Jag köpte fyra vinterdäck på fälg på Blocket men kollade inte på dem jättenoga. När jag bytte idag såg jag att ett av däcken har en stor lagning, typ 2x2 cm med något klet.

Vågar man köra med det? Däcken är Nokian Hakkapellita
 
Det är inte bara en "lagningskorv" efter spikhål som inte är avskuren, och har svampat upp sig?
Lägg upp en bild
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
D daugaard skrev:
Det är inte bara en "lagningskorv" efter spikhål som inte är avskuren, och har svampat upp sig?
Lägg upp en bild
Fixar det imorgon, skall kolla om det håller trycket också. Var bara 1.0 bar när jag körde till macken
 
Är lagningen rätt gjord och i mönstret skall det gå bra.
Däremot går det inte att laga sidorna på ett däck.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Är lagningen rätt gjord och i mönstret skall det gå bra.
Däremot går det inte att laga sidorna på ett däck.
Det är i slitbanan men typ 1 cm in från kanten
Fixar foto imorgon!
 
thomas33 thomas33 skrev:
Är lagningen rätt gjord och i mönstret skall det gå bra.
Däremot går det inte att laga sidorna på ett däck.
Det är väl klart det går att laga sidor på ett däck om man vet hur man gör. Man ska dock inte använda kletsnören eller pluggar där........
 
Jag åkte till verkstaden och de kollade på däcket och sänkte ner det i ett vattenbad. Där gick det att se att det läcker luft från lagningen.

De sa att de inte kunde göra om lagningen då den var såpass stor och nära kanten. Så jag får helt enkelt köpa två nya vinterdäck. Surt.
 
G Galten skrev:
Jag åkte till verkstaden och de kollade på däcket och sänkte ner det i ett vattenbad. Där gick det att se att det läcker luft från lagningen.

De sa att de inte kunde göra om lagningen då den var såpass stor och nära kanten. Så jag får helt enkelt köpa två nya vinterdäck. Surt.
Det går säkert att laga men det kan kosta lika mycket om ett nytt däck om det ska vulkas och det blir stor kappa. Det mesta går att laga men det lönar sig sällan om det blir stor arbetskostnad.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
galento
Skulle det funka med en innerslang ?
 
2 x 2 cm på insidan?
 
nej finns skadan i stommen så hjälper ju inte en innerslang. Det man inte vill ska ske är ju separationer och explosioner i full fart nånstans..........
Ska man laga en skada i stommen sådär som är lite omfattande så är det kappa med förstärkning på insidan som kompenserar bortfallet i stommen och sen får man vulka igen hålet så inte corden rostar sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.