Jag ramlade över den inkopierade texten i samband med en helt annan googling (pga mina vresrosor):

Skärmdump av text som meddelar att avfall med invasiva arter kostar 50 kronor per säck att lämna in, med röd ring runt texten.
Nu gäller det inte min kommun, men borde dit inte ligga i kommunens intresse att uppmuntra folk till att lämna in trädgårdsavfall med invasiva arter på tippen i st för att slänga dem någon annanstans? Dvs de borde inte ta betalt för att folk lämnar in just det avfallet.

Jag har noterat att fler och fler P-fickor längs vägarna har blivit soptippar de senaste 5-10 åren och samtidigt att många kommuner har börjat begränsa antalet fria besök på tippen. T ex kostar det nästan 400:- per besök att kasta sopor fler än 2 ggr/månad i min kommun. Jag vet inte om dumpningen i naturen är en direkt följd av begränsningen men tidsmässigt hänger det iaf ihop.

Att ta betalt för att slänga växter som man verkligen inte vill sprida i naturen känns alltså inte helt genomtänkt, milt uttryckt.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Kommunen blir som Lorrys uppfinnare "tänkte inte på de". Eller så är det för att man inte vill ta hand om växterna och slippa de problemen.
Det är väl bara för kommunen att lägga dem i det som förbränns i värmeverkan, allt brinner i de pannorna. Vissa kommuner importerar ju sopor för att ha något att elda med:thinking:
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.