Jaget Jaget skrev:
Misstänkte det. Några andra lösningar som åtminstone kan minska problemet?
Limma ett par lager plastfolie plast på fönstret. Bara du får ned temperaturen en aning så kommer du att få en stor skillnad. Jag gissar att bara ett par lager med limmad plastfolie skulle flytta kondensationspunkten in i plasten. Jag kan dock inte lova detta.
 
Värt att pröva alla tips. Inget att förlora på detta.

tack!
 
Jag har gjort två ”provområden” på fönstret nu. Ramen är leder ju visserligen kylan bra, men på ett ställe har jag satt fast 30 mm frigolit en bit utvändigt och på ett ställe invändigt har jag limmat fast rörisoleringstejp. Ser bedrövligt ut nu, men funkar det någorlunda så går det ju att snygga till senare.

tack för tipsen.
 
Den del på fönstret där jag satt rörisoleringstejp bildas inte längre någon kondens. Får se om jag prövar klä in hela fönsterramen i detta och sedan prövar att måla på den.

Tidigare satt det jättefin fordring i trä runt fönstret, men som hade börjat mögla då. Detta blir ju inte alls lika snyggt, men kanske tillräckligt okej lösning innan vi någongång byter fönstret.
 
7år gammalt Velfacfönster.

Gummilisten lutar lite åt fel håll i alla hörn så fukt/vatten stannar kvar precis i hörnen och möglar.
Liknande på alla fönster i huset mer eller mindre.

Funderar på att rengöra och lägga en siliconeklick i hörnen så vatten inte kan stå kvar vad tror ni?
 
  • Närbild på ett fönsterhörn med en lutar gummilist och synlig mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att det funkar att göra så. Men istället för att vattnet blir kvar, så kommer det ju rinna till annat ställe.

Jag lagade några gummilister på fönstret som jag beskrivit ovan. Och själva lagningen funkade ju bra.
 
A alma6567 skrev:
hej Mattias
jag har sålt fönster under 6års tid och arbetar idag med tätningar runt fönster, Min erfarenhet när det gäller Uvärdet på glaset så har idag en treglas kassett ett u-värde på 0,7 för att man skall nå 1,2 på hela konstrucktionen, om nu velfacs fönster har 1,0 ? så bör värdet på hela fönstret vara någonstans kring 1,5-1,7....
En faktor som kan ställa till är placeringen av fönstret i väggen är fönstret placerat långt ut så får man ett sämre isolervärde , optimal placering är mitten av väggen..
lycka till
Oj, det här är 10 å gammalt så helt inaktuellt, men.
Den optimala placeringen är så långt ut i fönsteröppningen som möjligt och helst med en max av den fasta ramen inisolerad. Ju djupare in ett fönster installeras desto större blir den linjära värmebryggan globalt för fönsteröpningen.

I övrigt, i värmeledningshänseende så är aluminiumramar det sämsta man ha, även i 'grå energi', de är de mest energikrävande att tillverka, därefter kommer pvc, sen trä/alu och lägst tillv.energi för trä.
Men allt sammantaget, energi - underhåll etc så är trä/alu den optimala lösningen.
 
Suhagg Suhagg skrev:
7år gammalt Velfacfönster.

Gummilisten lutar lite åt fel håll i alla hörn så fukt/vatten stannar kvar precis i hörnen och möglar.
Liknande på alla fönster i huset mer eller mindre.

Funderar på att rengöra och lägga en siliconeklick i hörnen så vatten inte kan stå kvar vad tror ni?

Försök att vädra lite oftare. De nya fönstren är mycket tätare än de gamla så de 'hindrar' inomhusfukten att evakueras.
Här i Schweiz, där jag har en energibyrå sen 2010, rekommenderar man i avsaknad av annan ventilation, kontrollerad eller ej, att öppna stort 4-5 min åtminstånde 3-4 ggr om dagen. Den kallare luften som kommer in Har betydligt lägre relativ fukthalt och inertin i bostaden återställer innetemperature snabbt, i allmänhet.

