Hej,

Jag ska under nästa år bygga en carport vid kortsidan av garaget enligt mina skisser nedan. Jag ska nu fylla upp med grus och tänkte det kunde vara bra att gräva ner plintarna nu innan jag fyller med grus. Men eftersom jag inte har gjort klart konstruktionen på carporten vet jag inte exakt var de ska vara. Avståndet från garaget vet jag men inte hur långt ifrån varandra de bör stå om ni förstår av mina skisser nedan. Garageplattan är 9,0x6,5m. Tänker jag rätt om jag placerar centrum på plintarna lite smalare än plattan?

Jag vet att jag borde göra klart konstruktionen först men gruset ska ut i helgen så det vore bra att hinna gräva ner plintarna innan dess.

Skiss av carport kopplat till garage med måttangivelser och plintpositioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husets kortsida med en stege lutad mot väggen, grus och cyklar framför, öppen yta för planerad carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om jag kommer klara mig med 2 plintar/stolpar men jag hoppas det.
 
Lite smalare låter bra! Bärlinan kan ju sticka ut lite förbi stolpen om det behövs.

Ska du bara ha två plintar kommer det krävas en rejäl limträbalk eller stålbalk. Jag duger inte åt att räkna ut exakt dimension tyvärr.
 
Jo jag vet att det kan bli svårt att få till det med bara två plintar men det är mitt mål i alla fall. Det skulle kunna bli en sån här lösning på taket också:

Arkitektonisk ritning av garage med två plintar och detaljerad takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle kunna försöka låta bli att fylla med grus där plintarna ska hamna tills jag är klar med konstruktionen men det skulle vara skönt att få ner dom redan nu.
 
Ska du använda fackverkstakstolar behövs ingen balk på "gaveln" utan endast balkar i förlängningen av garagets långsidor.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ska du använda fackverkstakstolar behövs ingen balk på "gaveln" utan endast balkar i förlängningen av garagets långsidor.
Det har du helt rätt i Lulaua, tack!
Ritningar av husfasader med måttmarkeringar och tegelstensfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
GGARD GGARD skrev:
Hej,

Jag ska under nästa år bygga en carport vid kortsidan av garaget enligt mina skisser nedan. Jag ska nu fylla upp med grus och tänkte det kunde vara bra att gräva ner plintarna nu innan jag fyller med grus. Men eftersom jag inte har gjort klart konstruktionen på carporten vet jag inte exakt var de ska vara. Avståndet från garaget vet jag men inte hur långt ifrån varandra de bör stå om ni förstår av mina skisser nedan. Garageplattan är 9,0x6,5m. Tänker jag rätt om jag placerar centrum på plintarna lite smalare än plattan?

Jag vet att jag borde göra klart konstruktionen först men gruset ska ut i helgen så det vore bra att hinna gräva ner plintarna innan dess.

[bild]
[bild]

Jag vet inte om jag kommer klara mig med 2 plintar/stolpar men jag hoppas det.
Välj markskruv så undviker du problemet och kan justera nivån lättare
 
B byggarätt skrev:
Välj markskruv så undviker du problemet och kan justera nivån lättare
Jag har funderat på markskruv men hur funkar det om man har extremt mycket sten i marken?
 
A Amrich skrev:
Lite smalare låter bra! Bärlinan kan ju sticka ut lite förbi stolpen om det behövs.
Ja precis och även om jag skulle köra på alternativet med takstolar borde det inte göra något att stolparna hamnar lite innanför garageväggarna. Det blir ju lite mer överhäng på takstolarna men det borde inte vara något problem konstruktionsmässigt eller utseendemässigt.
 
GGARD GGARD skrev:
Jag har funderat på markskruv men hur funkar det om man har extremt mycket sten i marken?
Inte så bra..men du har samma problem med plintar...
Du måste komma ner under tjälen
Lämpligen tar du och slår ner armeringsjärn för att kolla var du kan skruva och gräva
Ska du handgräva så använd rysshacka och korp
 
B byggarätt skrev:
Inte så bra..men du har samma problem med plintar...
Du måste komma ner under tjälen
Lämpligen tar du och slår ner armeringsjärn för att kolla var du kan skruva och gräva
Ska du handgräva så använd rysshacka och korp
Jo det har du ju rätt i. Vad är rysshacka? Hittar inget när jag googlar. Fyllhammare och slungspade har jag. Korp kan jag säkert låna av någon granne, tack för tipset!
 
GGARD GGARD skrev:
Jo det har du ju rätt i. Vad är rysshacka? Hittar inget när jag googlar. Fyllhammare och slungspade har jag. Korp kan jag säkert låna av någon granne, tack för tipset!
Rysshacka eller potatisspade är underbart effektiv då man gräver omvänt med den
Sten o rötter inga problem
Slipa och olja spadar innan du gräver
 
B byggarätt skrev:
Rysshacka eller potatisspade är underbart effektiv då man gräver omvänt med den
Sten o rötter inga problem
Slipa och olja spadar innan du gräver
Ja ok, det är en spade där grävdelen är vinklad 90° mot handtaget som en fyllhammare ungefär. Jag älskar fyllhammaren eftersom den både fungerar som spade och korp samtidigt.
En spade med vinklat grävdel som liknar en fyllhammare med ett trähandtag.
 
GGARD GGARD skrev:
Ja ok, det är en spade där grävdelen är vinklad 90° mot handtaget som en fyllhammare ungefär. Jag älskar fyllhammaren eftersom den både fungerar som spade och korp samtidigt.
[bild]
Japp fyllhammare jag kallar den rysshacka...
Den är suverän men logistiken i grävandet är det som skiljer ut de skickligaste grävarna
Det du gräver upp expanderar ju beroende på jordsort 1,4 ggr så onödigt flytt av matrial blir lätt extraarbete
 
B byggarätt skrev:
Det du gräver upp expanderar ju beroende på jordsort 1,4 ggr så onödigt flytt av matrial blir lätt extraarbete
Japp, och ytterligare en anledning till att gräva ner plintar nu innan gruset ska på plats eftersom jag då kan "gömma" materialet jag gräver upp under gruset istället för att behöva köra bort det någonstans.
 
  • Gilla
Noppierik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.