Har köpt 3-pack timer från Jula för att de ska köra igång lampor i fönstret.

MEN jag får den tusan inte att fungera! :@

På sidan finns en knapp med en bild på en klocka på ena sidan samt ett I ser det ut som på andra. Sen har den siffrorna 1-24 i mitten som man kan snurra samt svarta piggar som ska vara nertryckta eller uppdragna.

Hur gör jag?

/K
 
Du ställer in tiden när den skall vara aktiv genom att trycka ner piggarna. Det borde finnas en pil eller liknande som du skall vrida hela "urtvlan" eller hela ringen till för vilken aktuell tid det är när du stoppar in dimmern i vägguttaget. Sedan kommer ringen snurra av sig själv när den når de piggarna du har tryckt ner så slår den igång. Knappen på sidan borde betyda antingen aktiverat timerläge eller hela tiden på.
Hoppas de blir lite klarare..
//Tobias
 
Aha nu fattar jag. Har nu ställt den och får vänta och se till kl19 om jag VERKLIGEN fatta eller bara tror mig göra det. :p

Tack för ditt utförliga svar. :)
 
Det fungerade. :)

Tack Tobias för hjälpen....

/Kristina
 
Så lite så. =0)
Kul att kunna hjälpa till..
//Tobias
 
Tack! Haft de liggandes i ett år. Bra tråd. Nu funkar det
 
du har väl kollat så att inte timern drar mer ström än lampan :p
Nya LED lampor kan ju faktiskt vara billigare att ha tända än vad en timer kostar i inköp, nu hade du ju iofs timern liggandes redan men till nästa gång.
 
  • Gilla
Dolppen och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
du har väl kollat så att inte timern drar mer ström än lampan
Och gör den det så är det i vilket fall en dålig affär även om timern finns liggande.
I ikeo skrev:
nu hade du ju iofs timern liggandes redan men till nästa gång.
 
  • Gilla
Dolppen
  • Laddar…
En modern Led lampa som är tänd dygnet runt, kostar för ett år ungefär vad 1 st. kvällstidning kostar.
 
Kvällstidning? Finns det fortfarande? :)
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
En modern Led lampa som är tänd dygnet runt, kostar för ett år ungefär vad 1 st. kvällstidning kostar.
Ja om den enbart är på 3,2 W och man bara betalar 1 kr/kWh så stämmer det. För de flesta "kombinationer" av effekt och elpris blir det nog antagligen lite dyrare. Så ett par tre tidningar tror jag nog man kan dra till med. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Man får inte heller glömma att om lampan lyser inomhus så är det ett tillskott av värme (När sådan behövs) Ljus är kortvågig energi och när den absolveras av en yta så övergår den till långvågig energi (Värme)

Termodynamikens första huvudsats, energiprincipen, går ut på att energi är oförstörbar. Det skapas eller förstörs inte utan omvandlas eller förflyttas bara. Energi kan alltså inte förbrukas utan bara byta form och lägsta formen är värme.
 
K kest skrev:
Man får inte heller glömma att om lampan lyser inomhus så är det ett tillskott av värme (När sådan behövs) Ljus är kortvågig energi och när den absolveras av en yta så övergår den till långvågig energi (Värme)

Termodynamikens första huvudsats, energiprincipen, går ut på att energi är oförstörbar. Det skapas eller förstörs inte utan omvandlas eller förflyttas bara. Energi kan alltså inte förbrukas utan bara byta form och lägsta formen är värme.
visst är det så men det är nog inte ens mätbart i praktiken...............Det är ju inte så att värmeräkningen sjunker för att man har nå lampor tända.......
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
nåja min kommentar kommer sig ifrån att jag faktiskt tittade på pris på en timer watt antalet på lampan och kom fram till det var billigare att betala elräkningen för att ha lampan tänd hela tiden jämför med inköpskostnad på timern. Och pratar vi jul ljus som det ju är tid för just nu så är alla dom LED nuförtiden så om man inte har lkus typ ett päron till farsa julfilmen så är det bara korkat att koppla på en timer för att spara pengar. Att man sen av bekvämlighet vill att lampan ska tändas och släckas så är det ju en annan frågeställning
 
Karlia
Växtlampor är timer ovärderligt för också. Aktuellt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.