Hur mycket tål en platta per kvm i normala fall, utan starkare isolering och specialbetong.
Anledningen att jag har funderingar är att jag skall ha en kamin på ca 100 Kg och jag undrar om man måste förstärka för den tyngden.

Jag kommer även att ha en limträbalk och kommer att behöva balkar som stöttar upp denna.
Vad behöver jag göra för förstärkningar för dessa pelare som håller upp limträbalken.
Längde på limträbalken är ca 11.5 m och den största vikten tar väl dom 2 yttre balkarna (skall ha 3 st)upp med kantbalken på plattan
vad behövs för förstärkningar i dessa ovanstående fall..

Tacksam för svar..
 
ta bort 50-100mm isol, =gjut tjockare , ca 1m2,
lägg ett rutnät av 10mm c/c 150,

gör likn vid pelare
 
  • Gilla
CarlvFeilitzen
  • Laddar…
Är det inte bäst att också använda XPS 300 under dessa laster i stället för vanliga EPS 100 + att minska ned på isoleringstjockleken ?
Vi brukar använda 50-100 mm XPS 300 under större punktlaster enligt konstruktörens anvisningar.

mvh
David

Edit: Nu låter det iofs som om din belastning inte blir speciellt hög men vid högre laster skulle jag nog snacka med min konstruktör för säkerhets skull.
 
Vad är det för skillnad på xps 300 och EPS ??

Tål den högre belastning då ?
 
EPS är "vanlig" frigolit bestående av små plastkulor som bakats samman.

XPS är samma grundmaterial men man kan säga att man bakat ihop allt i en enda sammanhängande block.

XPS suger mindre vatten och har bättre bärighetsförmåga vid samma vikt. Framförallt är värdena för långtidslaster bättre.

Siffrorna efter har att göra med densiteten på blocket. ju högre värde desto tätare  och hårdare material med bättrre lastförmåga.  EPS finns i t ex 80 (enkel Byggmaxfrigolit), 100, 150, 200, 300, 400 osv.

Jag tror det räcker med EPS 200 eller ev 300 under om det inte är extremt höga laster. Då bör du nog  även gjuta en djupare/större betongsula under punktlasten också.
 
Läste en tråd här på forumet att max punktlast på en "Vanlig" grund är ca 100kg/kvm
kan det stämma ??
Om man i mitt fall skall ha limträbalk räcker det då och gjuta in Fästen till pelaren i plattan som håller den på plats, eller skall jag förstärka plattan där den skall stå..
med tex mer betong och grövre armeringsjärn??
 
Hej

När man dimensionerar ett bjälklag (grund eller mellanbjkl) ska man räkna med följande laster:

Egentyngd för bjälklaget
Nyttig last av inredning och personer, bunden del: 0,5kN/m2 (ca 50kg)
Nyttig last av inredning och personer, fri del: 1,0kN/m2

Den fria delen kan då ge olika påkänningar beroende på hur den placeras, t.ex. när man räknar en balk med flera upplag.
Den nyttiga lasten kan istället för utbredd last räknas som en punktlast om 1kN. Man måste alltid räkna på det "värsta" fallet men om det uppstår vid utbredd nyttig last eller för en punktlast måste man bedöma från fall till fall. I allmänhet är det den utbredda lasten man räknar med.
Om du däremot tar ner andra laster, t.ex. från våningen ovanför via pelare så måste du räkna på den specifika lasten och dimensionera därefter.
Allt det här står i Boverkets konstruktionsregler BKR.

Summering: Kaminen håller nog golvet för utan någon ytterligare förstärkning, men pelaren måste du titta vidare på. Om du har en kontinuerlig limträbalk över tre pelare så får du dessutom den största lasten på mittenpelaren.

/Lars
 
Ok !
Det verkar som om de punktlaster jag skall ha klarar sig, i alla fall dom yttre, dom kommer ju att stå på varsin kantbalk och det är nog inga problem med hållfastigheten där.
Det man kan tänka sig är att man måste beräkna punktlasten för den mittre pelaren,
som du nämner i ditt inlägg ( Lars) att den får ta upp den största kraften.
Hur förstärker man upp en punktlast? högre hållfastighet på isolering, kraftigare armering, tjockare betong. ?
 
högre hållfastighet på isolering, -ja
kraftigare armering -ja
, tjockare betong. -ja
 
Är det någon kunnig här på forumet som kan göra beräkningar för ovanstående punktlastproblem ??
 
Klipper in ett av mina tidigare inlägg som handlade om cellplast. Ser ut som om du har en konstruktion som i viss mån påminner om vår.
Ska kanske tillägga att vi har källare + 2 plan så dessa förstärkningar i plattan bär 2 bjälklag + tak, stålstolparna går hela vägen från källargolv till limträbalkar som bär takstolarna. Bjälklagen ligger i H-balkar som vilar på stolparna.

Dimensioneringen är framräknad av konstruktör.


Vi har en konstruktion utan bärande innerväggar, istället har vi 4 st stålstolpar som står på extra förstärkta tryckpunkter (ca 0,7 m2 stora) med ingjutna stålplattor på plattan.
Hela plattan är isolerad med XPS S200 förutom tryckpunkterna som har S400, dessutom är betongen 200 mm tjock på tryckpunkterna samt extra armerad.
 
okej !

Får nog ta snacka med någon konsult om detta.
Man vill ju vara på den säkra sidan.
i mitt fall skall ju bara pelarna bära upp limträbalken och taket.
på det kommer det att ligga ett falsat plåttak.
Och vi bor ju i östra småland så vi har ju ingen snölast att prata om..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.