Hej!
Jag bor i en bostadsrätt i ett gammalt landshövdingehus som är byggt år 1929. Jag har upptäckt att små sandhögar som bildats längs med golvlisterna. Idag undersökte jag detta närmare, bakom sängen, och det visade sig att det skapats en spricka längst ner vid tapetkanten och ovanför golvlisten, där det läcker ut en massa sand.

Den här väggen är även väldigt mjuk på sina ställen och känns helt ihålig! Detta är en innervägg, som finns mellan badrummet och vardagsrummet... Har någon här tips på vad detta kan vara eller vad jag borde göra åt saken? Kan det vara någon ohyra i väggen eller liknande?

Vore tacksam för svar!
(bifogar bild och video)
Spricka vid golvlisten med läckande sand i gammalt landshövdingehus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar Lisa
 
I gamla hus ligger det ofta sand under parketten, finns det kanske parkett på våningen ovan? Det kan ju oxå vara puts från väggen som smular, men det borde vara begränsat.
 
  • Gilla
Lisabol
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
I gamla hus ligger det ofta sand under parketten, finns det kanske parkett på våningen ovan? Det kan ju oxå vara puts från väggen som smular, men det borde vara begränsat.
G gusvo085 skrev:
I gamla hus ligger det ofta sand under parketten, finns det kanske parkett på våningen ovan? Det kan ju oxå vara puts från väggen som smular, men det borde vara begränsat.

Tack! Hmm, svårt att säga. Det kommer ju verkligen från väggen, under ”tapeten” (det är inte bara tapet utan någon kraftigare väggskiva). Känns liksom som att det som väggen är gjort av håller på att smula sönder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog fuktmäta den väggen, finns viss risk att putsen löses upp av fukt från badrummet, det kan göra att den låter ihålig när du knacka på den.
 
  • Gilla
Lisabol
  • Laddar…
Det är antagligen gammal pust på hönsnät eller vass som lossnat. Gammal puts brukar vara väldigt porös. Brukar märkas när man borrar i den. Den brukar bokstavligen falla sönder om man inte är försiktig. Kan även bero på fukt från badrummet om det vill sig illa. Om det bara är putsen som lossnat så går det så klart att åtgärda, men då måste tapeten avlägsnas först.
 
  • Gilla
Lisabol
  • Laddar…
Tack för tips! Jag hoppas verkligen inte att det är en fuktskada. Får nog ta hit någon expert som kollar på detta närmare
 
Skär upp där tapeten har lossnat så ser du ju var det kommer ifrån. Det kanske bara är att måla med någon binder/djupgrund och sen på med spackel och färg så är det klart.
 
  • Gilla
Lisabol
  • Laddar…
Tack! Får hoppas att något i den stilen kan räcka!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.