God middag,

Jag har en enplansvilla (slutande papptak) med planritning enligt nedan. Vi har under renovering offra ett sovrum och tidigare ägare har tagit bort en garderob i anknytning till lilla toaletten. Ventilationen i huset är tyvärr rätt obefintligt i form av en enskild badrumsfläkt som suger ut luft. In finns ett par fönster som jag gissar är från 80/90talet med luftspjäll. Samt det finns ett par stora vertikala vädringsluckor intill fönstren som vi brukar ha öppna under sommaren. Där finns även två luftingångar (Ett i kök och ett in grovköket). Samt en luftingång i lilla toans tak.

Jag har en idé som lekman som bygger på att sätta en badrumsfläkt i grovköket som suger ut luft samt sätta en i lilla toan. Samt att sätta dit fler luftspjäll i dom rum/fönster som saknar det och ev byta ut befintliga.

Jag inväntar en offert också på takfläkt som skulle innefatta lite fler luftspjäll (mitt förslag om fresh ventiler tyckte ventilationskillen inte var lönt pga dyrt att göra håltagningen bra i vårt vitmålade telegel) i dom olika rummen samt badrumsfläkt i grovköket som suger ut. Han behövde även komma åt den obefintliga vinden (har slutande tak ut mot gatan) med att bygga en inspektionslucka för att komma in och isolera ventilationsrören/byta dom (minns inte exakt hans ordval).

Hur har ni andra gjort?

Jag är lite orolig för offerten blir väldigt dyr (men komma åt krypvinden) och trodde det räckte sätta en takfläkt ovan på skorstenen som kunde suga ut ur kök, toalett och badrum samt sätta ett par fresh ventiler som man kunde borra och sätta upp i dom olika rummen. Räcker det med köra tre badrumsfläktar som suger ut på 110kvm? Är det svårt/dyrt/riskabelt (el, sprickor osv) att borra upp fresh ventiler?
 
ritning.jpg
(hur det ser ut idag minus vädringsluckorna)
 
Låter som normal byggstandard från 70-talet.
Det hela byggde på värmekonvektion och självdrag ut från badrum och grovkök.

Badrumsfläktar fungera för att ventilera just ett badrum. Du kan inte räkna med så mycket mer.
Ska du ha en fläkt som drar ut varmluft från hela huset och suger in uteluft måste du upp i effekter på 50-100 W.
Detta påverkar även uppvärmningskostnaden.
 
  • Gilla
plawsworth
  • Laddar…
Vi gjorde nog precis som du har gjort - närapå i alla fall.

En frånluftsfläkt (Pax) i badrum.
En frånluftsfläkt (Pax) toalett
Tilluftsventiler alla sovrum samt i vardagsrum och matsal.

I befintlig skorsten satte vi in en större kanalfläkt i källaren. Den sugen in luft från samtliga ventiler i huset och drar ner det i källaren som får ett torrare och trevligare klimat. Även radon följer med ut genom skorstenen.

Från dag ett gick vi från dåligt inomhusklimat till något som vi är väldigt nöjda med. Kollade fakturan nu och vi har en årsförbrukning på 11949 kWh.
 
  • Gilla
plawsworth
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som normal byggstandard från 70-talet.
Det hela byggde på värmekonvektion och självdrag ut från badrum och grovkök.

Badrumsfläktar fungera för att ventilera just ett badrum. Du kan inte räkna med så mycket mer.
Ska du ha en fläkt som drar ut varmluft från hela huset och suger in uteluft måste du upp i effekter på 50-100 W.
Detta påverkar även uppvärmningskostnaden.
Jag googlade kvickt och såg att det nämns ofta att man skall ha ca hälften av m³/h i fläktutsug och 3x badrumsfläkt på ca 40 m³/h (40 m³/h x 3 = 120) på lågvarv borde ju i min värld räcka (110kvm x 2.4m = 132m³). Men jag är ju amatör så kanske har gjort en tankevurpa här? Förslag på annan lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.