hsd
Släpp allt historiskt gammalt groll ( grannen ska ju flytta dit i ny villa så han har säkert lagt detta bakom sig)
Bete Er som vanligt folk så kommer nog grannen att bete sig normalt , kan bli en god relation grannar emellan
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Om det var 20 år sedan och grannen har hållit på och busat med en väldig massa människor kanske han inte ens minns erat groll. Eller så har han vuxit upp.
Om han sen vill fortsätta att göra vansinnesomkörningar, låt honom. Han är knappast ensam om det.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Hur långsint får man vara? Det hände ju för 20 år sedan!
Jag tror inte ens han tänker på att be om ursäkt för det. Ta kontakt, va lite öppen och trevlig så ska du se att allt bli bra. Kanske kommer fram en ursäkt när ni börjar prata. Att vänta på att han ska be om ursäkt nu känns lite märkligt, då kommer ni nog aldrig på rätt köl igen.

Hjälper inte att gå och fundera på det, släpp det, gå vidare och ha lit sköj istället!

Lycka till!
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det jag vill uppnå? Ja är osäker och vet inte riktigt hur man skall... Tack alla som svarar.

Ja konstiga saker när man i tonåren får man kanske förstå, men inte nära 30 eller?

Jag vet att de har nästan inga vänner bara några gamla kompisar,


Tror han är avundsjuk på vår enorma vänkrets. Det beror delvis på att vi är med i en gemensam församling av Svenska kyrkan och missionskyrkan. QUOTE]
Med den kristna synsättet du har kan jag bara rekommendera att tillämpa det som står i Kolosserna 3:13 - "Fortsätt att villigt förlåta varandra, om någon har orsak till klagomål mot en annan". Markus 11:25 duger också - "När ni står och ber ska ni förlåta allt som ni har emot era medmänniskor".
Kan ni släppa det som hände kommer ni att må mycket bättre. Det som hänt kan ni inte påverka, men väl vad som kommer.
 
Låt det vara. Hälsa vid tillfälle. Om han gör mer så ta det därifrån.

Du verkar ju inte kunna släppa det själv, och ska du ha en ursäkt Nu så kommer det bara att eskalera.
Då kan du lika gärna ignorera 20 år till eller flytta till nått liknande med underbara nya grannar. Förhoppningsvis.
 
  • Gilla
GordonStewart och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men nu är han 50? Han låter som vilken lätt egoistisk man som helst. Inget av "brotten" är värre än de flesta griniga farbröder tar sig för. Diagnosen är nog "grabb", alltså lätt barnslig man med bristande ansvarskänsla.

botemedel och rehabresa:
1. Begrav groll
2. Drick pilsner
3. Gå tillbaka till vanliga grannar
4. När han minst anar det, häll sand i hans bensintank och ta upp lån i hans namn.

Obs! Steg 4 är ett skämt :crysmile:
Risken med steg 2 är att det gamla grollet absolut ska "redas ut" och så är man tillbaka på ruta noll. :confused:
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Du har bytt hälften av dina celler i kroppen skrev:
Alla celler bör vara bytta tre gånger om. De byts ut på sju år :)
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Staffans2000
Magnus Filip skrev:
Tror han är avundsjuk på vår enorma vänkrets. Det beror delvis på att vi är med i en gemensam församling av Svenska kyrkan och missionskyrkan. När vi har midsommarfest eller annan fest är vi kanske 10-30 personer som har trevligt men är inte högljudda. (Vi dricker även ibland alkohol om nu någon inte trodde det).

Medan de sitter och gluttar på oss i sin ensamhet från deras altan. Måste vara jobbigt.
Vem tror du att du är egentligen! "Tror han är avundsjuk!". Högmod, säger jag! En av de sju dödssynderna! Och var tog den kristna ödmjukheten vägen? "Vända andra kinden till". Istället är du långsynt och förmer. Serberus väntar!
I början fick du mina sympatier. För vem vill ha en labil granne som vandaliserar ens hus? Men sedan började vinden vända när du återigen anade avundsjuka hos majonäsgrannen, och nu blåser det motvind, kuling, eftersom du framställer dig som lite bättre än andra. Precis som Lucifer, med andra ord.

Så. Vad har din tro på övernaturliga väsen att göra med denna eventuella grannfejd?
Mitt tips: Gör ingenting. Träffar du på grannen, nämn inte med ett ord att DU minsan är kristen och därför lägger hans vandalism och avundsjuka bakom dig.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Half-Leif och 28 till
  • Laddar…
Belmlu
Magnus Filip skrev:
De borde komma från dom i så fall att man skall dra ett streck över. Behöver en rejäl ursäkt först för att ha någon som helst relation med någon som varit kriminell mot oss.
Garanterat någon som skrivit detta innan men skriver ändå.

