Hej,
I väntan på att sotaren ska komma och besiktiga kaminen passade jag idag på att fylla upp vårat snygga vedfack som är inbyggt i väggen bredvid kaminen. Facket svalde precis 0,16 kbm björkved som inhandlades idag på byggmax (ej långsiktiga planen för vedförsörjningen)

Snyggt blev det men ved luktar ju inte särskilt gott. Huset är nybyggt med ftx men nu några timmar senare kan jag ana lukten i rummet.

Började fundera på om det är en sån bra idé att förvara onödigt mycket ved inne. Kan det rent vara ohälsosamt? Eller är det bara att vänja näsan?
 
  • Gilla
Bgin
  • Laddar…
Färsk björkved luktar gott!
Kan det inte vara något annat i huset som luktar?
 
  • Gilla
Skånepöjk och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Färsk björkved luktar gott!
Kan det inte vara något annat i huset som luktar?
Nope, är veden. Kanske är subjektivt eller så är det byggmax som är problemet. Idag när jag steg upp hade lukten avtagit så det är nog inget problem.
 
Du behöver knappast oroa dig. Värre om det är nysågad ek eller dylikt som kan avge otrevliga gaser.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
F falkn skrev:
Du behöver knappast oroa dig. Värre om det är nysågad ek eller dylikt som kan avge otrevliga gaser.
Känns inte längre som ett problem då lukten upphört. Anledningen att jag började fundera var att det luktade påtagligt i början. Jag googlade och hittade trådar med folk som mådde dåligt av ved. Dock var det stora mängder, typ pannrum i källaren. Mina 0.16 kbm ska nog inte vara ett problem.
 
S
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
I väntan på att sotaren ska komma och besiktiga kaminen passade jag idag på att fylla upp vårat snygga vedfack som är inbyggt i väggen bredvid kaminen. Facket svalde precis 0,16 kbm björkved som inhandlades idag på byggmax (ej långsiktiga planen för vedförsörjningen)

Snyggt blev det men ved luktar ju inte särskilt gott. Huset är nybyggt med ftx men nu några timmar senare kan jag ana lukten i rummet.

Började fundera på om det är en sån bra idé att förvara onödigt mycket ved inne. Kan det rent vara ohälsosamt? Eller är det bara att vänja näsan?
Har du släpat in surved? Torr ved luktar gott det lilka det luktar
 
S Stego1 skrev:
Har du släpat in surved? Torr ved luktar gott det lilka det luktar
Kanske är så. Lukten gav med sig rätt fort så det den kanske var lite fuktigt på ytan.
 
Kan veden ha varit lite fuktig? Kanske rent av lite mögel på den?
Jag köpte 4 säckar på Byggmax i Lund och där var mögel på dom märkte jag när jag kom hem.
 
J Joakim88 skrev:
Kan veden ha varit lite fuktig? Kanske rent av lite mögel på den?
Jag köpte 4 säckar på Byggmax i Lund och där var mögel på dom märkte jag när jag kom hem.
Så kan det nog vara. Veden låg öppet under tak men årstiden är ju extremt fuktig. Är ingen vedexpert men inbillar mig att det ofta blir mögel på ved som torkas med uteluft. Även om den inte utsätts för direkt väta är ju luften väldigt fuktig delar av året.

Hur som helst gick lukten över rätt snabbt efter att jag tog in veden. På fredag kommer sotaren och inspekterar installationen så förhoppningsvis får vi bränna upp byggmaxveden under julen.
 
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.