Jag ska nån gång inom en snar framtid "byta" från elvärmd vattenburen värme till ojlevärmd vattenburen... Panna, brännare och tank (med en skvätt olja) finns, så det är egentlien bara låta sotarn komma förbi och sen sparka igång brännarn.

Problemet är att jag inte vet riktigt hur, vi flyttade in i somras och har bara kört elpatronen sen dess, och förra ägaren körde också bara elpatron.

Jag hittar vid första anblick inget ställe att se vad det är för brännare, och den ser inte helt olik ut vilken annan som helst. Det enda jag hittar på den röda kåpan är "Miljönär" loggan.

Är det nån som har en liknande brännare som kan guida mig, eller är det bara koppla in kabeln (tre stift), som skruvats loss från den och vrida på kranen på slangarna till och från brännaren ?

Jag ska kika lite bättre efter någon typskylt ikväll när jag kommer hem från jobbet.

/PeO
 
Välkommen till forumet! :)

Jag vill minnas att den brännaren kommer från Bentone.
Om brännaren stått stilla länge så bör du rengöra filtert samt byta munstycket. Kolla även så att slangarna är hela. De har en förmåga att torka och därmed läcka. ;)
 
Det är ju inte det du frågar om men har du tänkt igenom varför du vill köra olja? 10000 kr per kubik och en verkningsgrad på 80% ger bra mkt högre kw-pris än att köra el. (om man inte kan gå ner i propp, då kanske skillnaden äts upp?)

Vill du elda för varm skorsten kanske du har möjlighet att installera pelletsbrännare. Inte lika smidigt men bra mycket billigare (och miljövänligare om man vill tänka på det).

Fast vill man ändå köra olja kan man ju tillförsäkra sig billiga brännare för lång tid framöver :) Annonseras ut för 1000-lappen på blocket hela tiden.
 
patka477 skrev:
Det är ju inte det du frågar om men har du tänkt igenom varför du vill köra olja? .
Det finns en anledning eller två.. :)

1. få papper på att sotning gjorts de senaste 2 åren..
2. elda upp oljan som finns kvar i tanken..
3. för att kunna slänga ut oljetanken i samband med..
4. konvertering till fjärrvärme.. :)

:)

alltså.. både en besparing och ca 10000 i konverteringsbidrag, istället för att värma pannvattnet med el resten av vintern (4-5000kr/mån).


/PeO
 
Immobil skrev:
Om brännaren stått stilla länge så bör du rengöra filtert samt byta munstycket. Kolla även så att slangarna är hela. De har en förmåga att torka och därmed läcka. ;)
Brännarn har varit oanvänd 4-5 år, sen förra ägarn köpte huset. Olja verkar finnas kvar, kanske sådär ett par hundra liter (vilket jag inte förstår varför förra ägarn inte använde upp innan elpatronen sattes i bruk)...

Jag har varit och kikat på slangarna, och det syns inget spår av läckage (än, kanske sen när man startar och oljan börjar flyttas i dom)..

Jag är inte direkt ute efter max effektivitet (se mitt andra svar), så det kanske inte är så nödvändigt att byta munstycket ? Filtret kan nog behöva rengöras, men jag har ingen aning om vars det sitter och hur det ska rengöras.. Hjälp ?

Hittade åt termostatratten för start/stopp av brännaren, och så har brännarn en annan liten ratt på ovansidan som står på "3" eller något i den stilen. Inget direkt spännande under kåpan, och ingen typskylt.

/PeO
 
Filtert brukar vara en glasburk på inkommande ledningen.
 
Ratten med läget "3" är nog en luftinställning. Ska du bara elda "för syns skull" kan du ställa lågan på gammaldags vis, genom att glo i kikhålet. Lågan ska vara gul, inte röd.

Det ska finnas en brytare för oljeeldningen någonstans, vanligtvis vid dörren in till pannrummet.

Sen är det bara att vrida på termostaten och se vad som händer. Om brännaren inte tänder i första försöket finns det ett relä, som löser ut. Då måste du trycka på en knapp på reläet för att kunna göra ett nytt försök. Ibland finns det en röd lampa, som lyser om den löst ut.

Det kan vara lurigt att köra ut de sista hundra literna i tanken, om du inte lutar den mot det hörn där sugröret sitter. Rören slutar ofta 10 cm över bottnen på tanken, för att undvika att man suger smuts och vatten till brännaren.
 
Be sotarn eller nån anna göra en brännarservice, det e ju trevligt om den inte börjar krångla direkt, kostar strax under tusenlappen sist ja kolla..
 
För en sådan kostnad kan du köpa en bra begagnad brännare, i stil med den jag har liggande, om du vill.
 
