KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är väl framför allt om man har klinkergolv som golvvärme behövs.
Just för att klinkern är så kall och inte är skön att gå på.

Men vi förståndiga, som inte faller för dagsländor, lägger plastmatta på vårt undergolv i våtrummen av spånskivor.
Då håller golvet samma temperatur som rummet i övrigt, och kyler inta av de kroppsdelar, t.ex. fötterna, som vi sätter mot golvet.
Småsnåla menar du? ;)
 
A Autodidak1 skrev:
Tycker också att det är bra att inte gå på dagsländor som klinker och golvvärme. Det har väl bara funnits i 2000-3000 år :cool:(y)
Golvvärme i 3000 år :surprised: Berätta mera!
 
Blir så jobbigt att duscha med tofflor ;)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Golvvärme i 3000 år :surprised: Berätta mera!
I romarriket kördes det med rökgångar i golv.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir så jobbigt att duscha med tofflor ;)
Men när man duschar värms ju golvet av duschvattnet.
Eller duschar du alltid kallt?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, varmvatten är ju dyrt ;) Bra med foppatofflor då, höhö!
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
I romarriket kördes det med rökgångar i golv.
Det visste jag inte. Har du några belägg?
För där nere i Italien är det väl varmt i stort sett året runt utan någon uppvärmning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det visste jag inte. Har du några belägg?
För där nere i Italien är det väl varmt i stort sett året runt utan någon uppvärmning.
belägg o belägg, Det användes nog mest i badhus, googla caldarium
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Golvvärme i 3000 år :surprised: Berätta mera!
Under romartiden så hade "alla" bad rökgångar i golven som värmde golvet. Det gällde inte bara dom stora badhusen, men var vanligt i välbärgade hem. Alla baden inom romarriket bidrog till skogsskövlingen på den tiden (gällde även ockuperade länder som England mm).

Så att kalla golvvärme nymodighet är inte riktigt på sin plats.

https://www.nyteknik.se/nyheter/darfor-slapp-romarna-frysa-om-fotterna-6417005
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Magnus E K
Med duschkabin blir det inte kallt om fötterna att duscha trots 10 grader på golvet och i rummet (mitt duschrum i källaren). Kliver direkt från kabinen i tofflor/sandaler.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det visste jag inte. Har du några belägg?
För där nere i Italien är det väl varmt i stort sett året runt utan någon uppvärmning.
Förutom att det finns Italienska skidåkare i värdsklass........
 
E eklov skrev:
I vår bostadsrätt, som vi köpt nybyggd, kan vi inte använda vårt egna värmegolv alls, då vi får drygt 20°C med alla termostatvred på minimiläge. Dessutom har vi ett rum som har ännu högre temperatur! Där har entreprenören installerat en ventil (10 cm Ø) i ytterväggen. Vi har FTX-ventilation och ventilens effekt blev ≈ 0! Bara lite kallare på det redan kalla golvet vid den väggen. För övrigt har inga rör försetts med rörisolering och delar av golv och väggar är varma året om! Är det någon som anser att vi skall nöja oss?
Vi har ju inte fått det vi köpt, nämligen en lägenhet med värmegolv som går att använda. Lägenhetens funktion är ju inte vad man kan kräva! En konsult har varit inkopplad på byggföretagets sida som anser att våra temperaturer ligger inom de värden som FHM satt upp som skall vara i bostäder. Förutom Bostadsrättslagen borde väl även Köplagen vara aktuell att åberopa?
Ni fantastiska medlemmar i detta forum, nu har ni chansen att hjälpa oss att få ordning på vår lägenhet!
Jag har lagt in detta under teknik - värme - byggnorm också.
Jag har nu läst detta 4 gånger, och jag förstår inte problemet.
Värmegolv har jag aldrig hört talas om, däremot golvvärme. Nu kan man tycka att jag är dryg förståss, men jag förstår faktiskt inte vad det är som är fel här.
Kan du vänligen förklara lite bättre.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Förutom att det finns Italienska skidåkare i värdsklass........
Ja, men de har ju lite brantare berg, så kallade Alper, än vad vi har här vid Hallandsåsen (som ju ligger i Skåne) och som lutar som vissa beskriver sina köksgolv :)
Med en största fallhöjd på 145m och längsta nedfart på 1260m
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Visst, det jag reagerade på var att styrelsen verkar ha uppfattningen att allt över 16° är okej eftersom det står så i FHM:s rekommendationer. Alltså själva det faktum att de använder 16° som en acceptabel miniminivå.
Den faktiska golvtemperaturen har inte framkommit så vitt jag kan se, så huruvida den är okej eller inte vet jag inte.
Just nu är det 2°C ute, 20°C i stolsitshöjd, drygt 20°C i ögonhöjd och 18°C på golvet. Detta är exakt så som vi hade det i vår enplans 70-talsvilla med platta (oisolerad) på mark och som vi gladde oss åt att byta från till uppvärmning från golvet istället. När det blir -10°C ute sjunker golvtemperaturen till 16°C med övriga värden lika. Drar vi på någon sektion av golvvärmen blir det en höjning av rumstemperaturen överallt i lägenheten och då blir det för varmt att sova.
Alla termostater är i minimiläge (15°C)
Isakare Isakare skrev:
Jag skulle vilja fråga TS:
Vad är det för golvvärme ni har i lägenheten ??
Vilken våning bor ni på, bor det nån under ??
Vi bor på nedre botten och har Uponors vattenburna golvvärme. Om man mäter värmeförbrukningen i BV och 1 tr var för sig åtgår 80-85% av värmen i 1 tr och 10-15% av värmen i BV. Ursprungligen skulle varje lägenhets förbrukning mätas och debiteras, men de i 1 tr fick då så höga räkningar att de ansåg sig inte kunna bo kvar! Om någon i 1 tr vill ha 23°C, så går det inte. Med maxläge på termostaterna där blir det 20,5°C - 21°C.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men de har ju lite brantare berg, så kallade Alper, än vad vi har här vid Hallandsåsen (som ju ligger i Skåne) och som lutar som vissa beskriver sina köksgolv :)
Ingen bra ursäkt, då skulle ju Nepaleser vara i världsklass utförs....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.