Hej alla!
Har lite funderingar jag hade velat bolla med er.

bor i ett hus byggt 1990. Som vi köpte hösten 2018.
Huset är ett 1.5 plan på 163m2.
Vi har kvar original frånluftsvärmepump från 1990.. en Elektro standard. Minns ej exakta modellen.

Den visste vi var ganska bråkig. Man får knacka på den då o då eftersom den stannar. Sen värmer den mer än nödvändigt ibland och ibland för lite. Då den bara har en utomhussensor.

med andra ord vissa dagar var det 19 grader i huset och vissa dagar 24.. utan att man rört elementen.

dessutom förbruka den en hel del el i mitt tycke.
När vi hade den igång hela vintern 2018-2019 så låg vi på ca 2000-2400kwh per månad.
Vet ej om det är mycket eller normalt?
Det är både värme och all annan hushållsel.

hösten 2019 var vi inne på att byta system. Eftersom vi ej litar på det gamla systemet.
Men pga att budgeten ej tillät så blev det en luftluft som komplement. Den kunde vi klara oss på förra vintern. Dock fick den vara inställd på 24 grader för att ha en behaglig temperatur i huset. Och ändå lite kallt i vissa rum och övervåning.
Men då hamnade vi på runt 1000kwh på samma månader som året innan.
Ungefär samma vinterklimat. Bor i Blekinge.

Nu är jag inne igen på att byta systemet för att kunna använda elementen och istället ha vattenburen värme vilket är lite bättre i mitt tycke då det värmer jämnt i hela huset.


Frågan är. Ska man ha en luftvatten för kanske 150k? Osäker på vad de kostar med installation.
Dessutom behöver jag ju då lösa annat system för ventilation. Eftersom det idag sköts av den gamla pumpen. Som sån tur väl fungerar på det viset och även varmvatten.. men svårt att få den att värma upp vattnet till elementen då den ej vill starta riktigt.

eller ska man bara köra på en nyare frånluft? Gissar på 60-90 beroende på modell..

fick offert på Nibe 370 och 730 i februari 2019.
Då för 64k respektive 97k.


Hur tänker ni kring detta?
 
En förbrukning på 2000 - 2400 kWh för en januarimånad är helt normalt med en traditionell frånluftsvärmepump. Fint att den fortfarande fungerar sedan 1990. Vilka reparationer har krävts? Kompressorbyte? Låter som ni behöver sätta termostater på radiatorerna om det kan bli 24° inne ibland!? De ska se till att det inte blir övertemperatur. Att kombinera en traditionell frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump brukar vara fördelaktigt ur energisynpunkt. Gäller att sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP'n når. Krävs en del funkjustering och värmen i huset blir inte helt jämn. Att byta till den "nya" sortens FLVP som NIBE F730 ger knappast ökad energibesparing om man kör LLVP men värmen i huset blir nog jämnare. Vill man inte köra LLVP på vinterhalvåret ger nog F730 ca 3000 kWh/år ökad energibesparing jämfört med F370 uppskattar jag. Sedan får man fundera på om man tycker det är värt prisskillnaden mellan dem.
 
Håller med om att förbrukningen nog är rätt normal för ett hus byggt 1990 och en äldre pump som säkert tappat en del i effektivitet. har ni olika varmt vid olika väderlek behöver nog kurvan justeras in lite. Ofta avtar värmebehovet per grad när det blir kallare kontra runt 0:an så ofta behöver man en liten kulle i kurvan där.

Jag hade inte bytt till en ny frånluftsvärmepump förrän den kraschar, jag tror inte ni får märkbart lägre kostnader. Alternativet är en luft-/vattenvärmepump med frånluftsmodul. Då kan ni nog komma ner en hel del i förbrukning.
 
J Josth skrev:
En förbrukning på 2000 - 2400 kWh för en januarimånad är helt normalt med en traditionell frånluftsvärmepump. Fint att den fortfarande fungerar sedan 1990. Vilka reparationer har krävts? Kompressorbyte? Låter som ni behöver sätta termostater på radiatorerna om det kan bli 24° inne ibland!? De ska se till att det inte blir övertemperatur. Att kombinera en traditionell frånluftsvärmepump med en luftluftvärmepump brukar vara fördelaktigt ur energisynpunkt. Gäller att sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP'n når. Krävs en del funkjustering och värmen i huset blir inte helt jämn. Att byta till den "nya" sortens FLVP som NIBE F730 ger knappast ökad energibesparing om man kör LLVP men värmen i huset blir nog jämnare. Vill man inte köra LLVP på vinterhalvåret ger nog F730 ca 3000 kWh/år ökad energibesparing jämfört med F370 uppskattar jag. Sedan får man fundera på om man tycker det är värt prisskillnaden mellan dem.
Ja okej! det låter ganska rimligt egentligen. i mitt tycke väldigt högt när tempen sällan är under 0 grader ute här.. bara några enstaka dagar..

Inte en aning vilka reperationer som behövts. finns inga kvitton på att något är gjort. och de äldre paret vi köpte av sa ingenting om den. de bodde här mellan 2003-2018.
Termostat tror jag det är.. det är iallafall vred. och det konstiga är att har jag de på t ex 1an kan de ena dagar vara kalla. dagen efter varma..

Tanken isåfall är att på vintern köra FLVP istället för LLVP om det behövs och mer ha LLVP på höst/vår och sommar ( då som AC)

Är det inte större skillnad än så så tar det ju vääldigt lång tid att "tjäna" in skillnaden på ca 30k.



