Jag har 2st stenfyllda gabioner med infälld belysning som grindstolpar till min infart.
De har utrymme för att plantera växter i vilket jag tänkt göra.

Frågan är vad för växt jag ska ha för att få nedan resultat, men som klarar sig mer eller mindre året runt?

Gabionstolpe fylld med sten och infälld belysning med inplanterade röda blommor.
 
BirgitS
Hur mycket utrymme för jord finns det?
Det kommer att bli väldigt torrt i jorden om det inte är gjort på något lämpligt sätt så att inte vattnet försvinner ner bland stenarna på någon minut.
 
Inga växter kan leva av luft, de behöver jord som håller fukt så inte rötterna torkar ut, näring i jorden för överlevnad och tillväxt.

Men du kanske tänkte dig att sätta en kruka bland stenarna?
 
Det är ca 2 dm planteringsutrymme.
 
BirgitS
2 dm i alla tre riktningarna?
Går det att få till dels att jorden inte försvinner iväg in bland stenarna och dels att när man vattnar så kan det inte bli stående vatten?

Hur är vintrarna där du bor?
Det är blir ju kallt på ett annat sätt så där än nere i jorden där själva jordvolymen håller nere temperaturvariationerna. Personligen skulle jag nog satsa på sommarblommor, sådana man brukar ha i amplar.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
På bilden du visar är jag tämligen säker på att man ställt in en blommande petunia i kruka för att få en snygg ögonblicksbild. Petunior är slit och slängväxter och dör när säsongen är över.

Om du vill ha perenner eller andra övervintrande växter krävs nog mera. 2 dm jord på djupet är inte mycket. Du behöver någon form av behållare/kruka som håller jorden kvar och där växten kräver bevattning och gödsling samtidigt som dräneringen måste fungera så växten inte drunknar under höst/vinter. Kylan kan också vara påfrestande eftersom växten hänger i luften och inte har någon hjälp av jordvärmen.

Du får nog utveckla lite mera hur du tänkt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Taklökar skulle antagligen fungera väldigt bra. Ingen maffig matta av blomster men ändå grönt och snyggt året runt.
 
H Harmagedon skrev:
Taklökar skulle antagligen fungera väldigt bra. Ingen maffig matta av blomster men ändå grönt och snyggt året runt.
Tack, jag är dock ute efter något som klättrar ned ut ur hålet ut på sidorna lite grann.

Kanske får ge upp att ha det grönt på vintern och bara låta det växa på sommaren. Jag tänker montera ned en kruka och gömma i stenen.

Här ser ni bild på hur det ser ut nu med halvt uppfyllt med sten:


128646539_414589983053372_3921712957771011321_n.jpg
128903460_2851632111829352_8061733179253143621_n.jpg
 
Kommer bli superfint!
Något ettårigt i kruka blir en bra lösning. På vintern kanske du ändå hellre vill ha någon form av belysning i den.
 
H Harmagedon skrev:
Kommer bli superfint!
Något ettårigt i kruka blir en bra lösning. På vintern kanske du ändå hellre vill ha någon form av belysning i den.
Tack! Det kommer sitta belysning inbyggt i form av spotlights som lyser nedåt. Men man kan ju ha nåt annat skoj i öppningen under vintertid. Lite hö kanske :)
 
P pennybridge skrev:
Lite hö kanske :)
Eller granris?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Eller granris?
Ja det är ännu bättre :)
 
Plantera murgröna (grön året runt) vid foten av den och låt den växa upp i hålet istället så kan du komplettera med valfri säsongsväxlingar där uppe, sommarblommor, Ljung mm
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.