Hej,

Min duschblandare har börjat läcka och är i behov av att få ett nytt keramiskt överstycke. För detta kommer jag dock mest troligt behöva stänga av vattnet. Jag bor dock i lägenhet och behöver därför stänga av vattnet någonstans i lägenheten. Jag är dock för dålig på rör för att veta vart jag stänger av det.

Jag har lokaliserat två ställen på rören som går i badrummet som är de enda tänkbara ställena att stänga av på. Det ena är vid vad som förefaller vara slitsen (som dock är igenbyggd utan inspektionslucka) och det andra är vid kopplingen bakom toaletten. Se bifogade bilder (vid rören som kommer ut från slitsen är det de två nedre rören som går till blandaren).

Någon som vet hur jag bär mig åt för att stänga av?

Rörledningar med avstängningsventil bakom en toalett, eventuella avstängningspunkter för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrör och ventiler bakom en toalett mot en kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det korta svaret är att dina bilder inte visar några avstängningar inte finns på bilden och det kan mycket väl vara så att du inte har några i din lägenhet..
Är det så att det inte finns några så åker du på att stänga ner hela stammen (eller huset).
 
  • Gilla
davidzet
  • Laddar…
Hej Jonko,

Tusen tack för svaret. Efter det började jag göra lite efterforskning och hittade en lucka, bakom vilken jag tror att jag hittat huvudkranarna. Se bifogad bild. Jag är dock osäker på vad de båda kranarna ”hör till”. Några teorier? Vågar man prova sig fram utan att strypa vattnet till hela föreningen?
 
  • Väggöppning med isolerade rör och två ventiler, en med röd märkning, kanske huvudkranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
öppna duschblandaren och kolla om det går att stänga av, försäkerhetsskull så stäng varmvattnet först sen det kalla
 
  • Gilla
davidzet
  • Laddar…
MrJay
Har väldigt svårt att tänka mig att huvudavstängningen för vattnet till hela föreningen skulle ligga i din lägenhet..
 
  • Gilla
davidzet och 2 till
  • Laddar…
Tack @tergo! Provade att göra just detta och det visade sig att ena kranen var varmvattnet och det andra kallvattnet. Om båda stängs så stänger man av vattnet.

@MrJay HAHA, det har du rätt i. Dum fråga såhär i efterhand. Får skylla på min dåliga slutledningsförmåga och totala okunskap när det kommer till rördragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.