Vi bygger nytt som står klart i mars.

So far so good men vi har nyligen fått följande problem.

  1. Ritning över badrum stämmer inte
    Ett av våra badrum har haft felaktig taklutning på en ritning hos inredningsfirman. Detta innebär att den inredning vi valt inte längre är möjligt. Byggaren skyller på det mänskliga misstaget, att inredarna ritat fel – men vi kommer inte få det badrum vi tänkt oss. Det påverkar val av komod, spegel, belysning ja själva inredningen.
  2. En bärande stolpe på bottenvåningen
    Den är placerad 30cm fel och då vi valt betonggolv låter vi den stå kvar. Återigen skylls det på människan bakom ritningen. Och då vi inte vill få en lagning i golvet som blir synlig kommer den få stå kvar.
  3. Ett plank som vi fått bekräftat skulle vara 180cm högt för insyn, ändras nu till 150cm pga att man inte läst ordentligt. Påverkar vår plan för utespa då vi nu kommer sakna insynskydd.
Min fråga kanske känns banal men hur hanterar man detta? Det kan kännas som små saker, men vad kommer härnäst? Kan vi kräva någon form av kompensation?
Vårt badrum blir inte som vi tänkt, utemiljön blir inte som planerad och vi får en bärande stolpe på fel ställe även om det bara är 30 cm fel.

Tacksam för all vägledning.

/Janne
 
Vilken typ av avtal har du här? Är det en totalentrprenad, eller delad entreprenad?

Inredningsfirman som har ritat fel lutning (?) är de en den av den ev. totalentreprenaden?

Stolpen, det låter ju inte som en felritning, utan att man inte placerat den efter ritningen?

Planket, "inte läst ordentligt", gäller det att man inte läst detaljplanen för området? Eller vad är det man inte läst? Plank brukar vara bygglovspliktiga
 
H hempularen skrev:
Vilken typ av avtal har du här? Är det en totalentrprenad, eller delad entreprenad?

Inredningsfirman som har ritat fel lutning (?) är de en den av den ev. totalentreprenaden?

Stolpen, det låter ju inte som en felritning, utan att man inte placerat den efter ritningen?

Planket, "inte läst ordentligt", gäller det att man inte läst detaljplanen för området? Eller vad är det man inte läst? Plank brukar vara bygglovspliktiga
Hej, det är totalentrepenad.
Inredningsfirman ingår i totalentreprenaden.

Stolpen var fel inritad säger dem, står rätt utifrån ritning men fel blev det...

Planket är beviljat med bygglov och det står 150cm i ritning men vi blev lovade 180cm. Vi dubbelkollade detta med dem och fick som svar att det var 180cm men nu menar man att man sett fel.

Så alla fel, hur banala de än må vara, hänvisas till den mänskliga faktorn. Frågan är hur man kan kompenseras för det eller om det är "så här det är att bygga hus"?
 
S Steamer75 skrev:
Stolpen var fel inritad säger dem, står rätt utifrån ritning men fel blev det..
Det där förstår jag inte. Om den står rätt utifrån ritning, hur kan den då vara felritad?

Planket får nog gå på dig själv. Du är som byggherre ansvarig för bygglovet. Om bygglovet säger 150 cm, så kan ingen annan lova att det skulle bli mer än bygglovet tillåter.

Felet med badrummet. Där antar jag att ritningen för själva huset stämmer, taklutningen är den som framgår av husritningen? Då är det nog inte så mycket att göra åt felet med inredningen, mer än att ev. extra kostnader som uppstår pga. detta (om ex. "fel inredning" redan är inköpt, måste givetvis gå på iredningsfirman, om det är dom som tolkat ritningen fel.
 
H hempularen skrev:
Det där förstår jag inte. Om den står rätt utifrån ritning, hur kan den då vara felritad?

Planket får nog gå på dig själv. Du är som byggherre ansvarig för bygglovet. Om bygglovet säger 150 cm, så kan ingen annan lova att det skulle bli mer än bygglovet tillåter.

Felet med badrummet. Där antar jag att ritningen för själva huset stämmer, taklutningen är den som framgår av husritningen? Då är det nog inte så mycket att göra åt felet med inredningen, mer än att ev. extra kostnader som uppstår pga. detta (om ex. "fel inredning" redan är inköpt, måste givetvis gå på iredningsfirman, om det är dom som tolkat ritningen fel.
Det kanske låter konstigt, men det är inte alltid ritningarna är rätt :p

Till TS:
Det spelar dock ingen roll vad orsaken är här, någon form av kompensation är rimlig om stolpen nu inkräktar på något. Ni har inte reagerat på stolpens position på ritningen?

Håller med föregående ang. planket. Felet med badrummet är ju tråkigare, men samtidigt har ni fått det tak ni skulle haft. Det hade varit skillnad om taket ändrat lutning så ev. inredning inte fick plats. Det är nog svårt att hävda någon rätt till kompensation här.
 
Tack för svar
Sjukt irriterande men har förstått att det alltid är någon överraskning vid husbygge.

Mest irriterande över badrum och min fru vill redan nu sälja innan vi flyttat in :)

Ritningen var felritad från början så de har placerat bärande stolpe utifrån den. Hade de inte sagt något hade vi nog aldrig märkt det, men nu kommer vi förmodligen alltid tänka på det.

Ha det gott där ute!
 
thomasse
S Steamer75 skrev:
Tack för svar
Sjukt irriterande men har förstått att det alltid är någon överraskning vid husbygge.

Mest irriterande över badrum och min fru vill redan nu sälja innan vi flyttat in :)

Ritningen var felritad från början så de har placerat bärande stolpe utifrån den. Hade de inte sagt något hade vi nog aldrig märkt det, men nu kommer vi förmodligen alltid tänka på det.

Ha det gott där ute!
Bor ni kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.