Få som står ut med maxfläkt :)
 
Jag vet.

Men det är skillnad på att ha max eller det fläktläge (Quiet) som installatören ställde in när han lämnade 2014.

Känner till många som är jättenöjda med en besparing från 27 000 kWh md elradiatorer till 20 000 med luftvärmepump. Man kan i många fall köra maxfläkt 8 timmar på dagen när ingen är hemma och ungefär lika många timmar på natten. Mn hur många gör det?
 
quiet är tokigt att lämna en installation med som installatör !!!

ja det är många gånger kort pay off tid på luft/luft och man får kylfunktion till en låg kostnad på köpet
 
Magnus E K
Jag sover i samma rum som innedelen sitter (egentligen vardagsrummet men har tröttnat på konventionell rumsanvändning); funkar upp till läge 3 (av 5) om jag är tillräckligt trött och bra i 2 (fast har vaknat av avfrostning enstaka gånger). På dagtid varierar det beroende på vilket humör jag är på (idag läge 5). Upplever det faktiskt mer störande att det i köket ibland hörs lite lågfrekvent buller som kommer från utedelen.
 
Är det stomljud du hör som buller kanske du ska montera stålfjäderdämpare under utedelen om den hänger på konsol på fasaden
 
Magnus E K
Ja, har funderat på det. Den hänger på väggen men det är källargrund av betonghålsten vilket borde vara lugnt (hade det varit träfasad skulle jag kört markstativ). Upplever att det ökat; kanske gummit i dämparna som hårdnat?
 
Vi hänger nästan alltid utdelarna tillsammans med stålfjäderdämpare , fungerar mycket bra.
Är det riktigt dålig yttervägg typ sommarstuga/fritidshus äv sämre slag så är markstativ att föredra.
sen finns det olika typer av stålfjäderdämpare så kan inte säga att alla varianter är bra.
den som www.entrade.se har i sortimentet fungerar bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
På den Daikin jag monterade i ett hus jag hyrde, fick man gå fram till innerdelen för att känna om den blåste i läge 1 och 2, för den hördes inte.
 
Krokben
B Boende45 skrev:
Känner till många som är jättenöjda med en besparing från 27 000 kWh md elradiatorer till 20 000 med luftvärmepump. Man kan i många fall köra maxfläkt 8 timmar på dagen när ingen är hemma och ungefär lika många timmar på natten. Mn hur många gör det?
Jag kör maxfläkt så fort sambon är borta. Annars näst högsta. Ca 23 grader inne, 22 på övervåningen.
Man kan spara mer än så kan jag lova, gickfrån 17-18 grader inne med elpanna till 23-24 och gick från 22.000 kWh/år till 7300.
 
  • Stapeldiagram som visar månatlig energiförbrukning i kWh över ett år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad anger de i manualens specifikationer att det är för ljudnivå på innerdelen?
Vår Mitsubishi-manual säger 42/36/29/21/19 dB(A),
och vi kör den bara på de två tystaste lägena.
Dom anger bara hög/låg som 38/17 dBA, men det säger ju inte så mycket eftersom man inte vet hur det är mätt. Min magkänsla säger att det iaf är högre än 17 dBA i normalläge med låg fläkt. Dock få jag för mig att i tyst läge så går fläkten saktare än i normalläget.

C Comfort Thomas skrev:
Är det stomljud du hör som buller kanske du ska montera stålfjäderdämpare under utedelen om den hänger på konsol på fasaden
Den är inte monterad i fasaden och det sitter redan stålfjäderdämpare.
 
Sitter den inte på fasaden och har stålfjäderdämpare kan du väl inte få stomljud åtmindstånde.
Sitter utedelen vid ett fönster med tex ventiler så kan det störa om det är sovrum.
 
  • Gilla
Jormen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.