Haj, bor i ett 30-tals hus med mansardtak.
På ovanvåningen verkar det ursprungligen varit garderober i sidovindarna, men tidigare har skapat nischer på flera ställen.
I arbetet med att fräscha upp en av denna nischer så har jag rivit tretex, isolering etc. och lyckats gräva fram grundkonstruktionen.
Tidigare ägare har kapat två av de vertikala bjälkarna och tagit bort stöd till takstolarna som står direkt på yttermuren.
Min tanke var att lägga 95mm träull i botten, sidorna samt mellan takstolarna. Ta bort råsponten samt de tunna stagen på sidorna och ersätta med en 7mm plywood klädd med Rot gips runt om. Bör jag förstärka något mer eller oroar jag mig i onödan? Skälet att vi tar bort sponten är för att få plats med en fullstor säng. Öppen takkonstruktion i mansardtak med synliga avkapade bjälkar och borttaget stöd, isoleringsmaterial och spill vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i gammalt 30-tals hus med synliga bjälkar, takstolar och murade stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av nisch i 30-talshus visar grundkonstruktion med kapat vertikalt bjälklag och borttaget stöd till takstolarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet innertak och vägg i mansardtak med synliga takbjälkar och isolering, renoveringsprojekt i gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack - Magnus
 
Tidigare ägare har alltså kapat av stödbenen? Så får det inte se ut. Stödbenen behövs både för taklasterna och för stabilitetens skull. I vissa delar av Skåne kanske det bara visar sig vart tionde år, men det är illa nog. Antingen sätter du tillbaka stödbenen eller så ersätter du dem bitvis med balkar.
 
J justusandersson skrev:
Tidigare ägare har alltså kapat av stödbenen? Så får det inte se ut. Stödbenen behövs både för taklasterna och för stabilitetens skull. I vissa delar av Skåne kanske det bara visar sig vart tionde år, men det är illa nog. Antingen sätter du tillbaka stödbenen eller så ersätter du dem bitvis med balkar.
Tack Justus, bor i Skåne ’som tur är’. Om man tänker sig en horisontell balk mellan de återstående stödbenen (cc ~2m) Vilken dimension ska man då satsa på?
 
Det är svårt att svara på det rätt upp och ner. Man behöver veta lite mått och lutningar. Det bästa är om du har en sektionsritning. Med 2 m spännvidd blir det inte fråga om jättestora dimensioner.
 
J justusandersson skrev:
Det är svårt att svara på det rätt upp och ner. Man behöver veta lite mått och lutningar. Det bästa är om du har en sektionsritning. Med 2 m spännvidd blir det inte fråga om jättestora dimensioner.
Finns tyvärr bara skissartade ritningar. Tror vinkeln ligger runt 25-30 grader, balkarna ca 100x100 med ett cc på 650-700mm. Avståndet från tegelväggen till balken som stödbenen står på ca cc 800
 
Husets breddmått, bredden på den övre takstolstriangeln och takdelarnas lutningar. Om den övre delen lutar 25-30 ° så lutar kanske den nedre delen 70°?
 
J justusandersson skrev:
Husets breddmått, bredden på den övre takstolstriangeln och takdelarnas lutningar. Om den övre delen lutar 25-30 ° så lutar kanske den nedre delen 70°?
Hej, ja, det var lite otydligt. Återkommer med bättre måttangivelser när barnen somnat
 
J justusandersson skrev:
Husets breddmått, bredden på den övre takstolstriangeln och takdelarnas lutningar. Om den övre delen lutar 25-30 ° så lutar kanske den nedre delen 70°?
Hej igen. Husets bredd är ca 8m. Den övre triangeln torde således vara ca 6m
Vinkeln nere är 70 grader och uppe 30 grader.
Inga tvärstag i övre konstruktion förutom vid kortsida, se bild.
Interiörbild av takkonstruktion i en byggnad som visar en trätriangel och en vinklad takbjälke utan tvärstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej, kollat vidare. Det ligger en regel ovanför öppningen nu. Liggande 45x145. Bara infäst på ena sidan och sedan fäst i takstolarna. Så mer för stabilitet än trycklast
 
Hur långt är huset, från gavel till gavel? De murade gavelväggarna hjälper till att stabilisera, annars är det skumt att det inte finns några hanbjälkar (de liggande bjälkar som avslutar topptriangeln).
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hur långt är huset, från gavel till gavel? De murade gavelväggarna hjälper till att stabilisera, annars är det skumt att det inte finns några hanbjälkar (de liggande bjälkar som avslutar topptriangeln).
Det är cirka nio meter på längden. Jag har inte tänkt på det innan jag tog bilden. Kanske någon tidigare ägare plockat ned dem =/
Huset är rätt högt med, nio-tio meter så har nog stått emot en del under sina snart 90 år
 
Till en 2 m lång balk mellan två stödben bör det räcka med 45x195 C 24 virke. Tre omständigheter tror jag har bidragit till att taket har klarat sig trots obefintliga/borttagna hanbjälkar och stödben: 1) Det ligger i Skåne där takkonstruktioner sällan utsätts för de prövningar som är möjliga, 2) Den rejäla taklutningen och 3) De murade gavelväggarna. I längden är det inte bra att inte ha hanbjälkar. Man kan ganska enkelt ersätta sådana med stålstag. Börja med att sätta stag på varannan takstol. Stödben måste finnas på varje takstol. Enstaka stödben kan ersättas av avväxlingsbalkar. Detta är inga dyra eller komplicerade åtgätder, men det verar vara ett hus som är värt omsorgen.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Till en 2 m lång balk mellan två stödben bör det räcka med 45x195 C 24 virke. Tre omständigheter tror jag har bidragit till att taket har klarat sig trots obefintliga/borttagna hanbjälkar och stödben: 1) Det ligger i Skåne där takkonstruktioner sällan utsätts för de prövningar som är möjliga, 2) Den rejäla taklutningen och 3) De murade gavelväggarna. I längden är det inte bra att inte ha hanbjälkar. Man kan ganska enkelt ersätta sådana med stålstag. Börja med att sätta stag på varannan takstol. Stödben måste finnas på varje takstol. Enstaka stödben kan ersättas av avväxlingsbalkar. Detta är inga dyra eller komplicerade åtgätder, men det verar vara ett hus som är värt omsorgen.
Tack för informationen och tipsen Justus! Huset är i ’gott’ originalskick och vi trivs väldigt bra.
Ska se till att se över situationen med hanbjälkarna när tid ges.
Hur högt upp på takstolarna kan man sätta dem utan att de tappar sin effekt?
Trevlig kväll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.