A
Vi är delägare i en fritidsbostad med några andra släktingar.

Granntomten har också en fritidsbostad. Det var rätt trevligt folk där och vi en del umgicks förr. Men för 20 år sedan byggde de utan att säga något till någon helt plötsligt en liten stuga nära vår tomt som de saknade bygglov för dessutom.

Huvudägaren till vår fritidsbostad kontaktade då kommunen som bara kunde konstatera att det var ett svartbygge. Så de fick faktiskt behålla byggnaden, men slita ut isolering och fönster osv. På villkor att de bara använde byggnaden som en bod och det har de gjort sedan dess. De hade tänkt att det skulle vara en gäststuga från början. Huvudägaren till vår fritidsbostad ville inte att någon skulle bo i stugan för det låg alldeles för nära vår tomt. Rätt logiskt och vettigt.

Men vad som mer hände för 20 år sedan var att en av de yngre delägarna till den andra fritidsbostaden var så förbannad på oss för att vi anmält så personen vandaliserade vår fastighet lite. (finns bevis för någon såg det). Sedan beställde denne person massa saker på postorder till vår huvudägare. Så vår huvudägare fick ett helsike för att slippa betala som massor som inte var beställt. Vi vet det för vi kunde se det på handstilen.
Det blev ingen polisanmälan men vi konfronterade vandalen som givetvis nekade, Sedan dess är i princip kontakten bruten. Ingen från grannhuset har heller bett om ursäkt eller försökt att gottgöra något. Klart som korvspad att de är skyldiga.

Nu har vi inte varit i kontakt på 20 år förutom vissa saker om väg och något enstaka annat. Inget annat.

Vi är där mycket sedan 20 år men grannen är mycket sällan där. Så vi har knappt sett dom på 20 år. Skönt!

Den yngre vandalen har nu köpt hela fritidshuset eftersom huvudägaren är för gammal. Vandalen skall riva det och bygga en villa och flytta dit permanent med sin partner och något äldre barn.

Hur skall man göra? Det blir lite jobbigt för vi är där ofta och de kommer att vara där jämt. Vi kommer att stöta på dom en del.
Har knappt sett röken av dom på 20 år innan.
 
  • Gilla
LG1 och 1 till
  • Laddar…
Du kanske ska gå över och hälsa och förklara att det är en bra ide att glömma det som hände för 20 år sen.
Du har bytt hälften av dina celler i kroppen, och "grannen" med, ni är nya människor med nya intryck.
En nystart kan ge mer, än det tar om du fortsätter i gamla spår.
Gå dit med en välkomstvinare eller dylikt, och låt det gamla vara glömt.
 
  • Gilla
  • Älska
Vildparti och 87 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Hur skall man göra?
Gilla läget och försöka få till så bra relation som möjligt är mitt förslag. Inget konstigt eller onormalt med att någon bygger ett hus på sin fastighet och flyttar in där.

Vad tänker du själv kring frågan "hur skall man göra"?
 
  • Gilla
Pette83 och 2 till
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du kanske ska gå över och hälsa och förklara att det är en bra ide att glömma det som hände för 20 år sen.
Du har bytt hälften av dina celler i kroppen, och "grannen" med, ni är nya människor med nya intryck.
En nystart kan ge mer, än det tar om du fortsätter i gamla spår.
Gå dit med en välkomstvinare eller dylikt, och låt det gamla vara glömt.
De borde komma från dom i så fall att man skall dra ett streck över. Behöver en rejäl ursäkt först för att ha någon som helst relation med någon som varit kriminell mot oss.
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag gillar inte direkt läget att ha någon som varit kriminell mot oss som nära granne jämt och ständigt.
Detta kan du inte göra något åt, så det kloka är nog att dra ett streck över detta. Det är ändå 20 år sedan. Lättare sagt än gjort förstås, men det är vad jag skulle försöka göra. I praktiken blir det ju sedan så att man kanske har lite mindre tålamod med nya överträdelser.

Att försöka få till en omstart på grannrelationen låter således som en rätt bra grej.
 
