Påväg upp till övervåningen, så känner man en stank som liknar en svettlukt
Såfort man tar sista trappstegen upp så kommer lukten mot en.
Har aldrig fattat vart den kommer ifrån! Tills jag börja nosa överallt

trappsteg - nej
Golv- nej
Vägg Ja! Men bara på den sidan, andra sidan av väggen luktar ingenting och inga andra väggar heller.

vad kan de vara??? Aså de luktar verkligen svett

vi har sedan januari 2020 flyttat in och har inte målat eller tapetserat om ..
Vi bor i radhus med två plan

nån som vet vad de kan vara??
 
Vanlig glasull luktar ju någonstans mellan riktigt dålig svett och kiss. Speciellt när den blir lite varm och/eller varit fuktig.
Kan eventuellt också vara hål i plastfolien och att lukten blåser in?
 
N nino89 skrev:
Påväg upp till övervåningen, så känner man en stank som liknar en svettlukt
Såfort man tar sista trappstegen upp så kommer lukten mot en.
Har aldrig fattat vart den kommer ifrån! Tills jag börja nosa överallt

trappsteg - nej
Golv- nej
Vägg Ja! Men bara på den sidan, andra sidan av väggen luktar ingenting och inga andra väggar heller.

vad kan de vara??? Aså de luktar verkligen svett

vi har sedan januari 2020 flyttat in och har inte målat eller tapetserat om ..
Vi bor i radhus med två plan

nån som vet vad de kan vara??
Hej,
Undrar om du har fått iordning på svettlukten. Vi har samma problem i vårt hus. Det luktar gubbsvett i en vägg i sovrummet. Det har luktat i 1-2 år och vi tapetserade om för kanske 5-6 år sedan. Jag står inte ut.

//Lenny
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
L Lenny79 skrev:
Hej,
Undrar om du har fått iordning på svettlukten. Vi har samma problem i vårt hus. Det luktar gubbsvett i en vägg i sovrummet. Det har luktat i 1-2 år och vi tapetserade om för kanske 5-6 år sedan. Jag står inte ut.

//Lenny

Hej!
helt ärligt faktiskt inte! Vi ringde runt till olika byggfirmor och anticimex osv, de konstaterade att det kan ligga en död råtta mellan väggen och doften skulle avta om ca 12 veckor. Plus att det var varmt i somras.

Ja men nu har det gått mer än 12 och de doftar äckel fortfarande men bara på en plats!
liksom bara på en punkt.. så skumt ?!

Vi gjorde om badrummet häromveckan och jag bad firman dofta på väggen, men de tyckte inte att de luktade någonting...

men familj och vänner känner... så man blir lite knäpp snart :)

vad ska vi göra?! :rofl:
 
Ja, vad ska vi göra. :thinking: Luktar råttor gubbsvett? Vi har inte undersökt det närmare. Jag trodde först det var en sängram vi köpte begagnat, så vi köpte en ny säng. När det inte försvann, luktade vi på väggen och det var därifrån det kom och det är inte bara jag och min man som känner att det luktar.
Dags att gå till botten med detta. Vi kan väl hålla varandra uppdaterade?
 
N nino89 skrev:
vad ska vi göra?!
Anser du dig tillräckligt säker på att doften kommer från en viss vägg och tycker det är värt mödan skulle jag spärrmåla den väggen med speciell spärrfärg som är till för att bland annat stoppa lukter. Används exempelvis vid "sanering" av inrökta rum och brukar vara effektivt.
 
Hej

Verkar ju onekligen skumt. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara och då har jag ändå rivit och renoverat och kommit i kontakt med både möss- och råttspillning, döda möss, blöt isolering, mögel mm, utan att känna igen beskrivningen.
Jag utgår från att ni provat alla möjliga rengöringsmedel. Provat ättika?
Skulle kunna vara kattkiss om förra ägarn haft en hankatt. Det går att tvätta bort.
Hade ni tänkte måla eller tapetsera ändå? Eller kan tänka er att göra det på den väggen så kan man ju ta bort ytskiktet/gipsen och kolla bakom. Finns det något, är det hål i plasten, eller är det bara en ”skitfläck”? Alternativ kan man kanske testa först att lösa det med en spärrgrund som används till fläckar, t.ex tobak.
 
L Lenny79 skrev:
Ja, vad ska vi göra. :thinking: Luktar råttor gubbsvett? Vi har inte undersökt det närmare. Jag trodde först det var en sängram vi köpte begagnat, så vi köpte en ny säng. När det inte försvann, luktade vi på väggen och det var därifrån det kom och det är inte bara jag och min man som känner att det luktar.
Dags att gå till botten med detta. Vi kan väl hålla varandra uppdaterade?

Jag har bara haft denna doft sedan i augusti? alltså den kom helt helt plötsligt. och i höjd med trapp räcket

Jag har tänkt att måla om hela huset, men jag är höggravid just nu och ska föda när som helst. Så tror målningen blir av till nästa år nångång.
Men om du får det löst hojta till!! :love:
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Verkar ju onekligen skumt. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara och då har jag ändå rivit och renoverat och kommit i kontakt med både möss- och råttspillning, döda möss, blöt isolering, mögel mm, utan att känna igen beskrivningen.
Jag utgår från att ni provat alla möjliga rengöringsmedel. Provat ättika?
Skulle kunna vara kattkiss om förra ägarn haft en hankatt. Det går att tvätta bort.
Hade ni tänkte måla eller tapetsera ändå? Eller kan tänka er att göra det på den väggen så kan man ju ta bort ytskiktet/gipsen och kolla bakom. Finns det något, är det hål i plasten, eller är det bara en ”skitfläck”? Alternativ kan man kanske testa först att lösa det med en spärrgrund som används till fläckar, t.ex tobak.

