Väldigt snyggt hus! :love:

Var ligger det egentligen? Huddinge eller Sörmland, isf var i Sörmland?
 
Om TV4 och Grand Designs inte gör någon uppföljning på programmet (personligen tror jag inte att dom kommer att göra det) så vore det kul om ByggaHusTV gjorde ett besök hos Rasmus. Vore kul att se lite mer byggnadsteknik och hur de färdiga rummen ser ut. Ping @Marlen Eskilsson.
 
  • Gilla
Franken. och 13 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Mycket vanlig på Gotland. Det var där jag upptäckte den för ett par år sedan.
E Erik Salhammar skrev:
bygger
Jag har projekterat sådana på hus i årefjällen!
 
A
Snyggt hus i modern stil men blir mörkt därinne. Men han har helt glömt takfötter på huset. Det kommer att regna direkt på väggar och fönster och bygga upp snömängder runtom fasaden och dörren.
En del hus saknar takfot numera har jag sett. Vad är det för miss?

Om det blir stom och träd faller undrar om han har en plan för det? Intressant kanske husets tak är förstärkt?
 
@Magnus Filip Angående takfot: Huset är såpass högt så du skulle behöva enorma takfötter för att skydda väggarna mot regn och snö. Jag bor själv vid kusten i nordvästra Skåne och här hjälper inte takfötter över huvud taget då det oftast regnar mer eller mindre horisontellt. Fasaden blir blöt hur du än gör. Vår fasad, och många många andra, har klarat sig i hundratals år utan.
I mitt tycke är det oftast snyggare utan. Många hus med stora takfötter ser ut att ha en hatt på sig.

Angående storm och fallande träd. De träd som står närmast skulle knappast göra någon skada då de skulle luta mot huset med rätt så liten vinkel och träd längre ifrån når ju inte fram.

Nä, jag tror att du förstorar problemen lite.
 
  • Gilla
Friholt och 4 till
  • Laddar…
A
-RB- -RB- skrev:
@Magnus Filip Angående takfot: Huset är såpass högt så du skulle behöva enorma takfötter för att skydda väggarna mot regn och snö. Jag bor själv vid kusten i nordvästra Skåne och här hjälper inte takfötter över huvud taget då det oftast regnar mer eller mindre horisontellt. Fasaden blir blöt hur du än gör. Vår fasad, och många många andra, har klarat sig i hundratals år utan.
I mitt tycke är det oftast snyggare utan. Många hus med stora takfötter ser ut att ha en hatt på sig.

Angående storm och fallande träd. De träd som står närmast skulle knappast göra någon skada då de skulle luta mot huset med rätt så liten vinkel och träd längre ifrån når ju inte fram.

Nä, jag tror att du förstorar problemen lite.
Kanske det. Takfötterna borde ta en hel regn iaf och skydda från fukt och röta. Men snön på vintern borde bli ett problem. Vårt gamla hus var det nästan snöfritt intill fasaden med takfot. Mindre att skotta och ingen snö utanför dörren.
Eller är det så att det sparas på material för att göra husen mindre dyra?
 
Redigerat:
M Mawe85 skrev:
Tyckte huset blev riktigt coolt och jag gillade Rasmus verkligen gick in för detaljerna. Håller med om att programledaren hela tiden försöker hitta några vinklar om att det är "problem", vilket framförallt hetsas upp inför varje reklamavbrott. Har stört mig på detta under alla tre avsnitt och tyvärr är får man lära sig att ignorera det för resten av säsongen.
Det är ju en del av formatet. Kevin McCloud i originalet gör ju precis likadant. Tar upp faror, ekonomi, men hyllar ju i princip alltid husen i slutet.
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Var ligger det egentligen? Huddinge eller Sörmland, isf var i Sörmland?
Huddinge ligger ju i Sörmland...
 
B b8q skrev:
Huddinge ligger ju i Sörmland...
Det var nått nytt för mig isåfall... :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Kanske det. Takfötterna borde ta en hel regn iaf och skydda från fukt och röta. Men snön på vintern borde bli ett problem. Vårt gamla hus var det nästan snöfritt intill fasaden med takfot. Mindre att skotta och ingen snö utanför dörren.
Eller är det så att det sparas på material för att göra husen mindre dyra?
Jag skulle vilja påstå att det är helt och hållet en estetisk fråga. Vissa hus gör sig bättre utan takfot.
 
Vad många som gnäller på nya/udda/annorlunda lösningar. Det är ju sånt som är tjusningen med att låta arkitekter ta ut svängarna och hitta nya formspråk. Det är också ju udda arkitektur som är hela programidén.
Hur spännande/annorlunda skulle detta hus vara om det fick murad grund, stora takfötter, mindre fönster, vanligt plåttak, lägre takhöjd?

I nästa säsong: "Gunnar bygger ett klassiskt enplanshus. Rött med vita knutar. Till rimligt pris och med rimlig tidplan" Titttarstorm!
 
  • Gilla
  • Haha
wangefors och 14 till
  • Laddar…
B BjornLind1978 skrev:
Det var nått nytt för mig isåfall... :)
Du får hålla isär Landskapet Södermanland och Södermans län bara. De har inte samma gränser
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
P
Gissar på ett det ligger någonstans i Lissma. Tycker det blev ett fint hus även om jag nog personligen inte hade velat ha träden ända inpå huset. Grymt bra jobbat hur som helst.
 
B b8q skrev:
Huddinge ligger ju i Sörmland...
Nä det gör det inte :p
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Nä det gör det inte :p
Inte i Södermanlands län (eller Region Södermanland som det heter nu), men i landskapet Södermanland.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.