Jag har ett garage på 10 gånger 6 meter det är ganska låg takhöjd, så jag undrade om man kunde sätta en limträ i nock hela vägen och 3 pelare och ta bort nedre delen av takstolen.
. Garagetak med träkonstruktion och takstolar, synlig isolering, föreslagen plats för limträ och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av garage med lågt tak och synlig takstol i trä och plastpresenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Välkommen till forumet.

Riktigt så enkelt är det inte, du åker nog på att kontrollberäkna, ev. förstärka eller byta takåsarna samtidigt.
Anledningen är att dina takstolar är konstruerade som ett fackverk. Dvs. befintliga takåsar (eller överliggare i takstolarna) får större delen av sin styrka från stagen som sitter under.
 
  • Gilla
SIL
  • Laddar…
Kanske är enklare att höja huset?
 
Det skulle bli för krångligt enligt den firman jag kollade med för då hade man behövt ta bort taket och panelen enligt den firman
 
Går ju såklart att räkna på, kan eventuellt behövas en nockbalk och två längsgående takbalkar som stöttar upp takåsarna på mitten.
 
Som sagt dina nuvarande bjälkar/takåsar är troligen inte tillräckligt kraftiga för att klara belastningen utan stöd på mitten, som de har idag.

Men om det är ett garage, hur tänker du dig att lägga upp nockbalken? den behöver ju ha någon form av pelare i vardera änden.
 
  • Gilla
excavator
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om det är ett garage, hur tänker du dig att lägga upp nockbalken? den behöver ju ha någon form av pelare i vardera änden.
3 pelare skrev TS i inlägg #1.
 
Poängen är ändå den att med nockbalk och oavsett antal pelare så blir överliggarna mot taket för klena. Teoretiskt sett alltså. Taket är ju ganska brant så jag tror inte det blir nå snömängder liggande på det där men ändå.
 
T Tsdoesds skrev:
Kanske är enklare att höja huset?
Har faktiskt gjort just så på ett snarligt garage. Betongpannorna fick ligga kvar som stabilisator (de väger inte så mycket). En del jobb med att säkra väggarna vid takstolarna samt två bärlinor ca metern in från långsidorna. Sedan pumpade vi upp med domkrafter (två st) 45 mm i taget sida för sida.
Kommer bara inte ihåg om det var tre skift eller fyra skift som jag murade upp under bef yttervägg. Drog några plankor över porten. Sedan var det bara att vicka upp garaget. Säkrade med några spännband i golvet (kryssat) sedan var det bara att släppa ned garaget på den nya murningen.

Jobbet var ganska lätt vad jag kommer ihåg.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
K kest skrev:
Har faktiskt gjort just så på ett snarligt garage. Betongpannorna fick ligga kvar som stabilisator (de väger inte så mycket). En del jobb med att säkra väggarna vid takstolarna samt två bärlinor ca metern in från långsidorna. Sedan pumpade vi upp med domkrafter (två st) 45 mm i taget sida för sida.
Kommer bara inte ihåg om det var tre skift eller fyra skift som jag murade upp under bef yttervägg. Drog några plankor över porten. Sedan var det bara att vicka upp garaget. Säkrade med några spännband i golvet (kryssat) sedan var det bara att släppa ned garaget på den nya murningen.

Jobbet var ganska lätt vad jag kommer ihåg.
Bifoga lite bilder om du har!
 
T Tsdoesds skrev:
Bifoga lite bilder om du har!
Det e nog 25 år sedan med ett garage som detta och väggar o tak blev blev isolerade där efter.
Huset är dessutom sålt sedan dess. Men dåvarande ägare blev mycket nöjd.
 
K kest skrev:
Har faktiskt gjort just så på ett snarligt garage. Betongpannorna fick ligga kvar som stabilisator (de väger inte så mycket). En del jobb med att säkra väggarna vid takstolarna samt två bärlinor ca metern in från långsidorna. Sedan pumpade vi upp med domkrafter (två st) 45 mm i taget sida för sida.
Kommer bara inte ihåg om det var tre skift eller fyra skift som jag murade upp under bef yttervägg. Drog några plankor över porten. Sedan var det bara att vicka upp garaget. Säkrade med några spännband i golvet (kryssat) sedan var det bara att släppa ned garaget på den nya murningen.

Jobbet var ganska lätt vad jag kommer ihåg.

Vi ska byta taket på garaget för att några tegelpannor har gått sönder och då kan man passa på att försäkra upp takstolarna och höja dem eller sätta limträ
 
H hempularen skrev:
Som sagt dina nuvarande bjälkar/takåsar är troligen inte tillräckligt kraftiga för att klara belastningen utan stöd på mitten, som de har idag.

Men om det är ett garage, hur tänker du dig att lägga upp nockbalken? den behöver ju ha någon form av pelare i vardera änden.

Jag tänkte att man kunde ha en pelare i vardera ände och en i mitten typ men om det inte går skulle man inte bara flytta upp undre delen av takstolen med en meter
 
Skiss av två takstolar, en märkt "FÖRE" utan förstärkning, och en märkt "EFTER?" med förstärkning och måttangivelse. Om man kunde göra så
Trätakstol med förstärkningsplåtar för att eliminera behovet av limträbalk. Och förstärka så behöver man inte ha en limträ balk
 
H hempularen skrev:
Som sagt dina nuvarande bjälkar/takåsar är troligen inte tillräckligt kraftiga för att klara belastningen utan stöd på mitten, som de har idag.

Men om det är ett garage, hur tänker du dig att lägga upp nockbalken? den behöver ju ha
någon form av pelare i vardera änden.
jag tänkte att man kunde ha en pelare på vardera kort sida och en i mitten av garaget typ Handritad skiss av ett garage med tre pelare placerade på kortsidorna och mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.