Detta bör förhindra att kondensationen uppstår överhuvudtaget. Du åtgärdar 'sjukdomen' istället för 'symptomen' vilket ju är effektivare.
 
M Mattias Bu skrev:
Köldbryggan är inte i karmen utan i fönstret. Här har jag försökt illustrera problemet med en genomskärningsbild av karm och fönster
Aluminiumfönster måste ha bruten köldbrygga. Bifogat är vårt fönster i genomskärning. Det är uppbyggt av ett antal aluminiumprofiler med kompositmaterial i mitten (i rött) för att bryta köldbryggan. Våra fasta fönster har 0,7 u-värde för hela konstruktion och 0,85 för öppningsbara. Vi har problem med kondens på insidan karmen.

Har hört att Velfac’s förra generations fönster inte hade bruten köldbrygga.
Teknisk ritning av en aluminiumfönsterkonstruktion med bruten köldbrygga och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TMatt skrev:
Aluminiumfönster måste ha bruten köldbrygga. Bifogat är vårt fönster i genomskärning. Det är uppbyggt av ett antal aluminiumprofiler med kompositmaterial i mitten (i rött) för att bryta köldbryggan. Våra fasta fönster har 0,7 u-värde för hela konstruktion och 0,85 för öppningsbara. Vi har problem med kondens på insidan karmen.

Har hört att Velfac’s förra generations fönster inte hade bruten köldbrygga.
[bild]
Det där ser ju 'lite mindre dåligt ut ;) ' och hade jag haft en dxf-fil skulle jag kunnat räkna fram fuktens och värmens väg, men jag har för mycket jobb just nu, framförallt efter 2 veckors i corona-land.
Jag har ett certifierat program för fönsterberäkningar enligt EN ISO 10077.

Oavsett vilket så är rätt ventilation oerhört viktig, framför allt i 'täta' hus (se ovan)
Hos kunder med liknande problem så placerar jag ett par fukt-och temploggare under 1-2- veckor på de känsligaste platserna. Då kan jag med kurvor lätt påvisa fuktighetsvariationerna under dygnet, då det vädras, då det lagas mat etc. Men viktigast av allt är att kunden får hjälp att förstå korrelationen fukthalt/kondens/ventilation. Varm luft har en mycket större vattenmängd per volymenhet än kall luft, därav viktem att 'byta plats' på dem regelbundet under dygnets gång.
(kolla in 'Mollier-diagram)
 
T TMatt skrev:
Aluminiumfönster måste ha bruten köldbrygga. Bifogat är vårt fönster i genomskärning. Det är uppbyggt av ett antal aluminiumprofiler med kompositmaterial i mitten (i rött) för att bryta köldbryggan. Våra fasta fönster har 0,7 u-värde för hela konstruktion och 0,85 för öppningsbara. Vi har problem med kondens på insidan karmen.

Har hört att Velfac’s förra generations fönster inte hade bruten köldbrygga.
[bild]
Skrev lite för hastigt. Vi har inte problem med kondens på insidan av våra aluminiumfönster tack vare bruten köldbrygga.
 
  • Gilla
Biffkrull
  • Laddar…
Ja våra fönster i huset är ju helt tomma i ramen. Enbart aluminium utan någon isolering. Efter att ha läst på om ämnet inser jag ju att detta är helt galet. Iaf i det svenska klimatet. Vet ej vad det är för fabrikat. Men tror dom suttit i huset sedan tillverkning -64, så det har väl ändå funkat okej, utan större skada. Det har väl också förvärrats under senare år då tidigare ägare tagit bort elradiatorer under fönstren och satt i LVP.

Som jag skrev innan, i ett rum vi renoverar, så har jag satt rörisoleringstejp på insidan av karmen och denna blir ju inte så kall och någon kondens verkar inte uppstå.

Ingen traditionell lösning och det kanske skiter sig längre fram, men fönstren blir ju kvar ett tag till, så är väl värt att pröva.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.