Hej tack för många tips! :D Jag har inte testat något av de ovanstående. Hur rengör man en tapetserad vägg utan att de blir blött och äckligt. Vi har tänkt att måla hela huset, men en målare ska ju komma o bedöma hur hen ska gå tillväga, med att riva bort tapeten eller ej. Men förmodligen vill jag ju gå botten med de här och riva hela skiten haha.

men det är verkligen gubbsvett, en tröja som legat i tusen år o stinker men! bara på en liten plats. varken under eller på andra sidan väggen luktar... så fattar ingenting.

denna doft kom alltså helt plötsligt i somras. och tidigare ägare som bott här i 11år har inte haft djur, vad de har sagt iallafall.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Anser du dig tillräckligt säker på att doften kommer från en viss vägg och tycker det är värt mödan skulle jag spärrmåla den väggen med speciell spärrfärg som är till för att bland annat stoppa lukter. Används exempelvis vid "sanering" av inrökta rum och brukar vara effektivt.

Vem kan man ringa tro? min försäkring bad mig ringa anticimex och de kan ju ingenting. De bara antar och informerade mig att "om vi kommer och river väggen, och vi hittar ingenting, så kommer det att kosta dig X flera tusen"
 
N nino89 skrev:
Hej tack för många tips! :D Jag har inte testat något av de ovanstående. Hur rengör man en tapetserad vägg utan att de blir blött och äckligt. Vi har tänkt att måla hela huset, men en målare ska ju komma o bedöma hur hen ska gå tillväga, med att riva bort tapeten eller ej. Men förmodligen vill jag ju gå botten med de här och riva hela skiten haha.

men det är verkligen gubbsvett, en tröja som legat i tusen år o stinker men! bara på en liten plats. varken under eller på andra sidan väggen luktar... så fattar ingenting.

denna doft kom alltså helt plötsligt i somras. och tidigare ägare som bott här i 11år har inte haft djur, vad de har sagt iallafall.
Rengöringen beter sig olika beroende på typ av tapet och vilket underlag.
Testa någonstans det inte syns. Att det blir blött gör inget, det torkar. Men tapeten kan tappa färg eller släppa om det vill sig illa. Vissa rengöringsmedel kan säkert missfärga tapeten eller tvätta bort mönster.
Men om planen är att måla om - vilket är viktigast? Att få bort lukten, eller det estetiska fram till ommålningen?
 
  • Gilla
nino89
  • Laddar…
N nino89 skrev:
Vem kan man ringa tro? min försäkring bad mig ringa anticimex och de kan ju ingenting. De bara antar och informerade mig att "om vi kommer och river väggen, och vi hittar ingenting, så kommer det att kosta dig X flera tusen"
Känner du ingen händig hempulare i bekantskapskretsen som kan hjälpa sig med en första undersökning, tvättning, spärrmålning och/eller ta upp ett hål. Så långt är det inte så komplicerat. Att lappa det snyggt igen är något svårare men fullt möjligt på egen hand. Annars en snickare som kan måla också. I alla fall för luktproblemet.
Alla sånna moment finns beskrivna på Youtube om man inte gjort det innan och vill testa.
 
  • Gilla
nino89
  • Laddar…
N nino89 skrev:
vi kommer och river väggen, och vi hittar ingenting, så kommer det att kosta dig X flera tusen"
Jag skulle börja med att bara spärrmåla den aktuella väggen. Att riva den känns som ett väl stort första steg. Vad lukten än beror på så kan en spärrmålning mycket väl stoppa stanken och pratar vi om en tapetserad vägg så är det inget jättearbete. Jag ser inte att du behöver något direkt förarbete utan spärrmålar du bara på tapeten så får du antagligen en acceptabel vit vägg som du i ett senare sked kan tapetsera.

Som höggravid förstår jag att det inte känns så lockande att rolla en vägg men har du inte någon bekant som kan bjuda på ett par timmars "rollertjänst". Mycket mer än så borde inte behövas för ett första försök till "stankstopp".
 
  • Gilla
nino89
  • Laddar…
N nino89 skrev:
Jag har bara haft denna doft sedan i augusti? alltså den kom helt helt plötsligt. och i höjd med trapp räcket

Jag har tänkt att måla om hela huset, men jag är höggravid just nu och ska föda när som helst. Så tror målningen blir av till nästa år nångång.
Men om du får det löst hojta till!! :love:
Vi har en fin tapet på väggen som jag tycker om men vi det är viktigare att få bort svettlukten. Jag är inne på spärrmålningen och kommer åka ner till min lokala färghandlare och prata med dem. Ättika har jag provat och det funkar inte. Jag håller dig uppdaterad. Lycka till med bebisen.:love:

Tack ni andra för era tips.:D
 
L Lenny79 skrev:
Vi har en fin tapet på väggen som jag tycker om men vi det är viktigare att få bort svettlukten. Jag är inne på spärrmålningen och kommer åka ner till min lokala färghandlare och prata med dem. Ättika har jag provat och det funkar inte. Jag håller dig uppdaterad. Lycka till med bebisen.:love:

Tack ni andra för era tips.:D

Ja lycka till! hoppas det funkar med att spärrmåla, säg till om de funkar så ska jag nog också göra det :rofl:
tack snälla ALLA för återkoppling!
:heart::heart::heart::heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.