Hej, vi renoverat och bytt fönster i två rum på övervåningen och behöver nu sätta in friskluftsventiler. Problemet är bara att ovanför fönstret får det inte plats någon ventil då det sitter foder och överbleck i vägen på utsidan.

En alternativ placering hade varit över lampan till höger om fönstret men då hamnar den nästa rakt över sängen. Någon som har ventiler placerade så?

Ett annat annat alternativ kanske skulle vara att sätta en "lös" ventil i taket och en 90graders spiroböj ut genom fasaden ovanför fönstret. Dock är jag rädd att det istället blir en frånluftsventil.

Vi har idag en kanalfläkt som har ett grundflöde med utsug i tvättstuga och badrum på bottenplan. På ovanvåningen finn en klassisk tallriksventil i snedtaket i toaletten.

En sista utväg skulle väl vara spaltventil men gillar inte tanken att borra i fönsterkarmen.

Så min fråga är vart skulle ni sätta en ventil?
 
  • Ett nyrenoverat rum med ett fönster, mångfärgat tapetmönster, två stjärnformade lampor och en snedtakskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TMatt skrev:
Under fönstret, ovanför radiatorn.

[länk]
Tack för tipset, det är ju faktiskt ett bra alternativ. ! Har du någon erfarenhet om det fungerar med oljefyllda elelement?
 
Haft precis ovanför sängen och drar tyvärr ofta lite kallt på vintern.
 
P Peter_Nilsson skrev:
Tack för tipset, det är ju faktiskt ett bra alternativ. ! Har du någon erfarenhet om det fungerar med oljefyllda elelement?
Kan inte tänka mig att det är ett problem. Är det inte ett oljefyllt element på den här monteringsanvisningen?
http://ysovent.se/montering/
 
Narren666
P Peter_Nilsson skrev:
Hej, vi renoverat och bytt fönster i två rum på övervåningen och behöver nu sätta in friskluftsventiler. Problemet är bara att ovanför fönstret får det inte plats någon ventil då det sitter foder och överbleck i vägen på utsidan.

En alternativ placering hade varit över lampan till höger om fönstret men då hamnar den nästa rakt över sängen. Någon som har ventiler placerade så?

Ett annat annat alternativ kanske skulle vara att sätta en "lös" ventil i taket och en 90graders spiroböj ut genom fasaden ovanför fönstret. Dock är jag rädd att det istället blir en frånluftsventil.

Vi har idag en kanalfläkt som har ett grundflöde med utsug i tvättstuga och badrum på bottenplan. På ovanvåningen finn en klassisk tallriksventil i snedtaket i toaletten.

En sista utväg skulle väl vara spaltventil men gillar inte tanken att borra i fönsterkarmen.

Så min fråga är vart skulle ni sätta en ventil?

Vi hade exakt samma dilemma. Vi köpte fönster med integrerade spaltventiler.
Ett tips om det blir dags att byta något annat fönster.

Jag vet att det finns FLV som ska passa över/bakom radiatorn, kan dock inte komma på vilket fabrikat. Om det är oljefyllda eller ej skall inte ha någon betydelse.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.