Hurra, har just köpt ett "nytt" hus (byggår 1946... :) )!
Hurra, det har vattenburen värme med veleldad panna!
Lat som man är funderar man genast på det där med att såga/klyva/bära/stapla ved!

Är det något som har gjort en kalkyl på kostnader o energi innehåll vad gäller att jämföra att köpa "okapad" ved, färdig ved och briketter? Naturligtvis beroende på om man kan få tag på riktigt billig ved via sin kompis bonden, men om man jämför "normalpriser".
 
Räkna med 4-5 m3 staplad ved på 1 ton briketter..
 
Och det är 1 ton briketter på en pall, ganska utrymmesbesparande jämfört med ved då altså....
Finns det folk med erfarenhet av att elda sin villa med briketter som vill dela med sig av sina erfarenheter här på forumet tro? :)
 
Mina svärföräldrar eldade med briketter ibland. Enda problemet som jag hörde talas om var att det bokstavligt talat blev hett som i helvete. Svärfar brukade blanda lite med vanlig ved, för att hindra pannan att förvandlas till en ångmaskin. Det var tydligen inte lätt att hinna få ut all värmen annars, i samma takt som den producerades.
Alltså synnerligen effektivt, eventuellt problematiskt effektivt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Dags att se över vedförrådet inför vintern så jag förnyar min fråga ovan, folks erfarenhet av att elda med värmelogs kontra ved, förutom att det blir "hett så in i helvete"... :)

Är det värt besväret i pengar om man måste köpa/hantera ved (200-300 per kbm) kontra att köpa logs för lite knappt dubbla priset men slipper arbetsinsatsen?
 
lajo01 skrev:
Är det värt besväret i pengar om man måste köpa/hantera ved (200-300 per kbm) kontra att köpa logs för lite knappt dubbla priset men slipper arbetsinsatsen?
det är bara du som vet hur mycket ved/briketter per år du behöver och hur mycket mer du vill/kan betala för att slippa hanteringen ;)
gaia
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jorå, de kalkylerna har jag gjort...och jag är mycket bekväm av mig människa! :) Men det är alltid intressant att höra andras erfarenheter.
 
Jag har provat att köra med enbart bricketter men upplevde det som att det
var svårt att få lika stor mängd "eld", lite för lite massa som brann. En logg skulle motsvara ca ett vedträ, men det räckte inte för att värma min panna.
Om jag lägger i en stor del ved samt några bricketter så blir det väldigt bra resultat, men enbert bricketter fick jag inte till. Det kanske går om man ställer in pannan efter det bränslet men jag har inte provat det.

Blev lite rörigt, hoppas du förstår vad jag försöker förklara??!!

//Lars,
 
lars ostman skrev:
Jag har provat att köra med enbart bricketter men upplevde det som att det
var svårt att få lika stor mängd "eld", lite för lite massa som brann. En logg skulle motsvara ca ett vedträ, men det räckte inte för att värma min panna.
Om jag lägger i en stor del ved samt några bricketter så blir det väldigt bra resultat, men enbert bricketter fick jag inte till. Det kanske går om man ställer in pannan efter det bränslet men jag har inte provat det.

Blev lite rörigt, hoppas du förstår vad jag försöker förklara??!!

//Lars,
Ja, briketter är mycket kompakta och det är inte mycket "inbyggd" luft i dom .... dom brinner längsammare än en vedbit = dom har bara hälften så stor yta som kan brinna samtidigt jämfört med trä. Det kan ha sina nackdelar när man eldar i en stor panna och vill ha tankarna laddade snabbt. Det var nog det du upplevde som trögt värmeutveckling men totalt så innehåller briketter mycket mer energi är vedbitar när man jämför det per volym. Har aldrig eldat med briketter men teoretiskt sätt börde en laddning briketter motsvara ca 2 laddningar med ved (och ta motsvarande dubbel så långt tid att bränna ... och resultera i bara en besök i pannrummet :).

Det är ofta en fördel att bränna dom i en kamin som hellre ska brinna lugn och länge på en laddning. Jobbigast är att få fyr på dom "tegelstenar" och man får smula sönder den förste brikett man tänder på för att andra ska kunna börja brinna ;).
gaia
 
Eldar vanligen med ved i en Calmarpanna V33. Köpte några paket loggs förra vintern på Granngården för att dryga ut lite men var inte nöjd. Lyckades aldrig elda pannan på ett bra sätt med enbart loggs. Det blev för varmt (rökgaser på 400 grader mot ca 230 vid ved) och värmen stack ut genom skorstenen. Jag försökte med spjällens hjälp att reglera luftflödet för att få ner den grymma hettan men detta lyckades inte bra.

Jag kan däremot rekommendera att blanda loggs med ved i samma laddning. Detta fungerade bra.
 
  • Gilla
Åbyfor och 2 till
  • Laddar…
Eldar enbart med loggs, fungerar kanonbra enligt mig, de brinner sjukt mycket längre än björkved. Brukar lägga in 5-6 st när man lägger sig för dagen vid ca 23 och det glöder fortfarande på morgonen, bara att lasta in mer.

Eldade med ved först, men tyckte att det enda man fick göra var att mata kaminen konstant.

Enda nackdelen är dock att det blir knepig aska, blir stenhårda tunna plattor längst ner i askan när man ska tömma kaminen.
 
Ger väl lite stöd för teorin att de passar bättre i kamin än i panna.
 
Kemi: vad är det för kamin du har? Jag har en Contura 550, det borde väl funka med loggs i den också?
 
Det är skillnad på briketter o värmeloggs..
Briketter anser jag är som hockey puckar med en diameter på 5-8 cm http://www.kalmarenergi.se/templates/Page____447.aspx
Bor några mil från en pelletsfabrik som tillverkar bricketter som är 8 cm i diameter men bara 3-5 cm långa o en full laddning i pannan av dom är det bara att hålla isej då det lär koka utav bara h-vete.. ;D
Vet några som gjort misstaget att ladda pannan full med sådana briketter fast det skulle räckt med max en halv panna..
100 liter briketter innehåller ca 240-250 kWh så funkar det som det ska så räcker en full laddning i en calmar v33 till att värma en ack på 4,5-5m3 40-90° så då kan ni tänka er hur det blev hos dom som hade en acktanksvolym som klarade ett fullt ilägg av ved.. ;)
 
2an skrev:
så då kan ni tänka er hur det blev hos dom som hade en acktanksvolym som klarade ett fullt ilägg av ved.. ;)
Fick man dubbelt med värme och hann inte förbruka dubbelt så mycket under tiden så blev det ju het som i h..e och myyyyycket ånga ;). Vi brukar ladda 2 gånger för att fylla tankar så det skulle kunna fungera hos oss. Ska prova när det blir vedbrist någon gång ;)
gaia
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.