inte ovanligt att det sitter "jordade" uttag som inte har jorden ilagd i andra änden...

har varit med om att instrumentet (enklare Fluke spänning/tångamperemeter visade över 100 Volt när jag mätte i lamputtag som var brutet, trodde det var fel i brytaren, att den inte bröt helt, men kom fram till att kulokabeln tydligen inducerade en spänning mellan nolla och "tändtråd"
 
Du,

1. kolla att den gulgröna som du får fram i dosan är jord. Mät motstånd mellan denna gulgröna och en jordpunkt (diskbänk tex). Ska bli noll.

2. Om 1 är OK, är den gulgröna draget till jordskena i uttag 1? Om ja, kolla om den fortsätter från uttag 1 till uttag 2 och 3. Kolla även dessa nollskenor mot känd jordpunkt (man kan ju faktiskt ha skruvat eller lagt jordkabel så den kommer emot fas/nolla i uttaget).

3. När 2 är OK. Kolla mellan jordskena och till fas resp nolla i resp uttag. Vad får du på nollan?

återkommer med mer när du kollat detta.....



 
Diskbänk är ett väldigt dumt ställe att mäta riktig jordpunkt emot. Har man pex rör fram eller dåligt jordad varmvattenberedare kan få alla möjliga värden. Mät Alltid jordpunkt mot inkommande centrals huvudjordningspunkt eller i förekommande fall potentialutjämningsskena.
 
Du skriver att det är kopplat med fas till fas i alla 3 uttagen och nolla till nolla i alla 3 uttagen och samma med jord.

Har du kontrollerat att det verkligen är så i alla uttagen? Och den här gången stänger du av gruppen innan du öppnar uttagen.

Har uttagen överhuvudtaget fungerat? koppla in en lampa och testa, men helst en utan beröringsbara metalldelar, efterssom något är skumt i den här kopplingen.

När du mäter i kopplingsdosan, hur har du mätt då, du har mätt 230V på fasen, men mot vilken ledare?
 
Det här är definitivt den mest "spännande" tråden att läsa just nu, många gånger har jag hickat till. Jag förstår att du vill lära dej något du inte får göra, men som de flesta gör ändå. Men ditt arbetssätt ger mej gåshud och jag blir lite orolig för vad som kan hända, ström är inte att leka med.

För att försöka hjälpa dej så måste du ge oss lite mer info om dosan.
1 Hur gammalt är huset (vad kan vi förvänta oss att hitta för typ av kablar)
2 Var är dosan placerad (vägg, tak, höjd, yttervägg mm)
3 Sitter det något uttag i dosan eller bara ett täcklock
4 Hur många rör eller utgångar i dosan, vilken riktning går de ut i
5 Kabelfärger och antal i varje utgående rör

Några saker som är bra att ha, multimeter (ohm-mätning), testpenna (phasen ell. liknande), enkelledare (gärna gul/grön) som når centralen.

Vad jag förstår är att du saknar jordfelsbrytare och då är nolla och jord sammanbundna i centralen.

Det första du bör göra är att konstatera att du har korrekt jordning fram. Bryt strömmen (huvudbrytaren, allra helst skruva ur inkommande säkringar vid elmätaren) lossa kåpan till centralen, skruva fast en enkelledare i jordskenan. dra ut den till dosan du håller på med. Använd multimeter och ohm-mät mellan denna och jorden i dosan. skruva isär samtliga ledare, nu bör du hitta (ohm-mät) bara en jordkabel som ger kontakt samt att du bör hitta en nolla (obs annan färg än gul/grön)som också har kontakt med centralen.

Spreta isär kablarna så att inga ledare ligger mot varandra, spänningssätt centralen, använd din nyinköpta phasen och försiktigt försök se vilken av de svarta som har spänning (ska bara vara en av dom).
Där har du din inkommande ledare från centralen.

Ta bort uttagen som var anslutna till dosan (bryt strömmen först) lossa alla kablar. Kolla att ledarna till uttaget verkligen kommer från dosan. Gör som vanligt, förbind jord med jord, fas med fas osv, gå vidare till nästa uttag.

Gör till sist en kontroll av alla uttag med spänning på








 
nu verkar mysteriet var löst... idag skulle jag börja kolla alla förslag som jag fått, men började att mäta, då visade det 130v, kollade i det utag som visade 230v förra gången, och nu plötsligt visade det åxå 130v.
Har nu mätt ca 10 utag på båda våningarna och alla visar 130v, så det är väll min multimeter som har spökat... men kan fortfarande inte förstå varför den visade 230v och 130v i olika utag vid upprepade mätningar förra gången.
Ska ta och köpa mig en ny.
Men tusen tack till alla som hjälpt mig med detta, nu har jag lärt mig mera om el, samt att det inte är att leka med.

MVH Anders
 
Det verkar långsökt att multimetern skulle vara trasig. Mera troligt att du inte fått riktig kontakt i uttaget när du mäter. Om ena proben haft god kontakt med Fas men den andra bara kommit i närheten av nollan, så kan instrumentet ge lite utslag.

