Oldboy Oldboy skrev:
Påväxten - är det mögel eller saltutfällning?

Mögel är hälsovådligt. Det är inte saltutfällning. Däremot försvagas väggen om det är saltutfällning. Har dock ingen uppfattning om tidsperspektivet till problem med hållfastheten - 25, 50, 100, 200 år?

Saltutfällning kommer om det är en kraftigare vattentransport genom betongen har jag fått för mig. Då skulle dränering ev kunna minska problemen.
Saltutfällning ger vitt ludd, lite som sockervadd, som står ut ett par cm från väggen.
Det är något rödaktigt jox. Tror inte det är salt. Handen luktar jord om man stryker den mot väggen i hörnet.
 
O Olaf3 skrev:
Huset är 75 år. Har källaren nån gång dränerats om? Original utförande av fuktisolering under mark var tjära som om den är 75 år gammal nu inte finns kvar längre. Original utförande av dränering var antingen utlagda stenar längs grunden eller tegelrör. Inget av dessa lär fungera speciellt bra nu.
Varför inte gräva upp och ge huset en ny effektiv dränering och isolering? Så får du 75 år till utan problem fast med bättre inomhusklimat och en grund som inte urlakas och riskerar vittra sönder.
Jag skulle inte bekymra mig om vad det skulle ge för effekt på marken och grunden om fukthalten sänks. Markens bärighet minskar inte med lägre fukthalt för det är inte vattnet som bär huset. Är du osäker så anlita en expert för bedömning.
Jo, det är omdränerat någon gång. Jag hittade en dräneringsbrunn när jag bytte plank i altanen. Men jag vet inte hur gammalt det är. Det var inte förre ägaren som flyttade in 2008.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.