  • Gilla
Lajnus och 12 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
De borde komma från dom i så fall att man skall dra ett streck över. Behöver en rejäl ursäkt först för att ha någon som helst relation med någon som varit kriminell mot oss.
Om du kräver att det ska komma från honom och dessutom råkar kalla honom för vandalen även utanför forum, är nog lösningen att köpa nytt fritidshus på annan ort. Om du istället går över när han är där och bygger och visar att du är villig att släppa det kan det gå bra, eller så går det inte bra, men då har du åtminstone chansen. Bara du som kan ta det beslutet.
 
  • Gilla
shtob och 27 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Detta kan du inte göra något åt, så det kloka är nog att dra ett streck över detta. Det är ändå 20 år sedan. Lättare sagt än gjort förstås, men det är vad jag skulle försöka göra. I praktiken blir det ju sedan så att man kanske har lite mindre tålamod med nya överträdelser.

Att försöka få till en omstart på grannrelationen låter således som en rätt bra grej.
Bra idé omstart. Men gör de minsta lilla mot oss igen eller kör trafikfarligt eller något. Vad gör man då?
 
  • Gilla
Kijen123 och 1 till
  • Laddar…
Sålänge dom håller sig inom detaljplan och till bygglovet kan du inte göra så mycket. Jag förstår hur surt det är att få grannar man inte tycker om. At dra ett streck eller börja om kanske fungerar för vissa men inte för alla.
 
  • Gilla
Officiell
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Jag gillar inte direkt läget att ha någon som varit kriminell mot oss som nära granne jämt och ständigt.
Jag förstår att du inte gillar det och omformulerar och säger "acceptera" i stället. Vet inte riktigt om du har andra realistiska alternativ.

Några antagligen orealistiska alternativ är väl möjligen att försöka köpa deras fastighet eller sälja din egen, men det är nog inte denna typ av svar du vill ha men tyvärr vet jag inte om det finns så många andra svar.

Går du in med inställningen att de minsann ska be om ursäkt först tror jag du får det svårt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår att du inte gillar det och omformulerar och säger "acceptera" i stället. Vet inte riktigt om du har andra realistiska alternativ.

Några antagligen orealistiska alternativ är väl möjligen att försöka köpa deras fastighet eller sälja din egen, men det är nog inte denna typ av svar du vill ha men tyvärr vet jag inte om det finns så många andra svar.

Går du in med inställningen att de minsann ska be om ursäkt först tror jag du får det svårt.
Fastigheten går inte att sälja och kommer inte gå att sälja på åratal, komplicerat upplägg.
Man får acceptera givetvis så är det. VIll bara inte se dom eller ha kontakt med dom. Men det blir svårt.
Att be om ursäkt för något dumt man har gjort är väl normal kutym? Eller har jag fel?
 
Magnus Filip skrev:
Om jag kom först var han tvungen att köra om mig bara trots att jag låg i 80 på 70 väg. Märklig person. Vad göra?
Ingenting, mer än möjligen att hålla till höger och underlätta omkörningen. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ingenting, mer än möjligen att hålla till höger och underlätta omkörningen. ;)
Gjorde det. Hade barn i bilen och omkörningarna var farliga.
 
Magnus Filip skrev:
Att be om ursäkt för något dumt man har gjort är väl normal kutym? Eller har jag fel?
Nej du har inte fel "normalt" men jag tror du har orealistiska förväntningar om du tror att någon som du kallar "vandal" och "kriminell" kommer att se saken på samma sätt som du gör.
 
  • Gilla
polaris78 och 10 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du har inte fel "normalt" men jag tror du har orealistiska förväntningar om du tror att någon som du kallar "vandal" och "kriminell" kommer att se saken på samma sätt som du gör.
Hur skall man göra då? Personen har gjort en kriminell handling mot oss. Det är otäckt. Är man själv för laglydig kanske?
 
Man behöver inte ha någon kontakt bara för att man är grannar. Jag har tomtgräns mot tre grannar. En av dessa grannar har jag aldrig ens pratat med på 15 år (snårigt buskage vid gemensam tomtgräns)
 
  • Gilla
Lajnus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.