Hej

Är ny här, även om jag tidigare hittat bra information för diverse saker.

Jag har tagit bort del av garderob (ena korta och långa vägg endast), och betongplattan som utgjorde golvet i garderoben är inte jämn med övriga golvet utanför i köket. Plattans ena kortände (mot kvarvarande garderobsdörr) är i nivå med övriga golvet, men lutar sedan uppåt för att som mest i andra kortändan utåt köket sticka upp 1-1,5 cm ovanför det omkringliggande golvet. Hela plattan mäter ca 90x130 cm, alltså dryga 1 m2.

Så nu undrar jag hur man bäst, enklast och snabbast slipar ner den del, ca 75 % av plattan, som sticker upp mest? Ska ändå lägga utjämnande material och nytt golv ovanpå i hela det nu större rummet.

Räcker det med en betongslip (handbetongslip)? En granne använde det, men det tog tid. Eller vore något annat bättre? Finns det något bättre sätt? Hur kan jag minimera betongdammet vid slipning? Blöta golvet? Vet inte hur bra det är att blöta ner, då det kan rinna ner i springorna längs med plattan.

Andra tips mottages tacksamt.

/Martin
 
  • Ojämn betongplatta på golv i renoveringsprojekt med rivningsavfall och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Om du ändå ska avjämna så går det garanterat snabbare att bila ner betongen. Dammigt blir det hur du än gör, möjligen lite mindre med just bilning. Att vattna hjälper en del men begränsas av hur blött du vill ha i omgivningen.
Bästa lösningen är troligen att bygga en dammbur av läkt och byggplast och se till att det blir tätt. Kan du dessutom ordna undertryck i den så blir det rätt bra.
 
Hej
Tack för svaret. La upp en bild för att åskådliggöra det hela bättre.

Trodde att bilning var mycket jobbigare med större maskin och att jag kanske behövde anlita hantverkare för sådant. Ska läsa på mer om bilning. Finns det alltså mindre bilningsmaskiner för mig som amatör kan hantera?
 
tommib
Man kan bila med en borrhammare. Nu var det lite mer än jag tänkte mig (läste inte så noga) men det går nog ändå. Det går också att hyra riktiga maskiner som du säkert kan hantera om du inte är totalt ohändig. Risken är väl att råka bila igenom. Vad finns det under?
 
En bilningsmaskin som du hyr blir nog bäst! Det är inte svårare än att använda en borrhammare med sds. Jag har gjort ett liknande projekt och hyrde. Det gick på några minuter. Bilningsmaskiner finns i olika storlekar och du behöver inte den värsta... glöm inte glasögon, hörselskydd och helst andningsmask. Jag skulle inte bila det med min borrhammare, det tar längre tid ä, blir jobbigare och sliter på maskinen. Bättre att hyra för 300-400 kr om det är enstaka projekt.
 
Tack för svar.
Under mitt golv är det en spalt, sedan grannens tak. Enligt hantverkare som arbetat med stammar m.m. i huset. Hur djup spalten är vet jag inte. Plattan måste vara ganska tjock, men ligger på någon slags klack runt om. Mycket märkligt egentligen. Resten av mitt golv måste ju vara riktigt tjockt och vila på bärande väggar. En annan granne har gjort likadant och även dennes platta stack upp. Han hyrde en handslip om jag förstod honom rätt. Tog tid att slipa sa han.


Känner mig lite osäker på att bila, då det verkar vibrera väldigt mycket. Har också funderat på att helt enkelt höja golvet med motsvarande. Kan dock komma att ligga något högre än parketten i v-rummet som det nya golvet ska möta i den öppning som finns mellan kök och v-rum. Kommer ev sätta igen med en skjutdörr.

Är dock ganska händig, men har aldrig hållit på med betonggolv på detta sätt. Mest byggnadssaker.
 
Redigerat:
tommib
Jag skulle bila, men försiktigt. Om du gör det med stor maskin eller med borrhammare är upp till dig. Borrhammare är lite mer lätthanterligt men tar längre tid (=längre tid som grannarna tvingas lyssna på dig).
 
