Oj. Svår fråga. Beror som sagt väldigt mycket på hur gård betongen är. Kanske 1 timme.
Det kommer inte att bli precis slätt för det är en rondellslip vi pratar om och den gör rosor och gräver ner sig där man är, så man får försöka hålla linjen genom att pausa och stämma av med något rakt emellanåt.
I normala fall är jag perfektionist, men ibland kan man tumma lite på principerna... om du bara får det nya golvet att ligga ner, utan svikt i kanten, så kan man ju acceptera viss marginell upphöjning där garderoben stått. Eventuellt komplettera med ett cementbaserat spackel för att jämna av lite på begränsade ytor om du inte vill flytspackla hela golvet.
Ska tilläggas att jag inte är fackman inom golvbeläggning när jag ger dessa råd.
Men du verkar vara eftertänksam och planerar. Med det + noggrannhet + sunt förnuft brukar man komma i mål (y)
 
Stort tack för feedback.
 
M marp68 skrev:
@MagHam

Okej, tack. Sant.

Hur lång tid tror du det tar med slipmasking resp. bilning? Är de handhållna slipmaskinerna över huvudtaget gjorda för att slipa ner 1-1,5 cm över en hel yta?

Vet inte varför det enklare att slipa, kanske för att det verkar fysiskt lättare och att det blir jämnare direkt. Vill ju slippa hålla på med flytspackel och blöta saker som ska blandas och hällas ut. Känns som om det krävs mycket och kanske inte blir helt jämnt i alla fall. Över en stor del av ytan kommer det att stå ett kylskåp och underskåp bredvid mot väggen.
jag skulle skära många snitt med diamntklinga till önskat djup bila bort och slipa jämnt.. men det finns många sätt =)
 
J
Hur en Hilti och mejsla (inte bila) ner det och jämna Sen ut med spackel. Det är fruktansvärt Jobbigt att slipa ner 1.5cm, särskilt längs kanterna och hörnen. Dessutom dammar det något djävulskt och jag lovar dig att även om du har dammsugare så blir det katastrof.

Hade det varit lättare att komma åt och större område så hade t.ex. en Husqvarna CG200 med en bra dammsugare varit ett Alternativ.
 
  • Hilti verktyg på ett stenigt och ojämnt bygggolv nära en tegelvägg, omgivet av betong- och murbruksspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Jo-han

Vad är det för skillnad på att bila och mejsla? Kom nu på att jag inte har sett en handhållen bilningsmasking, bara dessa större som de brukar stå med. Är det inte en liknande mejsel även på en liten handhållen bilningsmaskin? Sådan du visar på bilde trodde jag var just en lite bilningsmasking. Alltså som en slagborrmasking fasten starkare och med bredare mejsel. Mejseln på bilden verkar liten. Tar inte inte en evighet att gå över och sänka 1 m2 ca 1-1,5 cm?.
 
J
Det jag menar är att jag tycker du skall använda en mejsel för att få bort det översta lagret. Med en spetsig är det lätt att komma för djupt och med tanke på att du har spalt och grannens tak så är det kanske dumt. Det behövs oftast inte ett monster till maskin för det du ska göra däremot är det en väldig skillnad på maskin och maskin. Det ska vara en maskin avsedd för mejsling/bildning eftersom du behöver betydligt bättre anslagsenergi än vad du får med en slagborrmaskin. Det är jobbigt för ryggen att använda de största. En sån jag har på bilden och knästående är väldigt skonsamt.
 
Okej. Men finns det bredare mejslar? Tar det inte lång tid med en så smal mejsel? Det blir nog mejsel/bilning med någon av dessa mindre handhållna maskiner. Det är ju bara 1-2 cm som ska bort, i fallande ner mot 0 cm på mitten av plattan, då den lutar.

Fick veta av en granne att det inte är något hålrum under, utan plattan vilar på kompakt sand. Så ingen risk att plattan faller ihop.
 
J
Min uppfattning är att om du ska hyvla bort 1-2 cm så är mejsel bäst (och snabbast) och det finns massa olika bredder. Ska du knäcka hela plattan, dvs. bila bort den så är en ner spetsig variant det rätta valet. Med reservation för att det inte är superhård betong som de gjort övergjutningen med. Hyr en maskin och se till att få med lite olika spetsar sen är det bara att testa.
 
J Jo-han skrev:
Min uppfattning är att om du ska hyvla bort 1-2 cm så är mejsel bäst (och snabbast) och det finns massa olika bredder. Ska du knäcka hela plattan, dvs. bila bort den så är en ner spetsig variant det rätta valet. Med reservation för att det inte är superhård betong som de gjort övergjutningen med. Hyr en maskin och se till att få med lite olika spetsar sen är det bara att testa.
Bara slipa ner 1-2 cm ca 1 m2. Plattan lutar lite och är för hög i ena änden. Behöver slipa ner till nivå med resten av golvet i köket.

Då det ändå är en ganska stor yta är det väl bättre med en lite bredare mejsel. Men hur breda finns och kan/orkar man använda?
 
J
Ju hårdare desto smalare och är det väldigt hårt så hamnar du i läget att det är en spetsig som gäller. Du får helt enkelt prova dig fram. Kan inte ge ett bättre råd än så...
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Hyr lite olika mejslar med andra ord.

Tack för all hjälp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.