F falkn skrev:
Håller med om att förbrukningen nog är rätt normal för ett hus byggt 1990 och en äldre pump som säkert tappat en del i effektivitet. har ni olika varmt vid olika väderlek behöver nog kurvan justeras in lite. Ofta avtar värmebehovet per grad när det blir kallare kontra runt 0:an så ofta behöver man en liten kulle i kurvan där.

Jag hade inte bytt till en ny frånluftsvärmepump förrän den kraschar, jag tror inte ni får märkbart lägre kostnader. Alternativet är en luft-/vattenvärmepump med frånluftsmodul. Då kan ni nog komma ner en hel del i förbrukning.
Kurvan är dessvärre ganska körd att justera.
Det finns endast ett "Temp" vred. och enda sättet att få den att ens starta ibland är att saakta vrida lite på temp vredet så den ens börjar värma.. i vissa lägen värmer den inte trots det är svinkallt...
Utan då får man vrida lite fram och tillbaka o knacka lite. sen hör man massa relän börjar klicka och ha sig..
Detta är vad gubben som bodde här visade att man fick göra för att få den att starta.
Första vintern så vaknade vi ibland på morgonen och den hade då stannat över natten..



Känns som väldigt tråkiga pengar att byta ut. men vi använder den ej idag för att den mer eller mindre ej fungerar på ett pålitligt sätt.

Har dessutom pratat om att installera en braskamin istället för att kunna elda. både för värme och mysfaktorn.
Dock gissar jag att det med kostar runt 40k. huset har idag ingen murstock utan får dra en skorsten från nedervåning och genom övervåningen...
 
Låter som att det är dags att börja planera för nytt då. Är det möjligt kanske ni ska ha en vattenmantlad kamin så ni kan utnyttja värmen mer effektivt.
 
F falkn skrev:
Låter som att det är dags att börja planera för nytt då. Är det möjligt kanske ni ska ha en vattenmantlad kamin så ni kan utnyttja värmen mer effektivt.
Tyvärr finns inte ekonomin för det eller platsen där vi tänkt ha det..

Så frågan är vad som är bäst att göra.. nu snart köpa kamin för att enkelt ha en värmekälla. och även ha det vid strömavbrott. och få mysfaktorn på köpet.

Eller investera i en ny FLVP. men då kanske den billiga modellen. ?
För att besparingen är rätt liten kanske mellan stora och lilla?
 
Termostaterna kan bli dåliga med åren och sluta fungera. Bra att byta ut dem då. Vissa säger att livslängden är 15 år... Enkelt att fixa själv om man köper rätt modell.
 
J Josth skrev:
Termostaterna kan bli dåliga med åren och sluta fungera. Bra att byta ut dem då. Vissa säger att livslängden är 15 år... Enkelt att fixa själv om man köper rätt modell.
Mycket rimligt.
Blir det byte av FLVP så kommer de att bytas termostater och allt sånt för att allt ska vara i bra skick.
I dag använder vi ej det vattenburna systemet utan försöker klara oss med LLVP..

Men känns det som rätt väg att gå att fortsätta med FLVP för känns som man ej tjänar in skillnaden på en LVVP?
 
Räknande lite med NIBE's gamla dimensioneringsprogram på ett hus i Sölvesborg och ser att skillnaden mellan F370 och F730 är ca 4000 kWh/år alltså något större än jag skrev förut (3000). Energibesparingen blir lika stor med F730 som med en LVVP av bra fabrikat.
 
J Josth skrev:
Räknande lite med NIBE's gamla dimensioneringsprogram på ett hus i Sölvesborg och ser att skillnaden mellan F370 och F730 är ca 4000 kWh/år alltså något större än jag skrev förut (3000). Energibesparingen blir lika stor med F730 som med en LVVP av bra fabrikat.
Så om man räknar på ca 1,2kr per kwh inkl överföring och skatt. samt ett elpris på ca 60öre så är ju skillnaden drygt 5000kr per år.. men den stämmer inte riktigt heller i vårt fall då vi kommer köra LLVP på höst och vår istället och bara behöva den på vintern så skillnaden bör bli mindre.

Hur som tar det ju lång tid att spara in pengaskillnaden.


Kommer ej ihåg modellen men det är en Fujitsu LLVP.
 
Skillnaden mellan F370 och F730 märks främst då det är kallare ute än ca 6° eftersom F370 då ungefär börjar använda el-patronen för att spetsa medans F730 kan fortsätta värma med bara kompressorn. Men det handlar om ca 7 år att tjäna igen merkostnaden för F730
 
J Josth skrev:
Skillnaden mellan F370 och F730 märks främst då det är kallare ute än ca 6° eftersom F370 då ungefär börjar använda el-patronen för att spetsa medans F730 kan fortsätta värma med bara kompressorn. Men det handlar om ca 7 år att tjäna igen merkostnaden för F730
ja okej!
Ja under 7 grader är det ju ofta..

för att få vår att värma vattnet så behöver den kicka igång sin patron på typ 9kw..


Sen en aspekt till kanske.
Sitter ju en golvbrunn under nuvarande panna.
Och den är ju 30 år gammal så vid renovering bör ju den bytas. Och pannan behöver ju vara borttagen för att kunna komma åt där under och även fixa golvet.
Tanken är att det ska vara klinkers den dagen.. men de ligger ju några år fram o budgeten.

Pannan står o husets groventre och tvättstuga nämligen..


Kan det vara klokare att avvakta några år och istället investera i en kamin?
Jag jobbar själv om helgerna så är ju hemma på vardagarna och kan köra en brasa eller så på morgon.

Har ni något hum vad en sån kan kosta att investera i?:crysmile:

kan det vara ett alternativ och skjuta på att byta LLVP tills man ändå renoverar?

den gamla producerar ju ändå varmvatten och ventilationen fungerar ju..:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.