PeO153 skrev:
[quote author=Immobil link=1140004250/0#1 date=1140013653]Om brännaren stått stilla länge så bör du rengöra filtert samt byta munstycket. Kolla även så att slangarna är hela. De har en förmåga att torka och därmed läcka. ;)
Brännarn har varit oanvänd 4-5 år, sen förra ägarn köpte huset. Olja verkar finnas kvar, kanske sådär ett par hundra liter (vilket jag inte förstår varför förra ägarn inte använde upp innan elpatronen sattes i bruk)...[/quote]

Jag skulle tro att förra ägaren behållt den skvätten som reserv om elpatronen skulle krångla, eller så var det så lite kvar att det inte skulle löna sig att krångla med att få igång brännaren "på ett tag"?

Kolla om du inte kan sälja oljan som är kvar istället? Jag är lite i samma läge fast brännaren fungerar faktiskt, fast jag litar inte riktigt på den, och har ett par hundra liter kvar, dessutom är tanken inte direkt ivägen men det kommer väl nån slags besiktningskrav på dem framöver så det är kanske billigare att göra slut på oljan och skrota tanken än att ha den kvar...

Om den inte hade varit så stor så hade den annars kanske blivit en bra acktank :)
 
apersson850 skrev:
Sen är det bara att vrida på termostaten och se vad som händer. Om brännaren inte tänder i första försöket finns det ett relä, som löser ut. Då måste du trycka på en knapp på reläet för att kunna göra ett nytt försök. Ibland finns det en röd lampa, som lyser om den löst ut.
Se för sjutton till att spjäll till skorstenen är öppet, och att inget är igensatt på rökkanalen!

Jag har en skumgummibit instoppad genom sotluckan på min panna för att täta helt så att inte självdrag gör att jag eldar för kråkorna med elpatronen. Utan den strömmar klart varm luft ut genom skorstenen och pannrummet blir mycket kallare då kalluft sugs in den vägen = energibov.

Med en sån skumgummiplugg istoppad, eller nåt annat i vägen, så blir det inget bra om man slår på brännaren.

Tipset är alltså egentligen att öppna spjäll & co och klättra upp på taket och se till att det kommer varmluft ur skorstenen (om pannan värms av elpatron), om det inte gör det så provkör inte brännaren utan att felsöka först...
 
Någon "brännarservice" lägger jag nog inte ut pengar för, då det handlar om en så kort tids körning + att jag inte är ute efter maximal verkningsgrad för en så kort period.

Brännarn tänder och tycks fungera som den ska, så oljan i tanken är inte heller den som låg under åtkomlig nivå. Tänkte aldrig på att kolla om nåt är instoppat i rökkanalen, men när jag kikade in genom tittluckan så var det ingen brasa där, bara lågan från brännaren, så det är ju helt säkert så att värme gått ut den vägen i 5 år för den förra ägaren, och en sak som inte jag alls tänkt på, eftersom vi just inte mer än hunnit flytta in..

Något spjäll verkar inte finnas - det tänktes kanske inte lika mycke på sånt på 30-talet.. Det är samma med braskaminen i hallen på första våningen - inget spjäll, och den rökkanalen ska gå ihop med den från pannan (fast det är jag inte så säker på - för att det är en sak som förra ägaren sa).

Att det finns kvar en skvätt olja kan ju stämma med yxis gissning.. men jag tror nog inte det.. av ren lathet kördes elpatronen igång vid förra ägarna inflytt - och han glömde ändra sin prel. förbrukning av elen!

Kul att få en chockräkning på 20000kr efter första vintern.. :)

/PeO
 
Hittade åt en sak som kan vara spjället på pannan, men oavsett hur man vrider så känns det som att det är mer eller mindre öppet (känns från kikhålet till pannan).

/PeO
 
Det finns säkert, men jag har aldrig varit i ett hus, där jag har sett att pannan har något spjäll. Däremot är det vanligt att oljebrännare har ett spjäll, så att de kan stänga om sig, när de inte brinner. Detta manövreras då helt automatiskt.
 
Nu är det sotat och igångsparkat, och efter ett missöde med en torr och gammal slang som funkade bra när jag själv provkörde, men som sprack när sotarn var här och bad mig starta upp brännaren ("bådas fel" - eftersom kranen på oljeledningen in var stängd vid start, men slangen var det nog hur som helst dags att byta), så verkar allt fungera bra.. Hursomhelst jättebussig sotare som kom tillbaks med en bunt slangar till brännaren.. :)

Ett "gammalt" problem som vi haft hela vintern hittills:
När det blir kallt ute, öppnar shunten för att släppa varmare vatten till radiatorerna (helt ok), men sen när det blir mildare igen, så verkar det som om det har pressats ut vatten ur systemet, och det istället ersätts med luft...

Det blev inte heller direkt bättre av att behöva ha högre temp på pannvattnet nu, jämfört mot elpatronen (ca 70 grader istället för 55, då brännaren startar vid 45 och slår av vid 70)..

Är den enda lösningen att lufta varje gång det går från kallt till varmt ute, eller finns det nåt mer effektivt sätt ? Helst ska man ju slippa fylla på nytt vatten, även om det kanske rör sig om ett par liter max för att få ut luften och upp trycket...

/PeO

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.