Hej!
Håller på att planera för en stenläggning till husets framsida. Har tänkt ha två spottar eller liknande för att belysa ett träd samt lite högre gräs. Har även tänkt fortsätta med systemet till baksidan och sätta decklighs i altanen. Hade även varit bra om man snabbt och smidigt kunnat koppla in julbelysning och liknande.

Har kikat runt på olika 12 volts system bland annat In-lite, lightson och Garden24. In-lite verkar ju bra men är väldigt dyrt i jämförelse och lite utanför vår budget.

Vad rekommenderar ni? Har ni erfarenhet av Garden24 och Lightson? Finns det något annat system jag missat?
Vad hade ni valt och varför?

Tack på förhand
 
Markslöjd har också trädgårdsbelysning.
Min uppfattning är att det kostar en slant att få grejor som håller några år.

Idag är de flesta 12 V-spottar för utomhusbruk utrustade med integrerade LED som inte är utbytbara, såvida man inte vill ge sig på att löda.

Det finns mycket på Ebay när det gäller spottar, dock är kvalitén varierande, både på LED och ytbehandling.
 
J jj44 skrev:
Hej!
Håller på att planera för en stenläggning till husets framsida. Har tänkt ha två spottar eller liknande för att belysa ett träd samt lite högre gräs. Har även tänkt fortsätta med systemet till baksidan och sätta decklighs i altanen. Hade även varit bra om man snabbt och smidigt kunnat koppla in julbelysning och liknande.

Har kikat runt på olika 12 volts system bland annat In-lite, lightson och Garden24. In-lite verkar ju bra men är väldigt dyrt i jämförelse och lite utanför vår budget.

Vad rekommenderar ni? Har ni erfarenhet av Garden24 och Lightson? Finns det något annat system jag missat?
Vad hade ni valt och varför?

Tack på förhand
Jag har Garden-24 och är helnöjd med det. 4st spottar som belyser div buskar och högt gräs och en som lyser rakt upp i ett träd underifrån.
Köpte deras "dimer" för att dimra ner spoten i trädet som jag tyckte blev för stark men den höll bara i några veckor och sedan var det full fart bara på spoten ändå. Lämnade tbx och fick pengarna åter.
Styr hela utebelysningssystemet med ett atomur som håller reda på när det blir mörkt/ljust baserat på vart i landet man bor.
 
nikasp
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har Garden-24 och är helnöjd med det. 4st spottar som belyser div buskar och högt gräs och en som lyser rakt upp i ett träd underifrån.
Köpte deras "dimer" för att dimra ner spoten i trädet som jag tyckte blev för stark men den höll bara i några veckor och sedan var det full fart bara på spoten ändå. Lämnade tbx och fick pengarna åter.
Styr hela utebelysningssystemet med ett atomur som håller reda på när det blir mörkt/ljust baserat på vart i landet man bor.
Klurar själv på Garden 24 men jäkligt svårt att veta hur starkt 3, 6 resp 9 Watt på spottarna är i verkligheten. Vilken tyckte du blev för stark? Jag som är lite av en vampyr avskyr för starkt ljus och synliga ljuskällor.
 
Jag kör lightson och är väldigt nöjd.
 
Jag försökte reda ut för någon månad sen vad vi skulle ha. Eftersom det snabbt blir mycket pengar om man ska belysa några olika punkter ville jag inte köpa fel.. Till slut blev det för mörkt och höstigt ute och jag hade fortfarande inte valt system. Åkte då till Biltema och köpte deras kit med 4 spottar plus en extra starkare strålkastare samt en pollare för att testa av vad vi vill ha (blev 2000 kr med ett antal förlängningskablar och förgreningar). Lyser nu upp ett par träd samt ett hörn på huset med hjälp av dessa. Har kommit fram till att pollaren inte kommer få leva kvar och jag kommer inte skaffa några andra varianter av denna typ, möjligen är det att man ser rakt in i ljuset som gör att jag stör mig på den.

