS, EL, GOLV och kanske byggare.

Vi tar din lista och prissätter exkl moms och rot.
Riva gamla våtrumsmattor på vägg och golv,
5000kr (maskin för att riva, tid för att hantera maskinen samt utföra arbetet. Väggar behöver ny gips då väggarna antagligen hänger med vid rivningen.

Byta golvbrunn, 4000kr
kan behövas lite kortningar och ram samt rör för att koppla in brunnen.

Byta rör för inkommande vatten
Vet inte hur långt det är med c:a 5000kr

Byta vask till en ny
Här finns oändligt många typer av vask.
5000kr

Flytta ut och sedan flytta tillbaka och koppla in varmvattenberedaren som står där.
3000kr

Tätskikt och klinkers på golvet
14000kr

Vanliga vita väggar, inget behov av tätskikt.
7000kr

Jag antar att man byter avloppsrören från golvbrunnen (i krypgrunden) också?
3500kr

Gipsväggar
4500kr

Summa 51 000kr
Till detta kommer resor, kan vara långt
samt moms 13 000kr

Så totalt absolut minimum är kring 70 000kr före rot.

Tack för svaret. Ja, suck jag förstår att det kanske blir rätt dyrt hur man än gör. Känns som så mycket pengar för ett rum man knappt kan stå själv i utan att känna klaustrofobi.
 
Vad kan du göra själv? Riva brukar inte vara så svårt.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vad kan du göra själv? Riva brukar inte vara så svårt.
Ja skruva ner hyllor och plocka ut maskiner. VV-beredaren ger jag mig inte på, inte heller vasken, jag vågar inte röra vatten. Sedan våtmattorna, det vetifasen om jag kan göra något åt. De har lossnat på sina ställen men känns inte som att man bara kan dra av dem.

Jag kan måla själv dock om de gipsar och spacklar och vasken i fråga köper jag billigast möjliga på IKEA eller nåt.

Elen behöver man göra något med den egentligen? Det är vanliga uttag där tvättmaskinen sitter, kan inte det bara lämnas orört? Eller hänger den med liksom när man fixar väggarna?
 
Först behöver du skriva ett underlag vad du vill ha gjort, och även inkludera det du kan göra själv.
Sen få dit någon som kan lämna pris och komma med en tidplan så du inte river och att det står så i flera veckor.
Det är även bra att få ett pris på rivningen om du får förhinder för att utföra den ofta som en option.
Skriv ett avtal med hjälp av hantverkarformuläret på konsumentverkets sida.

Elektrikern behöver nog bara lossa och återmontera VV-beredaren då den är ofta fast inkopplad.
vid rivning av gips på väggar tar man ofta bort brytare och uttagsbrunnar så det är enklare att riva gipsen, då är det bra om en elektriker varit där och satt på skyddshylsor.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.