Bor i hus men skulle vilja få bättre 4g då det ibland är svårt att tala i mobil.
Finns det något enkelt tillbehör som kan förbättra ?
Typ 500kr?
Mvh!
 
Du behöver först en bättre antenn, t.ex. extern antenn, för att få bättre mottagning. Men generellt så kan du inte förstärka en redan dålig signal utan risken är att det bara blir ännu sämre.
Men beskriv vad du vill göra mera i detalj, lokalt kan det fungera med wifi-kopplad mobil om du har fiberanslutning för att få det bättre (operatörem måste ha den funktionen).
 
Jag har en antenn uppe på vinden till våra tv apparater
 
TV-antenn och tillhörande tv-apparater har inget med mottagningen på 4G.
För 500 kr lär du inte få till någon lösning.
Kanske enklast att se om någon annan operatör har bättre täckning i ditt område.
Ärt du säker på att samtalet går via 4G?
 
Vill inte stjäla tråden men om vi förutsätter att det är bra signal utanför huset men dålig inne i huset (så stämmer det med mitt fall :) )

Hur skulle ts och jag då kunna lösa det?
 
Nicro Nicro skrev:
Vill inte stjäla tråden men om vi förutsätter att det är bra signal utanför huset men dålig inne i huset (så stämmer det med mitt fall :) )

Hur skulle ts och jag då kunna lösa det?
https://signalexpert.se/3G Repeater
 
4G är väl enbart för data och röstkommunikationen går via 3G?
 
Röst över 4G är på väg att aktiveras. Om mobil och nät stödjer detta bör en ny ikon dyka upp idispalyen, som säger något i stil med "VoLTE"
 
Jag har tele2 och en Oneplus 7 Pro och använder röst över 4G (VoLTE) sedan åtminstone några månader. Har en ikon som syns när det är aktiverat och tillgängligt.
 
E etompau skrev:
Röst över 4G är på väg att aktiveras. Om mobil och nät stödjer detta bör en ny ikon dyka upp idispalyen, som säger något i stil med "VoLTE"
VoLTE över 4G har jag väl kört i 3-år och det har väl alla operatörer idag.
Däremot kan man prova att avaktivera VoLTE om man har problem med samtal, kan fungera bättre på vissa platser med enbart GSM/3G för telefoni, fata rullar vidare på 4G om man har mottagning,
 
R Rolle85 skrev:
Jag har en antenn uppe på vinden till våra tv apparater
Har inget med mobiltrafik att göra.

Använder du VoLTE i din mobil? Om så är fallet prova att slå av den funktionen så använder den inte 4G för telefoni.
Jag har kopplat bort VoLTE då den fungerar dåligt i hemmet, både mottagning men även hårt belastad basstation dagtid och speciellt nu med pandemi och hemmaarbetande.
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Volte?!
 
R Rolle85 skrev:
Volte?!
Voice over LTE.
 
R Rolle85 skrev:
Volte?!
Voice Over LTE d.v.s. röstsamtal över en LTE- förbindelse ( =4G lite enkelt förklarat).
 
Eller telefoni via 4G dataöverföring av den orsak att 4G inte har några speciella telefonifunktioner som GSM eller 3G har.
Från början ringde du via GSM/3G även om mobilen hade 4G.
LTE är en annan benämning för 4G kan man förenklat säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.