Kommer köra Biltema varianterna tills de börjar ge sig.
 
nikasp nikasp skrev:
Klurar själv på Garden 24 men jäkligt svårt att veta hur starkt 3, 6 resp 9 Watt på spottarna är i verkligheten. Vilken tyckte du blev för stark? Jag som är lite av en vampyr avskyr för starkt ljus och synliga ljuskällor.
Jag tycker att 3,6 är fullt tillräckligt för de flesta behov jag har. Den jag dimrade ner är en 15W (har utgått nu) men jag har vant mig med den nu som lyser rakt upp i en trädkrona. Jag har fått vara noga med hur den är riktad eftersom att trädet står bara några meter från angränsande trottoar och gata för att inte blända bilar så tyvärr kan jag själv bli bländad från vissa vinklar av den. Har den precis intill stammen pekandes rakt upp. De andra tre är 3,6W och belyser div buskar från utsida och inåt så själva ljuskällan ser man bara om man är inne i busken.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Jag försökte reda ut för någon månad sen vad vi skulle ha. Eftersom det snabbt blir mycket pengar om man ska belysa några olika punkter ville jag inte köpa fel.. Till slut blev det för mörkt och höstigt ute och jag hade fortfarande inte valt system. Åkte då till Biltema och köpte deras kit med 4 spottar plus en extra starkare strålkastare samt en pollare för att testa av vad vi vill ha (blev 2000 kr med ett antal förlängningskablar och förgreningar). Lyser nu upp ett par träd samt ett hörn på huset med hjälp av dessa. Har kommit fram till att pollaren inte kommer få leva kvar och jag kommer inte skaffa några andra varianter av denna typ, möjligen är det att man ser rakt in i ljuset som gör att jag stör mig på den.

Kommer köra Biltema varianterna tills de börjar ge sig.
Funkar Biltema fortfarande? Hur känns kvaliteten?
 
M marjons skrev:
Funkar Biltema fortfarande? Hur känns kvaliteten?
Allt jag köpte för knappt ett år sen fungerar, har inte varit några problem hittills.
 
  • Gilla
marjons
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har Garden-24 och är helnöjd med det. 4st spottar som belyser div buskar och högt gräs och en som lyser rakt upp i ett träd underifrån.
Köpte deras "dimer" för att dimra ner spoten i trädet som jag tyckte blev för stark men den höll bara i några veckor och sedan var det full fart bara på spoten ändå. Lämnade tbx och fick pengarna åter.
Styr hela utebelysningssystemet med ett atomur som håller reda på när det blir mörkt/ljust baserat på vart i landet man bor.
Hej! Kan man gräva ner deras sladdar eller är de synliga som på markslöjds bilder? 😊
 
M marjons skrev:
Funkar Biltema fortfarande? Hur känns kvaliteten?
Råkade gå in i denna tråd igen, kan konstatera att Biltemabelysningen som jag tydligen köpte 2020 fortfarande fungerar. Bra att ha tråden som "kom ihåg" hur gamla grejorna är...
 
  • Gilla
JohanCarl och 1 till
  • Laddar…
Segsate Segsate skrev:
Hej! Kan man gräva ner deras sladdar eller är de synliga som på markslöjds bilder? 😊
Mina ligger med lite täckbark eller grus över. De försvinner med tiden och hamnar under växtlighet
Vissa går i kabelrör jag grävt ner under grusgång odyl.
 
  • Gilla
Segsate
  • Laddar…
M
Jag har Garden lights, tror det är holländskt, https://se.gelia.se/broschyrer/tradgaardsbelysning/?page=1
Sladdar och kopplingar ligger i makadam bakom murar och under stenytor, installerades 2012, allt fungerar fortfarande förutom att jag bytte alla GU5,3 efter 2 år till varmvita istället.
 
Är sugen på att sätta upp trädgårdsbelysning. Belysa några buskar samt fasaden och kanske i ett senare skede eventuellt någon pollare.

Förstår att en fördel med 12v-/24v-system är att det inte krävs någon elektriker och detta känns väldigt lockande. Jag inbillar mig att det gör att det blir billigare. Stämmer det?

Hur är det med priset? Är det billigare eller lika som 230v?
Byggkvalité och/eller livslängd jämfört med 230v?

Hur ska jag tänka? 🙃
 
A Agorazo skrev:
Är sugen på att sätta upp trädgårdsbelysning. Belysa några buskar samt fasaden och kanske i ett senare skede eventuellt någon pollare.

Förstår att en fördel med 12v-/24v-system är att det inte krävs någon elektriker och detta känns väldigt lockande. Jag inbillar mig att det gör att det blir billigare. Stämmer det?

Hur är det med priset? Är det billigare eller lika som 230v?
Byggkvalité och/eller livslängd jämfört med 230v?

Hur ska jag tänka? 🙃
Vi köpte Lightson för fyra år sedan och har inte haft några problem. Väldigt enkelt att installera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.