Hej!

Har stött på ett problem som jag gärna skulle vilja ha lite input på. Min fru och jag köpte för två år sedan ställbara sängar från Stalands. Nu har motorn gått sönder på min säng gått sönder för andra gången och när den skulle bytas ut så gick det inte för att röret som lyfter sängen hade blivit sned.

Montören som var här talade om att det här kunde hända om man suttit i sängen när den varit uppfälld. Och jag anar det värsta vad gäller diskussioner om ev felorsak, pessimist som jag är!! Nu är både jag och min fru i 50 övre års åldern så sängen används inte för att sitta i etc utan enbart sova i (alltid). Dessutom är den en kontinental säng med extra högra ben, så man hoppar inte direkt upp och sätter sig på sängen (och absolut inte om den är uppfälld, man är ju ingen Patrik Sjöberg direkt) Dock är man ju inte heller fjäderlätt utan jag väger runt 90+.

Så jag tänkte att jag skulle passa på och fråga Er i forumet som har ställbara sängar;

1) Är det någon som har råkat ut för samma problem som jag?

2) Ligger ni i sängen när ni ställer upp den? Motorn har ju pajat bägge gångerna som jag har legat normalt i sängen och hissat upp den i huvudänden... man kanske inte skall ligga i en ställbarsäng när man höjer upp den?

3) Är det någon som blivit informerad av säljare eller via skötselråd att man inte skall fälla upp sängen och exempelvis ligga i den medan man gör det? Jag fick aldrig någon sådan info, utan har som sagt glatt legat i sängen när den hissats upp.

Bekymrad ägare av en fd ställbar säng ;-)
 
En ställbar säng som man inte kan ligga i när den ställs in är inte byggd för verkligheten och alltså felkonstruerad. Självklart ska leverantören åtgärda - om felet inträffat inom rimlig tid efter köp (eller efter förra åtgärdstillfället).
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Montören snackar skit!
Som @Sjöhästen skriver, är det ingen riktig ställbar säng om den inte ens orkar lyfta någon som ligger ner och lyfter ryggstödet.
Jag har en billig från Jysk, som utan problem kan lyfta både ben och överkropp när man ligger kvar i sängen.
Många med rörelsehinder använder just ryggstödslyftfunktionen för att enklare komma upp ur sängen.
Så kan Stalands inte fixa så den fungerar, får sängarna bytas eller ni får pengarna tillbaka.
 
  • Gilla
Sjöhästen
  • Laddar…
Vi har haft våra motorsängar i ca 5 år och dom hissas och sänks med oss liggandes i och vi har aldrig haft några problem, man ska givetvis inte vara tvungen att kliva ur sängen för att hissa/sänka sängen efter behag, tänk om man vill finjustera lite.
När vi provade sängarna på Sova så hissade personalen oss upp och ner, liggandes i sängen och vi fick inga skötselråd som jag kan minnas men jag lider av selektivt teflonminne.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.