Hej! Suveränt forum!
Jag har sen 20 år ett belysningssystem hemma med Hager TS 100 (controller), 16 x TS 210 (aktorer/dimmrar), samt 10 x 4-knappars tryckare på dragen buss till controllern. Problemet är att det inte fixar LED (för låg last).

Jag har tittat på att ersätta med nytt KNX från Hager, med en kostnad av ca 40tkr ex moms ex jobb. Känns dyrt och svårt att underhålla / automatisera. Dock är ju all kabeldragning redan gjord och kan nyttjas. Känns stabilt.

Också tittat på motsvarande DIN z-wave dimmrar, tryckknappar, OpenHAB / Homey och landar på halva materialkostnaden. Samt möjligheten att underhålla själv och enkelt utöka att styra golvvärme+pump, hemlarm mm...

Det ska oxå finnas ”bryggor” mellan KNX och z-wave (exv till Homey). Kan jag nyttja befintliga tryckknappar i ett z-wave system så vore mycket vunnet. Går det?
Jag har läst massor här, och hittar förespråkare för båda. Vad skulle ni rekommendera?
 
Jag rekommenderar KNX. En av de stora fördelarna är ju att du får ett mycket stabilt system som inte är beroende av en centralenhet.
Jag tycker dock inte att det finns någon anledning att välja KNX-komponenter specifikt från Hager, det finns ju 400+ tillverkare att botanisera hos.

Jag tror ärligt talat inte att z-wave innebär halva kostnaden för materiel. Jämför du en offert för KNX från elfirma med egna inköp av z-waveprylar?
...och du kan givetvis även styra golvvärme, larm etc. etc. via KNX.
 
Tack! Visst, jämförelsen kanske haltar. KNX är kanske ett mycket mer stabilt system.

En 3x dimmer från Hager går på 3,600 ex moms (jag behöver 4). Motsvarande från Logic Group eller Haseman är < halva priset. En app (Domovera Basic) för att programmera kostar 6tkr. Gratis appar för z-wave.

Har du någon erfarenhet av dom bryggor som finns? Exv https://homey.app/sv-se/store/product/knx-kit-for-homey-731/?
 

Bästa svaret

J johanrholm skrev:
En 3x dimmer från Hager går på 3,600 ex moms (jag behöver 4).
...och det är därför man bör välja och handla komponenter själv och inte låta en elfirma köpa in enl. dess egna önskemål från en svensk grossist.
T.ex. kostar en fyrkanalig dimmer från MDT runt 250€ vilket i runda slängar innebär knappt 650 spänn per styrd kanal. (Dvs. väl under halva priset per kanal jämfört med det pris du har fått på Hagers dimmer.)
Beroende på armatur/ljuskälla kan även en Dali-brygga vara ett bra alternativ.


J johanrholm skrev:
Har du någon erfarenhet av dom bryggor som finns? Exv [länk]?
Den enda brygga jag har testat är att låta en Raspberry Pi som kör Home Assistant kommunicera med KNX via TCP/IP.

Det är en stor fördel om man har ett "autonomt" KNX-system som utgör basen i elsystemet. Då har man ett system som ALLTID fungerar.
Bryggor till andra plattformar kan vara bra för lull-lull som ger extra funktionalitet och automatik men som inte krävs för att husets elsystem med belysning etc. ska fungera på en god grundnivå.

Jag har iofs ett larm som har en egen KNX-brygga vilket möjliggör att larm och KNX-system kommunicerar. Det är dock fortfarande två separata system som fungerar helt oberoende av varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
johanrholm
  • Laddar…
Tack, jag är övertygad; låter som om en uppgradering av nuvarande buss-system till ett KNX-system är bästa val. Om jag dessutom lägger till ett KNX/IP interface och exv Raspberry / Homey så kan jag utöka bas-funktion i KNX med andra trådlösa funktioner, lampor, rörelsesensorer mm. över z-wave / zigbee. Kul!
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
J johanrholm skrev:
Tack, jag är övertygad; låter som om en uppgradering av nuvarande buss-system till ett KNX-system är bästa val. Om jag dessutom lägger till ett KNX/IP interface och exv Raspberry / Homey så kan jag utöka bas-funktion i KNX med andra trådlösa funktioner, lampor, rörelsesensorer mm. över z-wave / zigbee. Kul!
Det behövs i vilket fall som helst ett interface för att kunna parametersätta KNX-komponenterna. Väljer man då ett IP-interface får man funktionaliteten att brygga till Home Assistant etc. på köpet.
 
