På tisdag så får vi äntligen vårt hus.

Huset köra på olja nu men jag har installation av luft/vatten 7-8 december.

Idag när vi gick igenom huset var det riktigt kallt. Huset har haft igång pannan sen oktober och nu är det tomt i tanken.

Vad bör jag göra?

Vågar jag ställa in billiga el-element som jäser fram tills de kommer och installerar?
Kan jag köpa villa olja som håller en vecka?

Är det farligt att låta det stå kallt? Ligger i Halland så nu är det cirka -3 grader ute.

Vi flyttar inte in förrns julafton.
 
Köp några dunkar på macken.
Sen om tanken ska väck så brukar rören sluta en bit från botten för att inte duga skit.
Prova om du kan sänka dom någon cm så blir det mindre olja kvar när du tar ut tanken.
Man kan kanske luta den lite också mot rören för att få upp då mycket som möjligt.
 
downup downup skrev:
Är det farligt att låta det stå kallt? Ligger i Halland så nu är det cirka -3 grader ute.
Du har väl vatten i huset som riskerar att frysa, med trasiga rör som följd...?
 
A Argastesnickaren skrev:
Köp några dunkar på macken.
Sen om tanken ska väck så brukar rören sluta en bit från botten för att inte duga skit.
Prova om du kan sänka dom någon cm så blir det mindre olja kvar när du tar ut tanken.
Man kan kanske luta den lite också mot rören för att få upp då mycket som möjligt.
Kan jag köpa några liter diesel och hälla i tanken? Typ på Preem?

De som ska installera luft/vatten ska ślänga ut allt med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har väl vatten i huset som riskerar att frysa, med trasiga rör som följd...?
Precis min tanke, men när går den gränsen? Är ju runt -6 på nätterna.

Ska göra som förra sa, hälla in 50 liter diesel
 
Precis, köp några dunkar vanlig diesel på valfri mack och slå i tanken.
Blir det sen kallt så går där ju några liter för att hålla värmen.
 
Men har inte pannan elpatron?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men har inte pannan elpatron?
Pannan är från 1973 och ägarna vet inget om den eftersom de aldrig bott i huset själva.

Ska ringa installatören imorgon och rådfråga, hoppas de kan komma redan nästa vecka och fixa värmen
 
Dunka i en 50-100 liter diesel i tanken, så klarar du dig tills dom kommer och installerar det nya. Är mest kostnadseffektivt istället för att köpa element eller liknande.

Men kolla om du har elpatroner i pannan innan du slår i diesel i tanken, ta med dig någon som är lite haj på hus och saker. Kanske en händig bekant kan hjälpa dig.
 
När jag kastade ut oljeeldningen, så började jag med att gänga av påfyllningrören/luftning.
Ny var tanken lös så jag kunde försiktigt så det inte skvalpade, höja med en kofot och kila bräder under.
För varje cm ni höjer, får ni tillgång till C:a 15 liter diesel som varar 1 vecka att värma huset.
Mot slutet hade jag höjt 20 cm och värmt huset nästan 2 månader!
Dessutom mindre att sanera när jag slängde ut tanken i delar.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Pannan är från 1973 och ägarna vet inget om den eftersom de aldrig bott i huset själva.

Ska ringa installatören imorgon och rådfråga, hoppas de kan komma redan nästa vecka och fixa värmen
Ta lite bilder på den så får du säkert hjälp här..
 
L Leif i Skåne skrev:
När jag kastade ut oljeeldningen, så började jag med att gänga av påfyllningrören/luftning.
Ny var tanken lös så jag kunde försiktigt så det inte skvalpade, höja med en kofot och kila bräder under.
För varje cm ni höjer, får ni tillgång till C:a 15 liter diesel som varar 1 vecka att värma huset.
Mot slutet hade jag höjt 20 cm och värmt huset nästan 2 månader!
Dessutom mindre att sanera när jag slängde ut tanken i delar.
Gjorde likadant..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Pratade med de som ska installera, han sa att det är absolut ingen fara för det är inte så kallt nu, de ska komma på fredag och fixa allt istället. Så jag känner mig lugn :)

Tack alla för bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.