Hej
Vi renoverade ett 1800- tals hus för ca 15 år sedan. Då förstås behöll vi rumsindelningen i stort sätt som det var på vindsvåningen. Men vi byggde till en trappa så vi har en trappa i var ända.
Nåja det ställer till det en hel del nu då tvillings flickorna på 14 år ska behöva få varsitt rum som går att stänga om sig, för tillfället har dom bara en vägg emellan. Jag har kört fast i tankarna om hur få till det praktistk. Då det tillika behöver funka att gå igenom hela vindsvåningen.

Kan (nästan) göra vad som helst, dvs har även funderat om vi måste riva trappan för att få till det.

Mellan Sovrummet och Biblioteket är det en 25 cm golv skillnad.
Sovrummets tak är sned lägsta höjd mot väggen är 130 cm och högsta vid mitten 260 cm.

Bombadera mig med idéer.

Bild på en datorskärm med ritningslayout av en vindsvåning i ett hus med sovrum, bibliotek och trappor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stora rum! (Vårt största sovrum är ca 10 kvm).

Här är en enkel lösning; bara göra en korridor rak igenom, med ett sovrum på varsin sida. Utrymmet till vänster om skorstenen kan vara ett litet förråd.:

Skärmbild av en ritning i OpenOffice Writer visande förslag på rumslayout med korridor och två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är ett annat förslag, då får dock den ena ett större rum än den andra.
Skiss av planlösning med förslag på korridor och två sovrum på sidorna, skorsten och förråd markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GSofi GSofi skrev:
Hej
Vi renoverade ett 1800- tals hus för ca 15 år sedan. Då förstås behöll vi rumsindelningen i stort sätt som det var på vindsvåningen. Men vi byggde till en trappa så vi har en trappa i var ända.
Nåja det ställer till det en hel del nu då tvillings flickorna på 14 år ska behöva få varsitt rum som går att stänga om sig, för tillfället har dom bara en vägg emellan. Jag har kört fast i tankarna om hur få till det praktistk. Då det tillika behöver funka att gå igenom hela vindsvåningen.

Kan (nästan) göra vad som helst, dvs har även funderat om vi måste riva trappan för att få till det.

Mellan Sovrummet och Biblioteket är det en 25 cm golv skillnad.
Sovrummets tak är sned lägsta höjd mot väggen är 130 cm och högsta vid mitten 260 cm.

Bombadera mig med idéer.

[bild]
Kanske såhär? Så får de varsin trappa upp?
 
  • Ritning av en våningsplan med markerade positioner för två trappor och textkommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.