Hej!

Ny i forumet och har letat runt lite kring hur man bäst ska plana till ett gammalt trägolv som har några betongremsor i sig. Slänger in lite bilder.

Hade tänkt lägga Bjelins fiskbensparkett (5G klick) då det är en gammal lägenhet. Tänkte göra det genomgående i lägenheten, helst utan trösklar.
Höjdskillnanderna är mer än 3mm på sina ställen så min spontana tanke är att lägga golvspån överallt där det är trägolv och sen flytspackel där det är betong.

Vad tror ni? är det en rimlig lösning? :)
 
  • Gammalt trägolv med betongremsor som behöver planas för fiskbensparkettinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med betongremsa och skräp synliga vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämförelse av slipade och ospacklade trägolv i renoveringsprocess i sekelskifteslägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står vid tröskeln mellan ett mörkare fiskbensparkett och ett ljusare, nyare trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat och delvis slipat massivt ekparkettgolv nära en vit radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi renoverar en sekelskifteslägenhet och hade inte trägolv under plastmattorna utan betong - som dessutom var rejält ojämn på sina ställen. Detta har golvläggaren spacklat och sedan slipat av så att golvet blivit jämt. Kanske måste samma sak ske för dig - spackla och sedan slipa så att allt är i samma nivå.

Nu har vi inte lagt klick utan massiv ekparkett. Kolla med en golvläggare vad det skulle kosta dig. Vi har kompletterat så att alla golv är lika nu.

De ljusare golven är under arbete och. alltså inte färdiga
 
  • Gilla
DV17
  • Laddar…
Hur gick det med golvet?
löste det sig nivåskillnaden?
Funderar också på Bejlins fiskbensparkett och har liknande problem med nivåskillnad på trägolv.
En annan fråga jag har är om Bjelins fiskbensparkett är omslipningsbart?
 
Inte kommit så långt ännu, Bjelin har väldigt stora leveransporblem just nu.
Jag beställde innan årsskiftet och skulle fått leverans i januari, sen februari, sen mars och nu i maj sägs det. Har fokuserat på annat sålänge, men kommer nog ta in en firma som får jämna till undergolvet innan jag lägger fiskbenen.
Deras golv ska vara omslipningsbart har jag hört men du kan alltid slå dem en signal om du känner dig osäker. De som svara i telefon där brukar ha koll.

Hur stora är nivåskillnaderna?
 
D DV17 skrev:
Inte kommit så långt ännu, Bjelin har väldigt stora leveransporblem just nu.
Jag beställde innan årsskiftet och skulle fått leverans i januari, sen februari, sen mars och nu i maj sägs det. Har fokuserat på annat sålänge, men kommer nog ta in en firma som får jämna till undergolvet innan jag lägger fiskbenen.
Deras golv ska vara omslipningsbart har jag hört men du kan alltid slå dem en signal om du känner dig osäker. De som svara i telefon där brukar ha koll.

Hur stora är nivåskillnaderna?
Okej. Ser på deras webbsida att allt verkar vara slut vad det gäller fiskbensparkett.
Nivåskillnaden är särskilt påtaglig på ett ställe skarven mellan två före detta separata rum men nu är det ett rum och då har det blivit att det är en gaska markerad sänkning på ca 7mm på det spontade undergolvet.
 
Hej på er! Nu sitter jag i exakt samma sits! Hur gjorde ni?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.