Vill du ha "rätt" samt skipa rättvisa eller vill du ha en trevligt fritidsboende? Båda kan gå att lösa men kan också vara så att du får välja ena eller andra. Upp till dig vad som är viktigast! Utan att ha upplevt vad som hänt så hade jag antingen valt att gå över försöka dra ett streck över det hela och jobba framåt eller så hade jag valt att leta nytt fritidshus.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag skall prata lite allmänt när vi ses nästa gång. Så får vi se. Han är faktiskt trevlig som person egentligen
Men då så, låter ju som ni kan vara på era tomter samtiigt utan att råka i luven på varandra? Ni behöver ju inte bjuda in dom till bröllop.
 
Men herregud, hur gammal är du? När man läser i tråden får man intrycket av att du är 10 år gammal. Det hände för 20 år sen, och han äger tomten, vad tror du att du ska kunna göra? Få kommunen att förbjuda honom från att bygga?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Kletar majonäs under dörrhantag.
Gör omkörningar.
Gör busbeställningar i andras namn.
Lägger grenar på vägen.

Aj aj en grov brottsling detta tyvärr :/ Kan han vara del av organiserad brottslighet? Tänker om någon annan granne i byn lagt ut grenen på hans begäran osv?
Får mer och mer sympati grannen
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vi är delägare i en fritidsbostad med några andra släktingar.

Granntomten har också en fritidsbostad. Det var rätt trevligt folk där och vi en del umgicks förr. Men för 20 år sedan byggde de utan att säga något till någon helt plötsligt en liten stuga nära vår tomt som de saknade bygglov för dessutom.

Huvudägaren till vår fritidsbostad kontaktade då kommunen som bara kunde konstatera att det var ett svartbygge. Så de fick faktiskt behålla byggnaden, men slita ut isolering och fönster osv. På villkor att de bara använde byggnaden som en bod och det har de gjort sedan dess. De hade tänkt att det skulle vara en gäststuga från början. Huvudägaren till vår fritidsbostad ville inte att någon skulle bo i stugan för det låg alldeles för nära vår tomt. Rätt logiskt och vettigt.

Men vad som mer hände för 20 år sedan var att en av de yngre delägarna till den andra fritidsbostaden var så förbannad på oss för att vi anmält så personen vandaliserade vår fastighet lite. (finns bevis för någon såg det). Sedan beställde denne person massa saker på postorder till vår huvudägare. Så vår huvudägare fick ett helsike för att slippa betala som massor som inte var beställt. Vi vet det för vi kunde se det på handstilen.
Det blev ingen polisanmälan men vi konfronterade vandalen som givetvis nekade, Sedan dess är i princip kontakten bruten. Ingen från grannhuset har heller bett om ursäkt eller försökt att gottgöra något. Klart som korvspad att de är skyldiga.

Nu har vi inte varit i kontakt på 20 år förutom vissa saker om väg och något enstaka annat. Inget annat.

Vi är där mycket sedan 20 år men grannen är mycket sällan där. Så vi har knappt sett dom på 20 år. Skönt!

Den yngre vandalen har nu köpt hela fritidshuset eftersom huvudägaren är för gammal. Vandalen skall riva det och bygga en villa och flytta dit permanent med sin partner och något äldre barn.

Hur skall man göra? Det blir lite jobbigt för vi är där ofta och de kommer att vara där jämt. Vi kommer att stöta på dom en del.
Har knappt sett röken av dom på 20 år innan.
Ts, ni pratar om att den andra grannen skall be om ursäkt först. Visst det som de gjort är olagligt om man ser på både bygget och vandaliseringen. De byggde utan att prata med er. Men ni anmälde de utan att prata med dem? Känns ganska mycket som att jag förstår varför de är sura på er. Hade jag också varit om det helt plötsligt kommer en anmälan bara. Hade ni pratat med de så hade de kanske kunnat flytta den, om det nu var platsen nu störde er på. Eller störde ni er bara rent allmänt?
 
  • Gilla
carin76 och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
G gaidin skrev:
Låter som diagnosen "Ganska vanlig snubbe som gjort konstiga saker i sin ungdom"

Vad är det du vill uppnå med dina frågor? Det bästa är väl att försöka vara vän med grannen, i synnerhet om han har en uppsjö av spratt med majonäs liggande i sin arsenal.
Varför tar alla grannens sida? Det är en person som hållit sig till lagen och en som svartbygger och är våldsam, varför är det svårt för er att välja sida? Tråden blir meningslös om man bara säger att TS ljuger för då finns inget att diskutera. Han kan ju i så fall ha fabricerat alltihop och bo i själva verket bo i lägenhet.

TS, det här psykfallet vet vad han har gjort och minns det mycket väl. Han får själv ta initiativ och be om ursäkt. Vore förnedring att du tar första steget.
 
  • Gilla
Husbuset och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
varför är det svårt för er att välja sida?
Varför skall man välja sida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.