D Daniel 109 skrev:
Då är golvvärmen felkopplad. Jag så att termostaten sitter på returen. Men som nämnts funkar det också. Men här är ju uppenbarligen retur och framledning förväxlade. Det bör korrigeras.

Kranarna på andra bilden stoppar enbart det interna flödet. Det gör ingen skillnad. Du kan strypa tillflödet med maxtermostaten eller den röda kranen.
Med maxtermostaten, menar du denna?
VVS-installation med termostat inställd mellan 2 och 5,5 och färgkodade röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den är i så fall spärrad och kan inte vridas i botten, den kan ställas mellan ca 2 och 5,5

Och med den röda kranen, menar du den inringade blå eller inringade gröna? Om den gröna, ställer jag den i så fall rakt upp?
Uppvärmningssystem med termostat inställd mellan 2 och 5,5 och rör märkta med grönt och blått för olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


förstår jag er rätt att det borde vara kopplat såhär alltså?
Värmesystem med termostat, cirkulationspump och färgkodade rör för värme- och kallvattensledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

röd: tillopp från VP
Orange: framledning GV
Grön: retur GV
Blå: kallvatten

Ursäkta dumma frågor, men jag vill försöka förstå ordentligt så jag kan vara tydlig med installatören eftersom de inte verkar få ordning på det annars...
 
@TotalControl Om gv-cirkulationspumpen har flödet uppåt så kommer gv-returen att blandas med framledningen när termostaten kallar på värme. Då kommer det givetvis att avgå lika mycket blandat vatten (i returen till VP) som har kommit in via framledningen. Sedan kommer även en del blandat vatten att gå upp via gv-cirkulationspumpen.

Alltså så kommer golvvärmen bli varm, men samtidigt så kommer VP att få betydligt varmare vatten i returledningen än VP hade fått om gv hade varit rätt kopplat.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Observera alltså att mina ritade pilar i inlägg 24 inte ska tolkas som riktningar i flödet, men pilar var vad jag hade tillgängligt att rita med...
 
Med den röda kranen menar jag den du har ringat in med blå ring.

Om man bara vänder på den blå pilen så stämmer din beskrivning av hur det borde vara. Enligt dem som tittat i manualen ska även ventilen till maxtermostaten och flödesbegränsningsventilen byta plats. Men det bör inte göra någon skillnad.
 
I installatörshandboken för min VP står det för pumphastighet:
Skärmdump av en värmepumpshandbok med instruktioner för inställning av pumphastighet och diagram över flöde vs tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

betyder detta att jag kan få sämre flöde ut eftersom GV verkar vara felkopplad och returvattnet då borde få högre än vad det egentligen har, sett till värmen det avger till huset?

just nu säger min VP exempelvis att jag har 42 grader framledning och 32 i retur. Men om returen egentligen är 25 men blandas samman genom den felkopplade GV och därmed blir 32 så ställer pumpen ner flödet lite gentemot om VP faktiskt läst av 25 graders retur?
 
D Daniel 109 skrev:
Med den röda kranen menar jag den du har ringat in med blå ring.

Om man bara vänder på den blå pilen så stämmer din beskrivning av hur det borde vara. Enligt dem som tittat i manualen ska även ventilen till maxtermostaten och flödesbegränsningsventilen byta plats. Men det bör inte göra någon skillnad.
förstås, den blåa ska ju gå tillbaka till VP, korrekt?
Får prova vrida av den röda kranen under morgondagen för att se vad som händer. Återkommer förhoppningsvis med något givande svar/resultat.
 
S
tveksamt:
Vi har konstaterat att golvvärmeshunten är felkopplad, tillopp och retur sitter på fel anslutningar.
För att rätta felet måste entreprenören tappa ner systemet för att växla anslutningarna och då kan han samtidigt byta placering på termostatventil och strypventil enligt fabrikantens anvisning.
Ett solklart garantiärende.
Tycker inte du ska lägga ner mer tid på detta. Finns inga genvägar att går runt problemet.
Kontakta installatören snarast.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Kommer givetvis att kontakta firman det första som händer på måndag.
Tänkte nog försöka titta vidare på detta imorgon ändå, om inte annat så för att all information jag kan skaffa mig och all kunskap jag kan få om mitt system är bra att ha.
 
Provade då att strypa golvvärmen enligt instruktion härifrån, dvs. det röda vred som synes inringat med blå färg. Detta skedde ca 10.45 idag. Klockan är nu ca 18.45.
Ett par faktiska skillnader:
1. Det har blivit ca 5 grader kallare utomhus, från ca 7 till ca 2.
2. Termometern som också syns på bild visade då ca 32 grader. Nu visar den ca 27.
3. Den av FLVP angivna framledningstemperaturen har gått från 39,8 till 46,8.
4. Den av FLVP angivna returtemperaturen har gått från 31,9 till 29,9. (Som lägst var den nere på strax under 28.)
5. På både över- och nedervåning har temperaturen inte förändrats i stort sett över huvud taget. Någon tiondels grad upp och ner över dagen, kanske i form av solinstrålning etc.
 
  • Radiatorregleringssystem med inringat rött vred och termometer som visar ca 27 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Temperaturgraf för returtemperatur i ett golvvärmesystem som visar förändring över en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram som visar förändringar i värmemediets flödestemperatur över tid i ett golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över temperaturförändringar utomhus över en dag med temperaturfall från 7 till 2 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering:
Rörkrökaren var här idag och kopplade om shunten så nu sitter den rätt. Lite smått skrattretande tafatta förklaringar till varför det blivit fel, men strunt samma nu.
Ska ha justerat upp flödet på cirkulationspumpen också, så hoppas detta löser problemen. Återkommer (om inte förr) när det blir lite kyligt ute nästa gång.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Hur slutade detta?

Jag har problem med kalla element jag också men min är rätt kopplad. dock är cirkpumpen urkopplad elektrisk (stickproppen urdragen) så är lite förbryllad, den borde ju va i kan man tycka....
 
Slutade och slutade.
Just nu (efter mycket fipplande) verkar det fungera skapligt. Jag lutar dock åt att man har valt för klen radiator i åtminstone ett av rummen på övervåningen så jag funderar på om jag kan/ska byta ut detta för att få lite bättre effekt.
Har för tillfället ställt in en el-radiator där som nu för att pusha upp temperaturen den sista biten. Kommer köra på det under vintern nu för att se vilken tilläggseffekt som verkar gå åt för att ha lite mer på fötterna för att fundera över vilken radiator man i så fall behöver byta till.

Är det alltså cirkpumpen på shunten som är urkopplad? Det låter ju orimligt i vilket fall.
Vad har du för inställningar på värmepumpen? Och hur är shunten inställd? (Inte för att jag kan just så mycket själv, men någon annan kanske ser något fel direkt.)
 
jonas_da jonas_da skrev:
(stickproppen urdragen)
Går den kabeln/sladden till en pump så sätt i den i ett vägguttag och se vad som händer händer inget mer än att pumpen startar, känn på röret/en om det kommer värme då efter start. Ett foto på hur det ser är bra, gärna lite på avstånd så syns i sin helhet med rör/kopplingar/ värmekälla. Vad värmer du med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.