Jag vet inte om exv Easy KNX i App Store räcker, eller om man behöver typ ETS5 - men båda verkar överkomliga. Tack för all hjälp!
 
J johanrholm skrev:
Jag vet inte om exv Easy KNX i App Store räcker, eller om man behöver typ ETS5 - men båda verkar överkomliga. Tack för all hjälp!
Alltså, ETS (ETS5 är den senaste versionen) behövs alltid för att parametersätta (programmera) KNX-komponenterna och det är en programvara för Windows. ETS används enbart för driftsättning och förändring av systemet men inte när KNX-systemet används.
All "intelligens" finns i respektive komponent och därför är inte systemet beroende av någon form av centralenhet.

ETS kostar en rejäl slant och det är i regel elfirman som installerar systemet som står för programmeringen och de har då också programvaran ETS.
Tar man dock smällen att köpa ETS har man givetvis alla möjligheter att förändra och bygga ut anläggningen själv utan att behöva blanda in extern kompetens.
Anser man sig kunna hantera Home Assistant och liknande system kan man också hantera ETS - svårare än så är det inte.
Ekonomin blir synnerligen rimlig om man avser bygga ut sitt system och har ambitionen att styra det mesta i sitt hus med KNX. Har man då ETS och köper komponenterna själv (från Tyskland) så blir kostnaden för en KNX-installation mycket konkurrenskraftig i jämförelse med större z-wave/zigbee-system.
Om man bara avser styra t.ex. viss belysning är det dock en helt annan femma...
 
”Domovea Basic” (Hager) verkar innehålla både styrning av scener, uppsättning av KNX, samt IP-brygga i samma enhet för upp till 500 enheter. Samt KNX-Easy app. Ca 7,000kr.
 
J johanrholm skrev:
”Domovea Basic” (Hager) verkar innehålla både styrning av scener, uppsättning av KNX, samt IP-brygga i samma enhet för upp till 500 enheter. Samt KNX-Easy app. Ca 7,000kr.
Ja just det, Domovea finns också som alternativ.
Jag kan ingenting om Hager Easy och Domovea men jag tycker nog att man går miste om en stor fördel med KNX - den stora mångfalden av tillverkare och det enorma utbudet av produkter.

Jag tror det blir betydligt billigare (och bättre) i en lite större installation om man väljer ETS och KNX framför Hagers KNX Easy...men jag vet som sagt väldigt lite om Hagers system.

Sök här i forumet, jag vet att det har diskuterats tidigare.
 
  • Gilla
johanrholm
  • Laddar…
Kan tilläggas att jag kör Hagers Easy och Domovea. Funkar bra och det blev inte så dyrt. Köpte mitt när det introducerades så jag tror det kostade typ 20+m för 3x6 dim, 44 bryt och Interface och knappar. Det är dock lite begränsat om man vill integrera det mot IoT. Tror den burken kostar typ 7.

Du behöver ha en programeringsväska för Hager Easy.
 
  • Gilla
johanrholm
  • Laddar…
Räkna lite på de där olika varianterna...

ETS Inside är ju betydligt billigare och jag tror man klarar sig rätt långt med den.
  • Om man fortsätter exemplifiera med MDT så kan man komma ner till under 140 kr per styrd kanal (230V/16A) om man väljer deras 24-modulersaktor. Det får man anse är synnerligen prisvärt.
  • Dimmermoduler finns som tidigare sagts för 650 kr per kanal.
    (Det finns även fina led-drivers som ansluts direkt på KNX-bussen, något som också kan vara ett attraktivt alternativ.)
  • Fyraknapparsmoduler kostar runt 550 kr upp till vansinnigt mycket beroende på utförande och design.
  • Till detta tillkommer strömförsörjning samt IP-gränssnitt.
Efter hand är det bara att komplettera med det man tycker är användbart - närvarosensorer, värmeaktorer, jalusiaktorer, väderstation etc. etc. Det gäller bara att pilla fram busskabeln.

Klara man projektering och programmering själv blir kostnaden mycket rimlig. (Det är väl för övrigt något som man förutsätts göra även om man väljer andra lösningar, t.ex. Z-wave eller Zigbee.)
Installation av 230V-prylar är ju som alltid behörighetskrävande och den "problematiken" måste man ju hantera oavsett vilket system man väljer.
 
  • Gilla
johanrholm
  • Laddar…
Är det lite surt att först betala 50-200% mer per styrd kanal jämfört med t ex zwave för att sen behöva betala ytterligare 140:- per kanal för att över huvud taget kunna använda hårdvaran man betalat dyrt för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.