Vi har en bastu i friggebod, med elaggregat. Jag skulle vilja ha någon sorts stril/dusch/droppare som fuktar stenarna. Detta utan att behöva kasta vatten med skopa. Ser att det finns dusch-munstycken att köpa. Jag vill helst ha en enklare variant med typ av liten behållare som man fyller med vatten Sedan ska det rinna via  rör/slang som mynnar över stenarna. Är inne på att tillverka själv av lämpligt matrial.
Någon som har gjort nåt liknande, och har tips?
 
Vad sägs om en såndär flaska som man använder vid strykning?

Du slipper skopan och hinken och du kan reglera hur mycket vatten du vill spruta på.
 
Nja, inte riktigt vad jag tänkt mig.
Vitsen skulle vara att det fuktar under tiden att al-aggregatet värms upp. Då finns ju ingen på plats. Nu gör vi så att vi startar aggregatet, och under uppvärmningen går vi dit några gånger och blöter stenarna för att snabbare få bra klimat därinne. Om detta skötte sig självt, skulle det gå bra att ta en joggingtur, eller klippa gräsmattan, eller göra nåt annat under tiden. Bastun är i en ej uppvärmd frigge, och det är mest kyliga dagar vi nyttjar den. Det innebär att det ska värmas upp mer än bara luften därinne.
/Leif
 
En plåtburk med ett rör i botten, en kran, ett rör som mynnar ut alldeles över aggregatet?
Hoppas du förstår hur jag menar, tänker på droppbevattning, men det är mest i plast

Försökte göra en ritning men lyckades inte :(
 
Spola lavarna och väggarna med vatten på slutet av uppvärmningen innan ni börjar basta. Garanterat fuktigt coh mjukt!
 
llt2 skrev:
Vi har en bastu i friggebod, med elaggregat. Jag skulle vilja ha någon sorts stril/dusch/droppare som fuktar stenarna. Detta utan att behöva kasta vatten med skopa. Ser att det finns dusch-munstycken att köpa. Jag vill helst ha en enklare variant med typ av liten behållare som man fyller med vatten Sedan ska det rinna via rör/slang som mynnar över stenarna. Är inne på att tillverka själv av lämpligt matrial.
Någon som har gjort nåt liknande, och har tips?

Du har inge bilder på din friggebod?! invändigt..
 
Inte för dagen.
 
llt2 skrev:
Inte för dagen.

Lust att fixa ett par?
 
jag har en sån här:http://www.saunasteamer.com/

funkar bra, brukar åxå spola tak o väggar när jag slår igång aggregatet. efter ett tag när det är klart att basta brukar tempen ligga kring 50° och fukten mellan 60-70 :)
 
Tack för det tipset. Det ser mycket intressant ut. Nästa gång vi far till stugan ska jag se hur det ser ut under stenarna i aggregatet, hur det passar.
Jag hittar inget pris på deras hemsida.

/Leif
 
jag fick med den när jag köpte bastun, men jag tror att jag sett nåt pris kring 1200-1500:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.