det låter som en "RIKTIG" elektriker som kopplar med spänningen påslagen. klart man får en stöt, om nu du inte använder dej av arbetssättet AMS= Arbete Med Spänning, men i ditt fall med dina kunskaper verkar det inte troligt, dessutom borde du inte hålla på o fippla med el utan tillkalla en riktig elektriker. vet man inte vad seriekoppling är ens så bör man nog överlåta åt en kunnig, istället för att fråga om råd! jag har sett alldeles för mycket "förstå sejpåare" som kopplat tokigt! tex 400 V i enfasuttag
 
Inte konstigt at du har 230 mellan trådarna, även om alla är fas. Du får ju nollan tillbaks via alla belastningar, tex lampor, TV eller vad du nu har i dina uttag....
Ett bra exempel på att man inte ska hålla på med sånt man inte får....
 
jo nästa gång blir det att bryta säkringarna, har nog bara haft tur förr när jag har kopplat med spänningen på.
Och visst borde man ju anlita elektriker, men sist en var hemma nån timme och drog dram gjord, så fick jag ju en räkning på över 6000:-, det är inte rimligt, då får man ju försöka lära sig lite själv.

Men jag skulle vilja veta seriekoppling innebär, efteron det är 130V i de två utagen, och dem har inte jag kopplat, men vill ju koppla dem rätt nu.
Och hur kan det bli 400v i ett enfas utag det förstår jag inte heller?
Om det är någon som vill förskara.

MVH Anders
 
400V kan bara förekomma om Du har flera grupper i din kopplingsdosa. Du kan få 130V i uttagen om Du matar ner en fas till det första uttaget och på andra stiftet kopplar vidare till ett nytt uttag istället för att koppla till din nolla. Har Du då en lampa i varje uttag så kommer de att ligga i serie. Jämför ljulgransbelysning. Du kan också få detta problem om centralen är felkopplad. Jag har varit uttsatt för att den undre nollskenan inte har varit ihopkopplad till huvudnollskenan. Då får Du en flytande nolla och belasningarna kommer att gå till nollan via andra faser.
 
Men visst är det så att du har mätt att du i dosan har 230 Volt mot nollan i dosan? Då kan du inte ha flytande nolla, så det problemet kan vi förhoppningsvis glömma (annars är det ett farligt fel, för har du en flytande nolla i centralen så kan du även får mer än 230 Volt i uttagen, brandrisk).

Kan du beskriva vika ledningar som kommer in i dosan Färg, och beteckning enligt vad du tror nu, och vilka färger som kommer fram till uttagen. Är du föresten säker på att uttagen är matade från den här kopplingsdosan?
 
Man bör kunna grunderna i trefas ellära (allt om faser, belastningar, nolla, jords funktioner), kanske t o m med råge, innan man börjar koppla själv. Belastningspunkterna avgör helt spänningsfördelningen. Dina tre trådar leder till en belastning som ger de fenomen du fått - orsakerna kan vara många - vet du med säkerhet vart de går?. Hopkopplade får de samma spänning 230 V antar jag.

Dina frågor visar att du inte kan ovan grunder, och detta är för komplicerat att lära ut till dig här

Saknar du denna baskunskap, bör du också låta bli att koppla själv. Du kan förstöra precis varenda pryl du har i elnätet. Kanske är du mer rädd om dina prylar än ditt eget liv?
 
friskt kopplat-hälften brunnet!
 
jo jag har mätt 230v i dosan. så flytande nolla är det nog inte. Det är med säkerhet i strömutagen det är fel.
Och det är från den strömutagen kommer, det är dragen kulo.
Färgerna i dosan är svart, vit och gulgrön, så det är nog draga på senare år.
Hur ska jag dra kablarna för att få 230 istället för 130?
Hur ska det var från strömutag 1 till nr 2?, nu är det
fas vidare till fas i nästa strömutag, nolla vidare till nolla i nästa strömutag, gjord vidare till gjord i nästa strömutag.

MVH Anders
 
Det är helt omöjligt att hjälpa dig mer p.g.a. din okunskap men uttagen verkar vara riktigt kopplade.
Ska du försöka få någon mer hjälp i det här fallet så råder jag dig att noga beskriva dosor, färger, kopplingar m.m. eller allra helst infoga BILDER på eländet.

Om vi backar bandet. VAD är det ursprungliga problemet? Att du bara har 130V i två uttag? Och mätte du detta FÖRE eller EFTER du började lossa tåtar?
 
Har tyvärr ingen digital kamera.
Det ursprungliga problemet är i alla fall att i 2 av 3 utag så har jag bara 130V.
Från kopplings dosan går det till ett enkelt strömutag, därifrån går det sedan till ett dubbelt strömutag och sedan till ett dubbelt igen. Det är strömutag nr 1 och 2 som visar 130v, medan det sista visar 230v.
Allt är draget i kulo mellan utgen. Utagen är åxå gjordade.
Och mätningen var efter att jag pillat, men det enda jag gjorde var att ta bort en annan kulo kabel som en gång hade gått till en sänglampa.

MVH Anders
 
Jag förstår kanske inte riktigt, men du började tråden med att du kopplade isär 3 svarta, nu är det svart, vit o gul/grön. Det är möjligtvis inte så att det du tror är inkommande till dosan du pillar i, helt enkelt är fas, tändtråd o jord, alltså finns ingen nolla i dosan och att du mäter i serie med en belastning som sen går vidare till nolla.
 
jo det var ju 3 svarta som jag tvinnade isär först, 1svart matning, 1svart som gick ner till strömutagen och 1svart som var den kulo sladd jag skulle ha bort som inte gick till något alls, satt en sänglampa där när jag flyttade in.

MVH Anders
 
Är det ett tillförlitligt mätinstrument? Är du säker på att det är 130V, jag äger minst en spänningsprovare som inte tänder upp alla "lampor" vid 230V utan ser ut som 130V.
HUR mäter du? I alla dina exempel du givit, vad mäter du mot när du mäter t.ex. fas.
Uttagen ska du mäta dels i brunnarna (fas - nolla) och dels i brunn mot jordbleck (fas - jord). I bägge fallen ska du ha 230V och ingenting mellan Nolla och jord.
 
Öh, en tanke bara...

du säger att du mäter nere vid vägguttagen.

VART mäter du? Mellan två "hål" eller i ett "Hål" och mot jordskenan (den små metallbitarna i vägguttaget)?

I dosan, vad finns mer än de svarta? Blå och gul/grön.
Kolla att det är jord till dina uttag så inte något annat...brrrrr..... är draget till jord i uttagen.

Mät alltid mot en jordpunkt , annars vet du inte vilken tråd som är nolla eller fas, lita inte på färgerna!
 
jo jag mäter i "hålen" samt på gjordskenan, som ni beskriver. Jag ska försöka låna en annan mätare, kan ju vara den som spökar, men den visar ju 230 i andra jack.
Har bara svart, vit och gulgrön i denna dosa.
I andra dosor i huset finns dock både röda och blåa trådar. Så jag tror att dosan jag håller på i nu är nog framdragen senare.

MVH Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.