A
Då får du sämre värmefördelning
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, det blir en kompromiss mellan värmefördelning och ljudnivå. Dessvärre är det nödvändigt om jag vill kunna vistas i den delen av huset.
 
Magnus E K
Ja, det är ju fortfarande bättre att köra på lägsta läget än att inte använda pumpen alls. Kanske fixa någon form av automatik så att den går upp på högsta läget när huset är tomt? Utöver bättre spridning blir pumpen även effektivare när temperaturen på kondensorn hålls lägre.
 
Om man borrar inifrån så man kommer igenom panelen i underkant så har man ju ofelbart borrat genom plåten som går bakom panelen, där den borde vara uppdragen en bra bit (idag va 100mm, på 70-talet sannolikt mindre)

Vad finns kvar som håller ute vatten som blåser upp på plåten? Det finns ju två vertikala hål efter dosborren i plåtens inte uppvikning.
 
Testa att öka luftflödet från quiet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Testa att öka luftflödet från quiet.
Jag kör inte quiet längre eftersom det också verkar begränsa effekten på utedelen. Jag har kör nu pumpen i normalläget med fläkten på låg så får jag se hur det går.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Om man borrar inifrån så man kommer igenom panelen i underkant så har man ju ofelbart borrat genom plåten som går bakom panelen, där den borde vara uppdragen en bra bit (idag va 100mm, på 70-talet sannolikt mindre)

Vad finns kvar som håller ute vatten som blåser upp på plåten? Det finns ju två vertikala hål efter dosborren i plåtens inte uppvikning.
Ja det lär ju vara två jack ut från väggen i botten på plåten som är lika långa som träpanelen är tjock.
 
Samsung säger väl allt! Skulle inte montera, eller köpa en vp av det märket, har alldeles för dåliga erfarenheter!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jag kör inte quiet längre eftersom det också verkar begränsa effekten på utedelen. Jag har kör nu pumpen i normalläget med fläkten på låg så får jag se hur det går.
Prova gärna att gå upp ett steg till på fläkten om du kan tänka dig att stå ut med det; framför allt om du inte ska vistas i rummet på ett tag - då får pumpen möjlighet att visa vad den går för. Du har ju investerat i den så låt den jobba.

Fast det låter onekligen som att pumpen är lite anemisk - alltså lite för svag.

Har själv en äldre Panasonic som jag tidigare hade inställd på 20’C och hastighet 2/5 på dagtid de dagar som det var kallare än -3 och 19’C med hastighet 1/5 nattetid. Tyvärr frostar pumpen av alldeles för ofta under ca -15 nattetid så för att klara morgonsömnen så stängde vi av den. Nu har vi tyst bergvärme.
 
D rob_t_j72 skrev:
Prova gärna att gå upp ett steg till på fläkten om du kan tänka dig att stå ut med det; framför allt om du inte ska vistas i rummet på ett tag - då får pumpen möjlighet att visa vad den går för. Du har ju investerat i den så låt den jobba.

Fast det låter onekligen som att pumpen är lite anemisk - alltså lite för svag.

Har själv en äldre Panasonic som jag tidigare hade inställd på 20’C och hastighet 2/5 på dagtid de dagar som det var kallare än -3 och 19’C med hastighet 1/5 nattetid. Tyvärr frostar pumpen av alldeles för ofta under ca -15 nattetid så för att klara morgonsömnen så stängde vi av den. Nu har vi tyst bergvärme.
Innerdelen sitter centralt i huset. Att den skulle vara tyst var en viktig egenskap för mig. Redan i normalläget med fläkten på låg så väsnas den i mitt tycke alldeles för mycket och att köra fläkten i något högre läge går inte an annat än i nödfall.

Vad det gäller investeringen så var detta bortkastade pengar, jag skulle satsat på en annan pump.
 
Det är jävligt synd när det blir så här!

Nu har jag bara erfarenhet av Panasonic HZ och fläkthastighet 1-3 hörs knappt och stör definitivt inte. Hastighet 4 tillåter jag den att gå upp till när det är kallt. På natten och när vi inte är hemma kan jag tillåta läge 5. Powerläget behövs inte hos oss annat än när vi har glömt slå på AC på sommaren och vi (jag) vill ha svalt snabbt.
Daikin har vi på jobbet och den stör inte heller.

Men en luftvärmepump är inte ljudlös det måste man acceptera.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Jag ruttnade ihop för ett par timmar sen och eldade i kaminen en stund, så nu har det iaf kommit till sig med värme. Kommer köra pumpen på normalläget och 23 grader så får jag se om den orkar hålla uppe temperaturen inatt.

Det är ju synd bara att autoläget på fläkten i normalläget i princip ä fullt ös. Låter alldeles för mycket och vägrar i princip att reglera ner fläkten.

Börjar kännas som att det här var 17å5 rätt åt helvete och dessutom fick jag ett fult hål på fel ställe i väggen.

Fråga; kan man montera ner pumpen och sätta den nån annanstans? Är det lönt och hur gör man med köldmediat, suger man tillbaka det in i pumpen, eller hur gör man? Jag har klurat på att så småningom sätta en AC i sovrummet, denna kanske skulle kunna duga till det.
Alla som är nybörjare på llvp har lite svårt att anpassa sina inställningar. Du har redan fått lite råd. Men ha inställningen på singel eller normal inställning. Samt heat och inte auto på varken värme eller fläkt. Då kan du själv reglera både värme och fläkt.

Nu kör du quit och förväntar dig att den ska värma upp stor del av huset. Ha hastigheten på fläkten så att du står ut med den som läge normal/två åtminstone eller hög/tre. Då dess fläkt ska skicka värmen flera meter för att göra någon effekt. Ställ även in den någon/några grader över önskad effekt. Ja när det är fuktigt så frostar alla llvp lite mera. Sedan har vissa infört nya lösningar så att defrostning inte märks lika mycket. Där Panasonic som exempel även då ger lite stödvärme och inte använder all värme för avfrostningen. Äldre Panasonic var hopplösa som hade inställt schema med avrostning. Oavsett om det behövdes eller ej.

Efter det kan du se om det är något läckage eller felinstallation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Innerdelen sitter centralt i huset. Att den skulle vara tyst var en viktig egenskap för mig. Redan i normalläget med fläkten på låg så väsnas den i mitt tycke alldeles för mycket och att köra fläkten i något högre läge går inte an annat än i nödfall.
Vad anger de i manualens specifikationer att det är för ljudnivå på innerdelen?
Vår Mitsubishi-manual säger 42/36/29/21/19 dB(A),
och vi kör den bara på de två tystaste lägena.
 
gäller att jämföra luftflödet också på dom olika hastigheterna .
Ljud har även olika karaktär
 
Har min F35 inställd på maxfläkt och 21 grader. Har då ca 23,5 grader i nedervåningen och 22 grader på övervåning. 3 grader utomhus. Skönt att endast ha kortärmat inne.

Provade att sänka fläkten ett steg (3 av 4) och höja temperaturen (börvärdet) med fjärren till 22 grader.

Då sjunker temperaturen inomhus ca 0,6-0,7 grader. Kompressorn konsumerar med säkerhet mer el eftersom jag höjer temperaturen på börvärdet men får alltså något kallare inne.

Tystare blir det ju dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.