Alternativet är att du HAR 130V i uttagen, ex. genom flytande nolla. Men då skulle du nog upptäcka det svagt ljus i lampor och apparater som inte fungerar.

Ytterligare en tänkbar sak med multimetern är om battrierna är på väg att ta slut. Har för mig att jag sett i en annan av dina trådar att den har varit oanvänd några år.
 
Spänningen i el-nätet varierar över dygnet. Det ska hålla 230V, men jag har varit med om variationer mellan 215-240V. Har du då en spänningsprovare med lysdioder där du måste över en viss gräns, säg 225v för att 230V-dioden ska tända, ligger då nätspänningen under detta tänds bara dioden närmast under =130V.
Billiga provare av den här typen kan ge sådana fel. En multimeter (instrument för att mäta spänning, ström, resistans mm) brukar vara mer tillförlitlig. Köp också en Phasen eller liknande, den kommer du att ha mycket glädje av (men lita inte enbart på den).

Kanke blev tonen i en del inslag lite hård och kom mer att handla om säkerhet, några av oss som själva eller känner nån som skadat sig på el blev nog lite skärrade.

Jag har själv fått 10-talet "sketingar" genom åren. Alla utom ett fall berodde på slarv utav mej, kollade inte tillräckligt noga.
Jag ska ta 3 exempel på farligheten med el.
Det första hände mej i min ungdom, stod på knäna på en stor fläkttrumma och skulle efterdra skruvar i en spjällmotor. På den tiden fanns inte extraisolerade skruvmejslar utan jag höll den i bakeliten med två fingrar. Men eftersom jag darrade så tog jag stöd med andra handen, just det på skaftet (vad tänkte jag på). Strömmen genom vänster arm, ner genom kroppen, ut genom knäna i fläkttrumman. När jag föll omkull lossnade mejseln som tur var. Kan än i dag 20 år senare höra dånet från plåttrumman när strömmen passerade.
Fall två, en rörmokare ska lufta element hos gammal dam i hyreslägenhet. Bakom honom står en golvlampa som är strömförande. Han kommer åt den med huvudet. När jag träffade honom två år senare kunde han fortfarande inte vrida huvudet. Permanent stel i nacken.
Fall tre, sonen till en rullstolsbunden hjälpte till med att byta batteri på elrullstolen, OBS vi snackar 12V. Med en stor skiftnyckel i handen och en klocka med brett metallband på handleden. Han svetsade fast klockan på batteripolen och fick svåra brännskador på hand o handled.

Så till sist, var inte rädd för att fråga om råd, bättre en dum fråga än ingen alls. Lycka till

 
ja det är bättre att ta det försiktigt med el, kommer att bryta säkringen framöver om jag koppla.
Min mätare är en sådan digital, tror det kostade ca 60:- så det är ju inga proffs grejer.
Har faktiskt härromdagen sätt i nytt batteri, var ett 10 kronors batteri, så det kanske är det, ska köpa ett nytt.
Har ju mätt i datorns och tv:n utag och det visar 130 där åxå, datorn borde ju inte funka då.

MVH Anders
 
Tjaa just datorer har ofta en nätdel som skall fungera lika bra i USA som här, så åtminstonde en del av dom funkar faktiskt på 120 ELLER 230V utan omkopplare.

Men TVn borde inte fungerat om det verkligen var 130. Tror fortfarande mest på att du inte fått riktig kontakt när du mäter, är inte alltid så lätt att träffa kontaktblecket inne i kontakten.
 
Kontentan av den här tråden verkar bli: Köp INTE verktyg som du måste kunna lita på hos Classe el Kjell.....
Om man skulle summera kostnaden för den tid som lagts på felsökande, skrivande och tänkande i det här fallet, skulle den pengen räckt till varsin Fluke till oss alla vid det här laget !
 
Jag har hållit på med elektronik i ca 30 år. Jag har aldrig råkat ut för att ett enkelt mätinstrument (typ multimeter) gått sönder så att det visat kraftigt fel mätvärde (Jo dåliga batterier kan ge vansinniga resistansavläsningar, ev även dåliga mätvärden på spänning). Dom brukar mäta ungeför rätt eller inte alls.

Att då ett konstigt mätvärde gjort av en person med begränsade kunskaper i mätteknik (Inget illa menat Abel) skulle bero på materialfel och inte handhavandefel, är lite osannolikt.
 
jag har ett universalinstrument som heter tillqvist som visade HÖGRE spänning när batteriet började ta slut, det är väl typ ett halvjunkinstrument, använder det till felsökning i bilel. jag liter inte så mycket på det, fast det har fräscht batteri visar det mellan 100 och 200 volt istället för 230V.
 
Har idag lånat en multimeter och den visar 230v i alla utag. Testade min, visade 130v.
Testade åxå att byta batteri igen och även säkring i min multimeter, men den visar 130v, så nu åkte den i sophinken där den hör hemma.
Ska skaffa en ny. Någon som vet om biltemas 79:- multimeter är något att ha?

MVH Anders
 
Jag bockar och bugar, man lär sig så länge man lever. trodde faktiskt inte att det var sannolikhetsmässigt möjligt att en multimeter skulle gå sönder på det viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.