Hoppas på turen att få lite snabb dimensioneringshjälp.

Jag har köpt en tomt där grannen nästa vecka skall gräva för vatten och avlopp. Han har bara fått godkänt för ett 110mm. Sträckan är 140 meter och det är ett fall på 9m. Sträckan med minst fall är 1m på 27m .

Sålänge vi inte stöter på en sten borde väl detta gå bra?

Sitter med beräkningsprogram ifrån pipelife men som de säger ger det bara en pekpinne. Jag vet heller inte vad max kravena är för helt fullt rör och delvist fullt rör och hur stort delvist fulltrör får vara.

Med sträckan som har dåligast lutning får jag 17,5 l/s på helt fullt rör och 3,42 l/s med 30 % fullt rör

Jag tycker det låter mycket men är det tillräckligt för 2st 150 m2 hus?


https://www.pipelife.se/service/ber...ng-foer-fyllda-tryckroer-och-avloppsroer.html
Skärmdump av beräkningsverktyg för avloppsrör med indata och beräknade flödeshastighetsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.pipelife.se/service/ber...ng-foer-fyllda-tryckroer-och-avloppsroer.html

Skärmdump av beräkningsverktyg för rörflöde visar grafer för kapacitet och flödeshastighet med resultat för ett 103.6 mm innerdiameter rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gamlehav skrev:
Sträckan är 140 meter och det är ett fall på 9m. Sträckan med minst fall är 1m på 27m .
Jag har räknat på det sämsta fallet som är 1 m på 27m men kankske skall jag räkna på den totala fallhöjden? 9m på 140m? Eller är det sämsta lokala fallet som styr? Om man stöter på en sten. etc
 
Nu kan jag inget om dimensionering, men spontant känns det som dim 160 som gemensam ledning och sedan dim 110 till varje hushåll hade känts naturligt, sedan ett fall med 1cm/meter
 
  • Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
Roger Simonsson Roger Simonsson skrev:
Nu kan jag inget om dimensionering, men spontant känns det som dim 160 som gemensam ledning och sedan dim 110 till varje hushåll hade känts naturligt, sedan ett fall med 1cm/meter
Max125mm för bara 2 hus. 1 cm per meter måste vara väldigt svårt i praktiken. Då måste man väl då och då köra en långböj i 90 grader rätt ner. Trappstega sig ner för lutningen hela tiden skal vara 1 cm / m eller frittfall. Men känns för jobbigt
 
Lägg 110mm rör och se till att du har ett fall på minst 2cm/m. Att ha större fall är inget problem men du bör undvika 90 graders böjar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tror inte ni båda sitter och skiter konstant, ett 110 rör kommer för det mesta vara tomt.
27 metersbiten är väl största problemet, går det att gräva djupare nedströms och grundare uppströms?
Man måste inte lägga precis 1,8 meter under markytan. Går lägga grunt om man isolerar mot tjäle.

medellutningen är 6,5 cm per meter så det kommer att ta undan.

Protte
 
Ja
prototypen prototypen skrev:
27 metersbiten är väl största problemet, går det att gräva djupare nedströms och grundare uppströms?
Man måste inte lägga precis 1,8 meter under markytan. Går lägga grunt om man isolerar mot tjäle.

Protte
Jag hoppas det. 27 meters biten är ute på en åker där jag förväntar mig minst stenar. Högre upp är det mer risk för sten. Jag skall betale 9000 för ändra dimensjon til 125 så hoppas det går utan. Men grävaren kanske klarar att spräcka en del stora stenar med bilningsaggregatet. De är väl ganska effektiva?
 
Här hittade jag ett dimensionerings exempel! Inte ett helt perfekt sådant men men.

https://steriks.se/globalassets/projektering-av-ror-brunnar.pdf

54 lägenheter skal ha ø75MM Lutning 1 cm per m. Obs! diagrammen är ifrån 1965. Men tyvärr måste det vara ett trycksatt rör.

Men ett dagvattenrör på 7,5l/s behövde ø150.

Svartvit bild som visar dimensioneringstabeller för avlopp i byggprojekt från 1965, innehåller flödesdata och rördimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gamlehav skrev:
Han har bara fått godkänt för ett 110mm.
Godkänt av vem? Vad händer om ni lägger ett grövre rör i marken?
 
G Gamlehav skrev:
Här hittade jag ett dimensionerings exempel! Inte ett helt perfekt sådant men men.

[länk]

54 lägenheter skal ha ø75MM Lutning 1 cm per m. Obs! diagrammen är ifrån 1965. Men tyvärr måste det vara ett trycksatt rör.

Men ett dagvattenrör på 7,5l/s behövde ø150.

[bild]
Det känns som om du överarbetar det hela en smula?

Ett 110 rör är mer än tillräckligt för dina behov. Jag vet flerfamiljshus som är anslutna med en 110 ledning.
 
Skånepöjk
1cm/m fall är det optimala. Har du mer fall rinner vattnet för fort och får inte med sig avfallet.
Du vill inte ha för litet fall heller så vattnet blir stående
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Har du mer fall rinner vattnet för fort och får inte med sig avfallet.
Finns det något belägg för att det är så, eller är det en vida spridd myt?
 
  • Gilla
Joakim Nordberg
  • Laddar…
Skånepöjk
useless useless skrev:
Finns det något belägg för att det är så, eller är det en vida spridd myt?
Det lärde jag mig på ”VVS” skolan. 1 åring utbildning på Lernia till rörmokare och det var det som alla rörisar gick efter på byggena.
 
Jag har hört det flera gånger, men ingen 'riktig' röris jag har pratat med har kunnat bekräfta att det är mer problem med proppar i avlopp som lutar för mycket. Därför tror jag att det är en sån där sak som har blivit sanning efter att tillräckligt många har upprepat det...
 
useless useless skrev:
Finns det något belägg för att det är så, eller är det en vida spridd myt?
Det går fint att lägga i brantare lutning om det skulle behövas.

Klara två normala hushåll på ett 110rör lär inte vara några som helst bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.