Jag är nyfiken på vad ni säger här på forumet om ett trevligt lyxproblem jag har.

Vi ska göra om därhemma vilket innebär ganska stora ändringar till planlösningen och på en punkt är vi inte helt eniga;

Vad är mest attraktivt; ett kök med ett separat matrum i anslutning; eller ett kök med en butlers pantry (kan kanske översättas till skafferi med extra diskho och diskmaskin?) och möjlighet till långbord i köket?

Tanken med butlers pantry är att kunna stuva undan kastruller och disk när man har bjudmiddag. Dessutom ger det extra förvaringsplats.

Vad hade ni helst vilja ha?
 
Sen vi köpte hus med matsal kommer jag aldrig i mitt liv vilja ha något annat. Vi har provat kök med köksbord, kök med matbord i vardagsrum och sist matbordet mellan vardagsrum och kök.

Matsal är fantastiskt enligt mig och definitivt ett lyxproblem jag inte vill bygga bort :)

Vår planlösning gjorde det möjligt att ha ett stort kök och matsal. Detta gör köket till en fanatisk yta att umgås i och matsalen till att avnjuta middagen i. Att slippa se disk och annat efter att man har lagat mat till alla är hur skönt som helst :D


Matsalen har vi haft i fyra år men den blev nyss klar/renoverad. Skickar med en liten bild :cool:
Renoverad matsal med stort matbord, vita stolar, ljus tapet och en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brydde och 2 till
  • Laddar…
Matsal är ett måste för mig också. Har haft sådant i merparten av mitt vuxna liv. Men det är viktigt att matsalen ligger i anslutning till köket - som också helst skall ha någon arbetsyta/enklare matplats.

Matsalsbordet - stort - används naturligtvis när man är många vid måltid. Annars har det varit läxplats när barnen vuxit upp (först senare har de suttit och pluggat i sina rum), familjespel, pusselläggning, måla-rita etc. Numera när barnen flytt är det barnbarnen som lägger beslag på bordet. När jag är ensam används det som min atelje. Men omformad lätt till ursprunget: måltiden.
 
C
C caman skrev:
ett kök med en butlers pantry (kan kanske översättas till skafferi med extra diskho och diskmaskin?)
Serveringsrum heter det på svenska ;)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Serveringsrum heter det på svenska ;)
Så fint.
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Sen vi köpte hus med matsal kommer jag aldrig i mitt liv vilja ha något annat. Vi har provat kök med köksbord, kök med matbord i vardagsrum och sist matbordet mellan vardagsrum och kök.

Matsal är fantastiskt enligt mig och definitivt ett lyxproblem jag inte vill bygga bort :)

Vår planlösning gjorde det möjligt att ha ett stort kök och matsal. Detta gör köket till en fanatisk yta att umgås i och matsalen till att avnjuta middagen i. Att slippa se disk och annat efter att man har lagat mat till alla är hur skönt som helst :D


Matsalen har vi haft i fyra år men den blev nyss klar/renoverad. Skickar med en liten bild :cool:
[bild]
fint!

Ja, vi har matsal också och har haft det i många år. Men oftast hänger vi alla i köket ändå. Gästerna vill prata, hjälpa till, etc... Köksbordet används till allt möjligt. Matrummet blir lager som sen ska städas inför stor middag. Som ni kanske misstänker så är det inte jag som önskar ett matrum...;)

Men vi bor i ett mycket stort hus och min man menar att det bör finnas ett matrum ifall vi säljer. Så nu gör jag en liten marknadsundersökning :)
 
C
C caman skrev:
Men vi bor i ett mycket stort hus och min man menar att det bör finnas ett matrum ifall vi säljer. Så nu gör jag en liten marknadsundersökning :)
Tjänstefolk tillhör ju en sedan länge försvunnen företeelse och i och med det så uppstår det praktiska problem du själv sätter fingret på, nämligen att värdfamiljen både skall fixa maten och underhålla gästerna på samma gång. Och den praktiska lösningen på det problemet blir att gästerna hänger i köket. Nuförtiden en självklarhet för nästan alla. Gästerna vill hjälpa till med matlagningen, osv. Vilket så klart var otänkbart förr i tiden.

Så jag tycker egentligen att du tänker helt rätt. Själv är jag lite traditionalist och tycker det är lite bisarrt när alla trängs i köket samtidigt som det finns massor med sällskapsutrymmen att vistas på, medan min andra hälft är "köksmänniska". Så när vi renoverar köket kommer vi att kompromissa med ett gästvänligt hörn för kökshäng, men matsalen blir kvar för själva sittningen. En viktig sak att tänka på tror jag är att utforma det så att gästerna inte är ivägen för köksarbetet, men ändå har möjlighet att känna sig delaktiga.
 
C cpalm skrev:
Serveringsrum heter det på svenska ;)
Ja, eller serveringsgång.
Ett mörkt och kyffigt utrymme på vägen ut/in till köket.
Och innanför köket fanns en pigkammare, där den underbetalda pigan fick bo.

Så här har vi ordnat det.
Matplats och kök öppet, men med en hög "kökshalvö" emellan, så man inte ser allt på diskbänksnivå där bakom.
Ritning av en bostadsplan med matplats, öppet kök och kökshalvö som separerar utrymmena.
 
Tack för svar!

att använda ett namn för något som hade ett annat syfte förr i tiden blir kanske fel. Då var det kanske mörkt och trångt. Jag tänker mig ett ganska läckert skafferi med fönster men som inte ”syns” från matplatsen. Idén med två diskmaskiner är också lockande. Det löser liksom problemet med den öppna planlösningen tänker jag. Men såklart, så här till jul kan man ju nästan inte få något mer festligt än ett juldekorerat matrum

För andra som är nyfikna hittade jag faktiskt en marknadsundersökning som avhandlar frågeställningen. http://www.byggnorden.se/arkitektur/a-ppen-eller-sluten-planla-sning-sa-ser-dra-mka-ket-ut
 
Allt är mycket bättre än den tråkiga "öppna planlösningen".
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.