Hej,

Har för två år sedan haft hit en elektriker som bytt elskåp samt satt in en jordfelsbrytare, tyvärr jordfel på alla belysning/uttags-grupper för villan, så de sitter i nuläget innan jfb. Då vi tänkt renovera och bygga ut har detta fått vänta men har nu börjat kika på elsystemet och renoveringarna för att förbereda inför kommande projekt.

Nu till min fråga. Är inte jordfelsbrytaren konstigt inkopplad då det går en blå kabel runt/förbi hela jfb. Ska den verkligen vara där?
 
  • Elskåp med jordfelsbrytare och säkringar där en blå kabel går förbi jordfelsbrytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja det är felkopplat, så JFB fungerar inte som den ska. Se omedelbart till att få allt omgjort så att det blir rätt och leta reda på dom jordfel du har. Det är inte så stor operation bara man vet hur man gör. Jag har mycket svårt att tro att det är en yrkesman som gjort den kopplingen, möjligen någon som har "lekt" elektriker.
 
  • Gilla
  • Haha
Lsam Brexi och 4 till
  • Laddar…
Det sitter också några lösa wago i skåpet. Inte otillåtet såsom jag förstår, men osnyggt och ”så gör man inte normalt sett”.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det går ju inte att se exakt hur jfb är inkopplad, men med den bygeln där så kan jordfelsbrytaren inte fungera alls. Den borde lösa ut direkt om faserna går igenom, men nollan går förbi. Så jag gissar att även faserna på något sätt går förbi jordfelsbrytaren, som vi inte ser på bilden.
 
Stort tack för hjälpen. Nu har jag lite på fötterna när jag ringer tillbaka till elektrikern. Tyvärr så är han nu pensionär men hans fd firma får väll fixa detta. Har kvitto på installationen.

Huset är ett radhus på 80 kvm + källare. När jag frågade hur mycket det skulle kosta att fixa jordfelen föreslog han att dra om all el vilket han trodde skulle gå på ca 70 000. Vilket jag då tyckte lät alldeles för mycket då vi ändå skulle renovera och göra lite småändringar i elsystemet för kök mm. Nu efter lite renoveringar är i princip all el bytt utom källaren (vilken vi också ska renovera i sinom tid..). Vad är ett rimligt pris på att fixa jordfelen som är kvar, mellan tummen och pekfingret? Fick just en stark känsla av att detta är något att ta tag i...
 
Vad det kostar är omöjligt att gissa, men allt från någon tusenlapp till 20-30 000:- skulle jag gissa. Det bror helt på vilka fel du har och OM delar av installationen måste göras om, det vet man först när man håller på.
Försök att hitta en elektriker med gott rykte och låt honom göra jobbet på löpande räkning. Ev med ett takpris. Och skriv ett avtal.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
När man ser den inkopplingen av jordfelsbrytaren, så blir jag lite fundersam över om du verkligen har jordfel i "alla belysningsgrupper". Det ser mer troligt ut att han kopplat något fel.

Att det skulle vara isolationsfel i många grupper är ganska ovanligt. Såvida nu inte all el i huset är från före 1a världskriget eller så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Skicka den bilden till chefen och fråga om det är rätt kopplat.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E elmont skrev:
Ja det är felkopplat, så JFB fungerar inte som den ska. Se omedelbart till att få allt omgjort så att det blir rätt och leta reda på dom jordfel du har. Det är inte så stor operation bara man vet hur man gör. Jag har mycket svårt att tro att det är en yrkesman som gjort den kopplingen, möjligen någon som har "lekt" elektriker.
Om man byglar över JFB på det viset så borde väl JFB lösa ut hela tiden? JFB borde känna att strömmen ut på faserna är större än i Nolledaren som går genom JFB?
Är det därför TS tror att det är felström på alla grupperna kanske?
 
Nissens Nissens skrev:
Om man byglar över JFB på det viset så borde väl JFB lösa ut hela tiden? JFB borde känna att strömmen ut på faserna är större än i Nolledaren som går genom JFB?
Är det därför TS tror att det är felström på alla grupperna kanske?
Det kan ju vara så att även faserna går förbi JFB. Annars är det som du säger, JFB borde lösa ut så fort man tänder ett par LED-lampor.
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Det kan ju vara så att även faserna går förbi JFB. Annars är det som du säger, JFB borde lösa ut så fort man tänder ett par LED-lampor.
Ja, tänkte bara att det skulle ju stämma med det TS skriver. Att JFB löser ut på alla grupper...
Verkar ju märkligt dock om en elektriker inte ser det... verkar otroligt.
 
Jo, otroligt är ordet. Elektrikern kommer nu i veckan och får fixa detta. Kollade hur skåpet är kopplat och kan i korthet meddela att det visade sig allt som sitter efter JFB funkar även om denna INTE är påslagen (har testat). Efter jfb sitter ugn, diskmaskin och en trefas induktionshäll inkopplade. För den intresserade är nollskenan efter jfb kopplad mot inkommande PEN och fasen sitter på fel sida av jfb. Enda frågan nu är hur han i överhuvudtaget fick jordfel på alla belysningsgrupper utan att ens koppla in jfb... Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Ska bli spännande att höra vad han tycker om denna koppling. Själv känner jag mig minst sagt lurad. Elektrikern har dessutom gjort mycket jobb i området och fått bra recensioner från grannar och bekanta, så var definitivt inte någon vi anlitade för att få ett så lågt pris som möjligt. Ajja, kan återkomma efter elektrikern varit här så får ni höra hur detta slutade ;)
 
Men den som skall komma nu, är det samme person som lyckats med den här kopplingen från början?
 
E
H Hemmamannen2 skrev:
Jo, otroligt är ordet. Elektrikern kommer nu i veckan och får fixa detta. Kollade hur skåpet är kopplat och kan i korthet meddela att det visade sig allt som sitter efter JFB funkar även om denna INTE är påslagen (har testat). Efter jfb sitter ugn, diskmaskin och en trefas induktionshäll inkopplade. För den intresserade är nollskenan efter jfb kopplad mot inkommande PEN och fasen sitter på fel sida av jfb. Enda frågan nu är hur han i överhuvudtaget fick jordfel på alla belysningsgrupper utan att ens koppla in jfb... Vet inte om man ska skratta eller gråta.

Ska bli spännande att höra vad han tycker om denna koppling. Själv känner jag mig minst sagt lurad. Elektrikern har dessutom gjort mycket jobb i området och fått bra recensioner från grannar och bekanta, så var definitivt inte någon vi anlitade för att få ett så lågt pris som möjligt. Ajja, kan återkomma efter elektrikern varit här så får ni höra hur detta slutade ;)
Ja, jordfel mäter man med ett annat instrument, en megger/isolationsprovare och fick han dåliga värden på en massa grupper kanske han kände att han inte hann åtgärda allt och därför la dessa tillfälligt utanför jordfelsbrytare.

Det är inte bra för man ska helst kunna avsätta tid för jordfel som visar sig då man installerar en jordfelsbrytare, detta tar 10 minuter. Man kan även kolla över med en läckströmstång.

Nu är det kanske inte så i ditt fall, jag vet inte vad din elektriker har sagt men det låter rätt att ta nollan till jordfelsbrytare från jordskenan.
 
H Hemmamannen2 skrev:
Elektrikern har dessutom gjort mycket jobb i området och fått bra recensioner från grannar och bekanta, så var definitivt inte någon vi anlitade för att få ett så lågt pris som möjligt.
Behöver ju inte betyda att jobben blivit rätt hos dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.