Såg nu att jag faktiskt inte skrivit hur det gick. Vi fick annat att tänka på och skippade helt att bila/slipa ner. La bara en bit golv, lite upphöjt, över betongbiten och en täcklist över skarven mellan plastgolvet och det temporära klickgolvet..

Nu tänkte vi göra om golvet ordentligt också. Enligt en annan granne som gjort likadant är det sand under, men undersidan är väldigt ojämn, så det blir att bila/slipa ner i alla fall. Men inget hål under i alla fall, så betongbiten ligger stadigt.

Jag vill hellre slipa än att bila för att få det så jämnt direkt som möjligt och slippa flytspackla. Det ska stå en kyl och underskåp på ändå också.

Även om handhållen bilningsmaskin säkert går snabbare, tycker jag mig ha förstått att det borde gå att slipa ner med betongslipmaskin (handhållen) också. Vad säger ni erfarna? Det är ju ca en m2 och ca 1-1,5 cm som högst vid ena kortänden till 0 vid den andra som ska bort.

Hur mycket slipar man per timme ungefär med handhållen betongslipmaskin med grövsta bladet?
Hur mycket flyger dammet omkring när man använder borstskydd runt klingan? Verkar ju finna damsugarpåse man kan koppla till också. Ska hyra maskin.

Eller är bilningsmaskin bättre ändå?
 
Du måste ha dammsugare kopplad till den, annars blir det katastrof.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du måste ha dammsugare kopplad till den, annars blir det katastrof.
Okej, tack. Då ska jag se till att det ingår när jag hyr.

Men funkar det med slip till denna yta och djup jag behöver få bort? Och hur lång tid kan det ta ungefär? Såg nu att man kan hyra olika bredd på slipmaskinen.

Hur gör man förresten med hörnet och längs med väggen? En rund skiva med skydd når ju knappast in dit.
 
Hur fort en handhållen betongslip avverkar beror mycket på materialet.
Välgjuten betong är mycket mer krävande än t ex kalkputs.
Olika diamantskivor är anpassade efter respektive underlag.
Och dammar gör det även med borstlist och dammsugare (mindre såklart).
Sliprosor är svåra att undvika, men du ska ju ändå avjämna sen så lägg inte ner för mycket energi.
Hörnen kommer du inte in i så där är enklast att komplettera med en liten bilare/huggmejsel
(Är verktygsfetichist så jag har en egen GBR 15 CAG som kommer till användning emellanåt)
 
@MagHam

Snt, betong kan ju vara mer eller mindre hård. Men denna är nog inte så väldigt hård. Den är inte bärande på något sätt. En ifyllnadsbit. Skillnad på rummens bärande golvdelar.

Vad menar du med avjämning? Flytspackel? Jag tänkte att det kanske räcker med underlagsfoam innan jag lägger golvet. Så länge det är plant över hela ytan.

Kom nu på att inne i hörnet är det redan i nivå med resten av köksgolvet. Däremot kan jag behöva komma åt längs med väggen en bit. Din verkar kunna ta ända in till väggen om jag ser rätt på bilder på nätet?
 
@MagHam
Funderar nu på om det ändå är bättre med bilning. En annan granne använde en sådan och det blev väldiga gropar och ojämnt. Han fyllde dock igen med flytspackel. Kanske blir enklare i längden. Vad tror du?
 
Jag hade valt bilning, med en inte alltför stor maskin, om det varit jag. Mindre damm. Bara inte det blir ojämnare än underlagsfoamen tar upp det. Annars är det nog flytspackel som gäller.
 
@MagHam

Okej, tack. Sant.

Hur lång tid tror du det tar med slipmasking resp. bilning? Är de handhållna slipmaskinerna över huvudtaget gjorda för att slipa ner 1-1,5 cm över en hel yta?

Vet inte varför det enklare att slipa, kanske för att det verkar fysiskt lättare och att det blir jämnare direkt. Vill ju slippa hålla på med flytspackel och blöta saker som ska blandas och hällas ut. Känns som om det krävs mycket och kanske inte blir helt jämnt i alla fall. Över en stor del av ytan kommer det att stå ett kylskåp och underskåp bredvid mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.