Hej!

Vi beställde en större mängd kopplingar till spirorör från Lettland till vårt husbygge. Tyvärr råkade vi beställa ett antal exemplar av en kopplingstyp som jag inte alls förstår. Den ser precis ut som en vanlig hankoppling till ventilationsrör. Förutom en detalj: Den har ingen tätningslist av gummi.
Hankoppling till ventilationsrör utan tätningslist liggande på ett bladigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vet hur en sådan koppling är tänkt att användas? Hur tätar man dem?
 
Rickard.
Troligtvis är det tänk att man ska tejpa. Vent tejpning är rätt vanligt (tror jag) i stora delar av världen.
 
T thellberg skrev:
Du använder kitt för att täta skarven.
T.ex detta: [länk]

finns även i större hink, använda pensel är att rekommendera.
Tack så mycket! Jag ska beställa ventilationskit direkt.

Är det nån som vet vilket som är bäst? Blir kopplingar med gummilister eller ventilationskit tätare? Vilket håller längst?
 
B
Det är ju standard med ventrör med gummitätning, i alla fall verkar det väldigt vanligt i Sverige på ventkanaler i villastorlek. Dessa har för mig funkat bra, och jag tvivlar på att de kommer börja läcka i nån större omfattning i närtid för mig i alla fall.

Tejp eller kit känns betydligt mer tveksamt, och mer beroende av utföraren. Skulle utan att tveka välja ventkanaler med gummitätning nästa gång jag gör något relaterat till ventilation. Dessutom kostar de förvånansvärt lite om man köper dem på nätbutik inriktad på ventilation, så man sparar ytterst lite på att hålla på med tejp eller annan tätmassa
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.