Vem tog initiativet till besiktning, och är det föreningen som betalar besiktningsmannen? Är han oberoende?
 
Brf har haft ett liknande fall där man försökt tvinga innehavare att byta ytterdörr, det har inte fungerat (finns en äldre tråd).
Brf gjorde en allmän besiktning och mannen som "besiktigade" arbetar som förvaltare i brf, alltså inte oberoende. Tveksamt om han är sakkunnig.
 
W WalterKörner skrev:
Brf har haft ett liknande fall där man försökt tvinga innehavare att byta ytterdörr, det har inte fungerat (finns en äldre tråd).
Brf gjorde en allmän besiktning och mannen som "besiktigade" arbetar som förvaltare i brf, alltså inte oberoende. Tveksamt om han är sakkunnig.
Okay, misstänkte det, ja då ser jag inte att dom har så mycket att komma med.
Känns som dom kunde skickat vem som helst lika gärna, betyder ju ingenting i slutändan.
Men undrar fortfarande vem som beställde "besiktningen" och i vilket syfte? Det är väl inget normalt förfarande i en BRF?
 
Skit i protokollet. Förmodligen har inte gubben helt koll på syftet med det han utför. Föreningen vill förmodligen ha koll på badrummens ålder och använder ev. försäljningar för att inventera. Syftet är såklart att kunna ha lite extra koll på dessa utrymmen då skador som drabbar andra än LGH själv drabbar föreningens försäkring.
 
Problemet är ju att "protokollet" kommer fram från brf vid försäljning.
Jag kan argumentera, men .....
 
W WalterKörner skrev:
Problemet är ju att "protokollet" kommer fram från brf vid försäljning.
Jag kan argumentera, men .....
Fast om badrummet är gammalt så förändrar ju inte protokollet den saken. Det lär man ju upplysa om ändå och säkerligen lär någon fråga.........
 
Det låter ju endast som en grej föreningen gör för att friskriva sig. Vilket man kan förstå. Men rören är som sagt föreningens ansvar om den inbyggnaden är gjord i samband med stambyte och inte av dig själv eller tidigare ägare. Oavsett så är det där inget jag skulle oroa mig för vid en försäljning om badrummet ser ok ut och åldern bestämd. Undersökningsplikten är ju omfattande. Som någon sa tidigare så får du ju ställa en kostnad för renovering av badrummet i relation till förväntat pris på lägenheten.
 
  • Gilla
WalterKörner
  • Laddar…
Protokollet gör varken till eller från. Om en köpare gör en egen besiktning så kommer ju dennes besiktningsman att konstatera samma sa; Att badrummet är gammalt och har passerat sin tekniska livslängd. Allt annat vore tjänstefel av besiktningsmannen.
Sen är det upp till köparen vad den gör av informationen. Antingen kan köparen renovera direkt eller låta det vara några år till. Vi köpte ett hus med 45 år gammalt badrum. Utdömt på papperet såklart med funkade utmärkt i ytterligare 5 år medan vi i lugn och ro planerade renoveringen.
För dig som säljare spelar det ingen större roll. Eller egentligen är det bara en fördel att ha "korten på bordet" så kan ingen köpare komma och klaga på något i efterhand.
 
  • Gilla
WalterKörner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.