Hej,
Finns det något försäkringsbolag som försäkrar byggmaterial utomhus?

Försäkringsbolagen försäkrar material om det är inlåst, men mycket material under byggtiden kan inte låsas in kan dessa försäkras på något sätt? Hos något bolag och i så fall hos vilket bolag?

Tacksam för idéer.

/Jonas
 
Bob_the_builder
Inget bolag jag har talat med (valde till slut T-H) har krävt att material ska vara inlåst. Självklart med undantag för vitvaror mm, men när man kommer så långt är huset normalt sett låsbart! Inget av bolagen har heller erbjudit någon specialförsäkring för byggen, utan man får betala för det hus man kommer bygga. Både för- och nackdelar med det, naturligtvis.
 
T-H (Trygghansa?) kräver också att materialet är inlåst... tyvärr :-/
 
Har också pratat med lite försäkringsbolag och har fått samma svar som Bob att i en vanlig villaförsäkring gäller försäkringen även för icke inlåst material. Verktyg och sånt måste låsas in, men inte byggmaterial.
 
Bob_the_builder
Jonas_O skrev:
T-H (Trygghansa?) kräver också att materialet är inlåst... tyvärr  :-/
Vilken typ av försäkring har du försökt teckna då?
 
Det beror alldeles på vad du avtalar med säljaren av materialet (och ev. vid särskilt avtal med transportören). Lusläs avtalet/en och tänk efter före!
 
Trygghansa kräver att allt som skall omfattas av villa försäkringen när det gäller stölder är inlåst.

Byggmaterial värderas som lösegendom. Det står att stölder ersätt om någon bryter sig in osv. Dvs De har krav på egendomen skall vara inlåst när försäkringen skall täcka stöld och skadegörelse.

Att försäkringen omfattar även icke inlåst material kanske är sant om problemet är något annat än stöld. Men förskrar man sig mot stöld så behöver man låsa in prylarna. Så har jag uppfattat villkoren.

Jag råder er att läsa nogrant. Har ni fått försäkringen att täcka aven icke inlåst material mot stöld gratulerar jag Er. Jag har inte hittat någon... :(.
 
Bob_the_builder
Har du frågat? Försäkringsvillkoren är inte solklara när det gäller material. När jag ringde så fick jag efter en stunds väntan (de frågade sitt interna kundstöd) beskedet att material inte behöver låsas in.
 
Japp jag frågade. Först sa hon (försäljaren) att materialet ingick även om det inte var inlåst. Jag kommenterade en del av texten i försäkringsvillkoren samt sa att andra bolag inte täcker, "är du säker?" frågade jag. Säljaren försvann ett tag och kom tillbaka. "Tyvärr" sa hon materialet måste vara inlåst.

Detta är dock bara vad en säljare har sagt. Men som jag tolkar villkoren samt tänker rent logiskt på prylar som ligger löst på gården så stämmer det nog. Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.