Hej

Nu har vi fått stavsläpp på i princip hela parkettgolvet på nedervåningen efter omslipning. Vi misstänker att det kan bero på ojämn platta eller att den är fuktig. Det är blandat parkett och klinkers på nedervåningen. Vi har nyligen köpt huset och tror att detta kan omfattas av dolda fel.

Känner mig lite lost. Var börjar jag? Vem kontaktar man?
 
När svärmor tog hem en golvslipare för att slipa sitt parkettgolv informerade han henne att det är vanligt att stavarna släpper vid slipning. Är golven lite äldre är det tyvärr normalt. Hur nytt är golvet som slipades?
 
E
F Fredrik_Z skrev:
Hej

Nu har vi fått stavsläpp på i princip hela parkettgolvet på nedervåningen efter omslipning. Vi misstänker att det kan bero på ojämn platta eller att den är fuktig. Det är blandat parkett och klinkers på nedervåningen. Vi har nyligen köpt huset och tror att detta kan omfattas av dolda fel.

Känner mig lite lost. Var börjar jag? Vem kontaktar man?

Uppkom skadan efter behandlingen på golvet? Är det ni som anlitat en firma som skulle slipa golvet?
 
Hur du ska få det till dolt fel begriper jag inte.....

Snarare blir det väl golvsliparen du får ge dig på, om han brustit på något sätt och borde avrått/informerat.
 
S spendera skrev:
När svärmor tog hem en golvslipare för att slipa sitt parkettgolv informerade han henne att det är vanligt att stavarna släpper vid slipning. Är golven lite äldre är det tyvärr normalt. Hur nytt är golvet som slipades?
Ja det har jag läst att risken finns.
 
S spendera skrev:
När svärmor tog hem en golvslipare för att slipa sitt parkettgolv informerade han henne att det är vanligt att stavarna släpper vid slipning. Är golven lite äldre är det tyvärr normalt. Hur nytt är golvet som slipades?
Golvet och hela huset är från 2000
 
E epw skrev:
Uppkom skadan efter behandlingen på golvet? Är det ni som anlitat en firma som skulle slipa golvet?
Ja stavsläppet har uppkommit efter slipning av golvet som vi utfört.
Om plattan är ojämn så att det inte går att slipa golvet utan att det går sönder är det stor sannolikhet att det omfattas av dolt fel då vi hört om ett likadant fall av en av våra mäklare.
 
H hellohello skrev:
Hur du ska få det till dolt fel begriper jag inte.....

Snarare blir det väl golvsliparen du får ge dig på, om han brustit på något sätt och borde avrått/informerat.
Dolda fel är fel som inte gått att rimligen upptäcka vid besiktning och som man inte kan förvänta sig med tanke på tex husets ålder och övriga skick. Hur tycker du att vi skulle ha upptäckt tex en ojämn platta inför köp?
 
F Fredrik_Z skrev:
Dolda fel är fel som inte gått att rimligen upptäcka vid besiktning och som man inte kan förvänta sig med tanke på tex husets ålder och övriga skick. Hur tycker du att vi skulle ha upptäckt tex en ojämn platta inför köp?
Är plattan så pass ojämn sviktar nog golvet när ni går på det. Alltså inte dolt.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Är plattan så pass ojämn sviktar nog golvet när ni går på det. Alltså inte dolt.
Det återstår att se om det blir godkänt isåfall. Vi känner som sagt till ett annat fall där stavsläpp på grund av ojämn platta räknats som dolt fel och säljaren fick stå för flytspackling av golvet.

Med detta i åtanke skulle jag behöva hjälp med vem jag ska vända mig till och i vilken ordning jag bör göra saker..
 
F Fredrik_Z skrev:
Det återstår att se om det blir godkänt isåfall. Vi känner som sagt till ett annat fall där stavsläpp på grund av ojämn platta räknats som dolt fel och säljaren fick stå för flytspackling av golvet.
Det låter som en skröna, eller ett fall där säljaren trodde sig vara ansvarig och betalade i onödan.

Du kan ju alltid försöka få ersättning för dolt fel. Men lägg ingen större energi på att få rätt.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik_Z skrev:
Med detta i åtanke skulle jag behöva hjälp med vem jag ska vända mig till och i vilken ordning jag bör göra saker..
Vid ett dolt fel, så skall du börja med att anmäla det till säljaren, omgående. Om du väntar för länge så faller din rätt till ersättning, även om det vore ett soklart fall.

Sedan behöver du få någon form av besiktningsutlåtande om vad exakt som är fel. Och du behöver ge säljaren en chans att undersöka hur det ser ut.

Så är det bara att hoppas på att säljaren (eller dennes förs. bolag) betalar. Annars får du stämma säljaren. Men så långt som till stämning tycker att du skall låta bli.- Chansen att få ersättning här är minimal. Dels själva detta om det överhuvudtaget är ett fel, och dolt. Men det finns även relativt färska rättsfall där man tagit fasta på relationen mellan felets värde och köpesumman för fastigheten. Om felet är för "billigt", så anses det att köpesumman inte skulle ha påverkats, ifall felet vore känt vid köpet, och då får man ingen ersättning.
 
E
F Fredrik_Z skrev:
Ja stavsläppet har uppkommit efter slipning av golvet som vi utfört.
Om plattan är ojämn så att det inte går att slipa golvet utan att det går sönder är det stor sannolikhet att det omfattas av dolt fel då vi hört om ett likadant fall av en av våra mäklare.
Uppkom släppen efter någon behandling eller efter det bara slipats?
 
F Fredrik_Z skrev:
Det återstår att se om det blir godkänt isåfall. Vi känner som sagt till ett annat fall där stavsläpp på grund av ojämn platta räknats som dolt fel och säljaren fick stå för flytspackling av golvet.
Jag håller tummarna för dig,(y) men det låter helt fel.
 
F Fredrik_Z skrev:
Golvet och hela huset är från 2000
Är golvet så pass nytt tycket jag att det ska hålla, var det äldre än 80-talet hade det varit en annan sak. Har tyvärr ingen erfarenhet hur du driver det vidare (eller om det finns ett case).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.