Hej !
Om man väljer golvvärme i betongplattan, skall golvvärme systemet då vara trycksatt eller inte trycksatt under gjutningen ? Jag har sett båda variantrena men vet inte vilket som är bäst.

Mvh Peter
 
De instruktioner jag har fått från Wirsbo är att systemet MÅSTE vara trycksatt. Jag gjöt igår och tänker man efter så borde det väl vara nödvändigt att ha tryck under gjutningen annars kan ju rören inte expandera över huvudtaget.
:)
 
Glöm inte frysskyddsvätska vid minsta risk för frysning :-?
 
Klart det är bäst att ha systemet trycksatt under gjutningen, så man kan se om något går snett, men går det inte / tid saknas etc så är det inte hela världen. Att rören inte kan expandera är ju nonsens, betongen lär ju palla trycket ändå. Att ha glykolrester kvar borde inte heller spela så stor roll, de flesta cirkpumpar etc klarar ganska stor glykolinblandning innan problem uppstår. Däremot är det ju bra att spola systemet en gång innan man kopplar in VP, det kan finnas grader, grus etc kvar i systemet som inte är så nyttiga...
 
Tackar för svaren !
Anledningen till att jag frågade är att vi kanske bygger husgrund och garage i år och sedan bygger huset i mars/april 2007. Det känns ju bäst att golvvärmen då står tom alt. med glykolblandning, men finns det någon risk att glykolblandningen skicktar sig så att vattnet fryser ?

/Peter
 
trycksätt med luft kolla så de inte läcker. lämna de trycksatt under natten tex.. om de inte läcker släpp ur luften sen gjut lämna plattan tills du ska bygga svårare än så e de inte.
 
När man trycksätter med luft rekommenderar jag att att man sedan sprayar på tvålvatten med blomspruta på och runt fördelardonen, lyssnar och tittar noga, vrider åt dem lite extra om nödvändigt så att det inte läcker något där.
 
finns väl ingen anledning...man har ju givetvis tryck mätare... bara att läasa av
 
har pratat med en byggare, han sa att anledningen till att man vattenfyller slangen under gjutningen är att den kan flytaupp men att man behöver inte trycksätta den (vilket golvvärme leverantörerna säger). Sedan är det bara att blåsa rent slangarna med trycklyft så att dom inte kan frysa sönder.

/Peter
 
men snälla slangen ligger under armeringen ida... pluss att den ligger i skenor eller hullingar...
 
får du gämn spridning av värmen då?
 
Judoubbe skrev:
finns väl ingen anledning...man har ju givetvis tryck mätare... bara att läasa av

Ja en tyckmätare förutsätts såklart. Däremot är är det bra att utesluta felkällorna redan från böran. Om trycket är borta dagen efter vill man helst att läckaget är i fördelardonen och inte i slangen på okänt ställe.
 
Kan inte plattan ta lite stryk av att man väntar i ett år med att bygga på den??
 
vad jag har hört är att plattan kan få frysskador i ytan om det står vatten på den.
Tanken är att vi lägger på halm och sedan tex en presenning då får man både avrinning och isolering. Fördelen är att plattan hinner torkaut ordentligt och att man kan starta tidigt på våren.

/Peter

 
Gomma skrev:
vad jag har hört är att plattan kan få frysskador i ytan om det står vatten på den.
Tanken är att vi lägger på halm och sedan tex en presenning då får man både avrinning och isolering. Fördelen är att plattan hinner torkaut ordentligt och att man kan starta tidigt på våren.

/Peter
Hur bra torkning får du egentligen om du lägger halm(balar?) direkt på plattan? Vore det inte bättre med en rejäl luftspalt där vinden kan blåsa ytan torr kontinuerligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.